ElectrcMobility.expret: relacja z II Kongresu

Wydarzenie miało miejsce 12 stycznia br. w Warszawie i zgromadziło w jednym miejscu producentów i fanatyków EV. Kto się tam pojawił? Co zostało powiedziane? Jakie są nasze odczucia?

Tak jak mogliście zobaczyć na naszym fanpage’u na FB, nasza ekipa na kongres wybrała się BMW i3. Jeden godzinny postój w Lublinie wystarczył na doładowanie akumulatorów i dotarcie do celu. Dzięki PlugShare i GreenWay zawsze można na Was liczyć!

Po bardzo przyjemnej podróży dojechaliśmy do Warszawy, a skoro już tu jesteśmy to zacznijmy od tego, jak zmienić ma się stolica. W pierwszej kolejności zrewolucjonizowany ma zostać transport miejski.  Na dobę jeździ tam około 1500 autobusów, a  ich pełna elektryfikacja ma zakończyć się do 2027 roku. Oczywiście, aby tak się stało, władze miasta obiecują rozbudować sieć stacji ładowania.

Pierwszy wykład poprowadził Tomasz Detka z ElectroMobility Poland – zatytułowany – „Polska elektromobilność – bariery wejścia”. Omówiono między innymi badania dotyczące świadomości społeczeństwa nt. elektromobilności.

Cieszymy się, że wiele osób widzi zalety w posiadaniu elektryka, ale co z problemami?

Stacje ładowania mają zacząć się rozrastać – plan 6000 stacji małej mocy i 400 mocy dużej. Ale to nie wszystko! Osobiście liczymy również na prywatnych przedsiębiorców, którzy takie stacje umieszczą przy swoich hotelach, restauracjach czy centrach handlowych. Może nie widzicie aut elektrycznych, bo takiej ładowarki jeszcze u siebie nie zamontowaliście, ale uwierzcie – jest nas coraz więcej.

Zasięg samochodu to kolejne pytanie, przeciętny elektryk jest w stanie pokonać obecnie od 100-180 km. Nie martwcie się jednak, z BMW i3 jesteśmy w stanie wycisnąć na maxa 300 km, zatem prognozy przeciętnego zasięgu 400 km za 2 lata wydają się realne. Swoją drogą, ciekawe ile wtedy będzie w stanie wyciągać Tesla 😉

Co z cenami samochodów? Mamy świadomość, że ceny elektryków nie są niskie, a  ich użytkowanie na razie opłaca się najbardziej użytkownikom pokonującym wiele km, którym taka inwestycja zwróci się w dość krótkim czasie. Jednak elektronika, baterie akumulatorów oraz układy napędowe cały czas się rozwijają i z każdym rokiem tanieją – a czym będzie samochód przyszłości? – Niczym innym jak komputerem na 4 kołach.

Skoro samochody elektryczne będą coraz bardziej popularne, ile ich będzie? Obecny plan rządu zakłada, że do 2025 roku w Polsce ma być 1 mln EV. Jeśli plan się uda, w czasie gdy my będziemy wprowadzali na nasze ulice milionową sztukę, Chiny będą już miały ich 7 razy więcej.

Pewnie zastanawiacie się, jak państwo poradzi sobie z przyrostem zapotrzebowania na energię. Przykładowo w USA wraz ze rozwojem elektromobilności odnotowano 20% wzrost zapotrzebowania na energię. Jednym z rozwiązań być może będzie zaproponowany przez VPPlant pomysł inteligentnego zarządzania energią budynków. Aby nie obciążać sieci energetycznej w trakcie ładowania EV, nastąpi proporcjonalna zmiana pracy urządzeń HVAC.

Skoro już doszliśmy do tego punktu, powiedzmy to głośno – zapotrzebowanie na energię i jej możliwe źródła to w naszym kraju gorący temat. W trakcie wykładów przyjrzeliśmy się mu z Prof. Janem Popczykiem. Stanowisko profesora jest jednoznaczne – „Rząd ogłaszając program elektromobilności powinien ogłosić równocześnie koniec inwestycji w energetykę węglową.” Przykładowo Pan Profesor mówi kategoryczne – NIE, dla budowy nowego bloku Elektrowni C w Ostrołęce.

Temat jest trudny i wzbudza ogromne kontrowersje. Wyeliminowanie z naszej gospodarki węgla to szacunkowo punkt na rok 2030, a ropy na aż 2050. Naszym zdaniem nie znaczy to jednak, że jako „kraj węgla” powinniśmy odsunąć temat elektromobilności na potem – to już się dzieje i czas stawić temu czoła. Czas zmienić niejako modele biznesowe i społeczne i to właśnie staramy się dla Was robić codziennie. „Nie mamy Muska i nie mamy też Indii”, ale mamy swoich inżynierów, ambicje i naprawdę duże plany i to m.in. pokazał  II Kongres, na którym zebrało się nas naprawdę spore grono.

ElectricMobility – portal poświecony tematyce pojazdów elektrycznych. Testy, nowości oraz porady ze świata samochodów elektrycznych. Najwiekszy tego typu w Polsce serwis motoryzacyjny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *