Carsharing w Warszawie. Rozpoczęto negocjacje

Przed nami kolejny krok do uruchomienia carsharingu w Warszawie. Rozpoczynamy negocjacje z firmami ubiegającymi się o koncesję na prowadzenie takiej usługi w stolicy.

Rozmowy z 11 firmami zaplanowaliśmy na najbliższe dwa tygodnie. Wybrany operator udostępni mieszkańcom od 300 do 500 samochodów do wypożyczenia.

Wśród podmiotów ubiegających się o koncesją są: Express Sp. zo.o. Sp.k., CityShar Sp.zo.o., PANEK S.A., Arriva Polska Sp.zo.o., Egis Road Operation Polska Sp.zo.o., 4Mobility S.A., Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp.zo.o., Zipcar International Holdings Limited, car2go Europe GmbH, Labville Investments Sp.zo.o., Eurorent Sp z o.o.

Na podstawie rozmów z kandydatami i oferowanych przez nich usług, doprecyzowana zostanie liczba pojazdów, technologia, zasięg, rodzaj floty i inne szczegóły systemu. Następnie kandydaci złożą oferty, które będą ocenione wg następujących kryteriów: 1. Cena usługi dla użytkowników za wypożyczenie pojazdu; 2. Jakość i funkcjonalność oferowanego systemu wypożyczalni; 3. Termin uruchomienia usługi.

Ważny krok

Carsharing jest alternatywą dla posiadania własnego samochodu, których w Warszawie jest coraz więcej: według niektórych danych nawet ponad milion, czyli 600 na 1000 mieszkańców. Powoduje to liczne problemy: m.in. z parkowaniem (liczba wydanych abonamentów w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego przekroczyła już liczbę miejsc parkingowych), zanieczyszczeniem powietrza (wiele z samochodów to stare pojazdy niespełniające norm emisji spalin) i korkami. Miasto stołeczne Warszawa, obok dobrze ocenionej oferty usług transportu publicznego, rowerów miejskich i rosnącej sieci tras rowerowych, planuje też umożliwić mieszkańcom okazjonalne korzystanie z samochodu w razie, kiedy jest to konieczne. Temu ma służyć system carsharing – alternatywa dla posiadania własnego auta.

Usługa będzie polegała na bezobsługowym, krótkoterminowym wypożyczaniu samochodów. Aby skorzystać z pojazdu, trzeba będzie się zarejestrować w systemie (potwierdzając posiadanie prawa jazdy) i znaleźć lub zarezerwować wolny pojazd. Wypożyczanie będzie maksymalnie proste – za pomocą aplikacji mobilnej, strony www lub infolinii. Samochody nie będą zaparkowane na dedykowanych stacjach, można je będzie wypożyczyć i oddać w dowolnym legalnym miejscu parkingowym na obszarze centrum miasta (obejmującym co najmniej dzielnice Mokotów, Ochota, Praga-Południe, Praga-Północ, Śródmieście, Wola i Żoliborz). Korzystając z auta, można się będzie poruszać także poza tą strefą.

Opłata za wypożyczenie będzie skalkulowana tak, by było ono konkurencyjne w porównaniu do sporadycznego korzystania z własnego auta. Ostateczna stawka zostanie określona w negocjacjach pomiędzy miastem a firmami zainteresowanymi prowadzeniem systemu – niska stawka to podstawowe kryterium wyboru operatora systemu. Co ważne, będzie to jedyna opłata jaką ponosi użytkownik – nie trzeba będzie płacić za benzynę czy parkowanie w strefie płatnego parkowania, odpadną też koszty typowe dla utrzymania własnego auta: serwis, ubezpieczenie, utrata wartości pojazdu itd. Dla osób korzystających z auta sporadycznie, kilka razy w miesiącu, wypożyczenie miejskiego samochodu będzie więc bardzo opłacalną alternatywą.

Postępowanie koncesyjne

Carsharing w Warszawie to nowość. Dlatego miasto zdecydowało się na uruchomienie systemu w trybie koncesji. W ten sposób Warszawa nie dopłaci do carsharingu ani złotówki, może jednak zaoferować promocję usługi i pewne korzyści dla pojazdów współdzielonych.

Szacujemy, że świadczenie usług przez operatora, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, może rozpocząć się w II połowie 2017 roku.

źródło: ZDM Warszawa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Solve : *
27 − 2 =