Metro Warszawskie unieważniło przetarg na dostawy energii elektrycznej w ilości do 124 GWh dla I i II linii metra w 2019 r. Najtańsza oferta o ponad 6 mln zł przekraczała założenia finansowe spółki. Przewoźnik zapowiada nowe postępowanie.
Przedmiotem ogłoszonego w kwietniu przetargu był zakup energii elektrycznej dla I i II linii metra oraz na potrzeby przejścia podziemnego na stacji Ratusz w 2019 r. Metro szacowało zapotrzebowanie na 117 700 MWh (+/-10%) w taryfie B21 i 300 MWh (+/-10%) w taryfie C21 oraz opcjonalnie dodatkowe 7000 MWh w taryfie B21.

Na początku sierpnia poznaliśmy chętnych oferentów. Wystartowało pięć firm, które swoje usługi wyceniły na kwoty od 42,650 mln zł brutto do 44,896 mln zł brutto. To powyżej oczekiwań finansowych Metra Warszawskiego, które planowało przeznaczyć na realizację zamówienia 38,438 mln zł brutto, w tym 36,285 mln zł na zamówienie podstawowe.

Metro zmaga się z problemem, którego doświadczają inni przemysłowi odbiorcy prądu w postaci gwałtownie rosnących cen energii. W tej sytuacji spółka podjęła decyzję o unieważnieniu postępowania. Złożone teraz oferty są także powyżej tegorocznych cen – postępowanie na dostawę w 2018 r. ok. 125 tys. MWh (+/10%) wygrała Enea, która zaoferowała 35,299 mln zł, a najdroższa złożona oferta nie przekraczała 36,2 mln zł brutto.

– Po podjęciu decyzji odnośnie unieważnienia przetargu, zgodnie z PZP, firmy mają 10 dni na wniesienie odwołania od czynności Zamawiającego. Po tym terminie niezwłocznie podejmiemy działania w celu pozyskania dostawcy energii elektrycznej na 2019 r. – zapowiada Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.

Dla przypomnienia – na terenie metra znajduje się łącznie 18 podstacji trakcyjno-energetycznych. Na I linii są one zlokalizowane przy STP Kabaty oraz przy wybranych stacjach (A1 Kabaty, A3 Imielin, A5 Ursynów, A7 Wilanowska, A9 Racławicka, A11 Politechnika, A13 Centrum, A15 Ratusz, A17 Dworzec Gdański, A18 Plac Wilsona, A20 Słodowiec, A22 Wawrzyszew i A23 Młociny). Moc umowna podstacji na szlaku nie przekracza 2×1090 kW (z wyjątkiem stacji A1 Kabaty– 1x 1150kW i 1x900KW, stacji A15 Ratusz –1×1090 kW i 1x 900 kW i A17 Dworzec Gdański – 2x 260 kW i 2x 900 kW), a tej przy STP sięga 2×1200 kW. Na II linii zbudowano cztery podstacje trakcyjne, przypisane do stacji nieparzystych (C9 Rondo Daszyńskiego, C11 Świętokrzyska, C13 Centrum Nauki Kopernik i C15 Dworzec Wileński), o mocy umownej sięgającej 2×1300 kW. Za przyłącza na niemal wszystkich stacjach odpowiada Innogy Stoen Operator. Wyjątkiem jest część przyłączy na stacjach Ratusz i Dworzec Gdański, które są w gestii PKP Energetyka.

Najwięcej energii Metro potrzebuje w styczniu i grudniu (po 30 GWh na miesiąc), a najmniej w lipcu i sierpniu (po 20 GWh). Średnie zużycie energii dla dnia roboczego w miesiącach letnich wynosi 369 MWh, by wzrosnąć do 405 MWh w zimie. Dla soboty wartości te wynoszą odpowiednio 290 i 313 MWh, natomiast dla niedzieli – 271 i 301 MWh. Największe godzinowe zużycie prądu – w ilości 22 MWh – Metro notuje w dni robocze w miesiącach zimowych pomiędzy godz. 8 i 9 rano. Natomiast najmniejsza zarejestrowana wartość – 7 MWh – dotyczy niedzieli w lecie pomiędzy godz. 1 i 2, 2 i 3 oraz 3 i 4 w nocy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
8 + 25 =