Konsumencie! Jak trwoga, to do Rzecznika!

Co zrobić z zamoczonym telefonem albo lodówką, która nie chłodzi? To dwa przykłady z 10 tys. spraw, które wpłynęły w kończącym się roku do Miejskiego Rzecznika Konsumentów.

Lodówka i telefon

Pan Tomasz (imię zmienione) kupił lodówko-zamrażarkę, która nie chłodziła i nie mroziła. Dzień po jej dostarczeniu złożył reklamację do sprzedawcy z żądaniem zwrotu zapłaconej ceny. Sprzedawca zaproponował jednak – zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego – naprawę urządzenia. Pana Tomasza to jednak nie usatysfakcjonowało – chciał mieć nową sprawną lodówkę, a nie lodówkę po naprawie. Zwrócił się więc o pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów. 

Miejski Rzecznik Konsumentów dwukrotnie występowała do sprzedawcy, powołując się m.in. na przepisy prawa unijnego, które wskazują, że konsument ma prawo odstąpić od umowy, gdy towar w krótkim czasie (do 30 dni od zakupu) okaże się niesprawny. W końcu sprzedawca ustąpił i zwrócił Panu Tomaszowi całą kwotę za zakup chłodziarko-zamrażalki.

Inna sprawa. Pani Maria (imię również zmienione) kupiła telefon marki Apple iPhone za 5729 zł. Zdecydowała się właśnie na ten smartfon zachęcona m.in. informacjami handlowymi, zawartymi zarówno na stronie internetowej producenta, jak również sprzedawcy, z których wynikało, że iPhone XS256GB  jest urządzeniem niezwykle trwałym i odpornym m.in. na wodę. Wyjątkowa trwałość, odporność na zachlapania, wodę i pył miały być dodatkowym atutem tego produktu, wyróżniającym go spośród innych prezentowanych na rynku – zgodnie z danymi technicznymi zawartymi na stronie przedsiębiorcy. Oraz: „Urządzenie wytrzyma m.in. 30-minutowe zanurzenie w wodzie (do 2 m), co potwierdza certyfikat IP68″.

Po kilku miesiącach iPhone przestał się uruchamiać. Sprzedawca uchylił się od odpowiedzialności, twierdząc że „usterka spowodowana została na skutek nieprawidłowej eksploatacji urządzenia. Urządzenie ma ślady kontaktu z cieczą”.  

Pani Maria nie zgodziła się z argumentacją sprzedawcy i zwróciła się o pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Ten przedsiębiorcy brak rzetelności w informowaniu o cechach towaru oraz wprowadzające w błąd publiczne zapewnienia.

Rzecznik wystąpiła do sprzedawcy, wskazując, że to właśnie sprzedawca zachwalał szczególne właściwości urządzenia, jego wodoodporność jako dodatkowy atut. Argumenty rzecznika nie przekonały przedsiębiorcy, odmówił spełnienia żądań konsumenta. Działania negocjacyjne nie doprowadziły do polubownego zakończenia sporu. W związku z tym rzecznik skierowała sprawę na drogę sądową, wnosząc o zwrócenie ceny urządzenia, które nie ma cech podanych w ofercie handlowej.

Ostatecznie do postępowania przed sądem nie doszło, ponieważ sprzedawca po otrzymaniu pozwu, postanowił zwrócić konsumentowi pieniądze i tym samym zakończyć sprawę.  

10 tysięcy spraw

Jak co roku z różnych form działań rzecznika korzystały tysiące mieszkańców Warszawy. Najliczniej udzielane były porady i informacje. Rzecznik podjęła setki interwencji występując do przedsiębiorców, a także wspierała konsumentów w dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej.

Z porad Miejskiego Rzecznika Konsumentów skorzystało w kończącym się roku ok. 10 tys. warszawianek i warszawiaków. Wpłynęło 2,5 tys. formalnych wniosków, a Rzecznik przygotował 1850 wystąpień do przedsiębiorców. Wszczęto rekordową liczbę 37 spraw sądowych z udziałem Rzecznika, a w 110 sprawach prowadzonych przed sądem Rzecznik udzielił konsumentom pomocy.

– Skala problemów z jakimi zgłaszali się konsumenci jest bardzo szeroka. Począwszy od mniejszych i większych, codziennych zakupów, poprzez korzystanie z usług telekomunikacyjnych, turystycznych, edukacyjnych, rekreacyjnych, finansowych, po życiowe decyzje, jak zakup mieszkania, zaciągnięcie kredytu hipotecznego etc. – wyjaśnia Miejski Rzecznik Konsumentów Małgorzata Rothert.

W mijającym roku 2021 r., podobnie jak w roku poprzednim, obok standardowych problemów konsumenckich pojawiały sprawy związane z ograniczeniem lub niemożliwością świadczenia usług z powodu trwającej epidemii koronawirusa. Dotyczyło to przede wszystkim świadczenia usług turystycznych, hotelarskich, transportowych, opiekuńczych, czy rekreacyjnych. Sprawy te wymagały analizy szybko zmieniającego się stanu faktycznego i wypracowywania nowych rozwiązań prawnych. 

– Konsumenci masowo dokonywali zakupów w sklepach internetowych – zaznacza Małgorzata Rothert. – Chodzi przede wszystkim o urządzenia elektroniczne, sprzęt AGD, odzież, obuwie. Spory dotyczyły nie tylko reklamowania wadliwych towarów, ale również kwestii przysługującego konsumentom prawa do zwrotu towaru, przypadków uszkodzenia towarów w transporcie.

Kolejny znaczący segment to sprawy związane z remontowaniem i urządzaniem mieszkań –układanie podłóg, montaż okien i drzwi, zabudowa kuchni, pokoi itp. Dalej: korzystanie z usług cateringowych, dostarczania posiłków do domu. – Było to niewątpliwie związane też z powszechnym wykonywaniem zdalnej pracy. Otrzymałam dużo skarg dotyczących nienależytego świadczenia tych usług – jakości posiłków, niedostarczania w terminie – mówi Rzecznik.

Kontakt do Rzecznika

Aby uzyskać poradę lub informację na temat praw przysługujących konsumentowi:

  1. zadzwoń pod numer (22) 44 33 444 lub
  2. przyjdź do Punktu Obsługi Konsumentów Miejskiego Rzecznika Konsumentów przy ul. Canaletta 2 w Warszawie.

    Zgłaszając się po poradę przynieś ze sobą wszystkie dokumenty istotne dla sprawy (np. paragon, fakturę, zamówienie, umowę, regulamin, złożone reklamacje, prowadzoną z przedsiębiorcą korespondencję, itp.).

    W sprawach wymagających pogłębionej analizy porady prawne udzielane są po wcześniejszym ustaleniu terminu – pod numerem (22) 44 33 444 lub pod adresem konsument@um.warszawa.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
17 × 25 =