Nissan prezentuje koncepcyjny samochód elektryczny IMk

Nissan zaprezentował koncepcyjny model IMk, w którym elegancką stylistykę połączono z najnowocześniejszą technologią oraz dynamicznym przyspieszeniem samochodu elektrycznego. Całość zamknięta w kompaktowym nadwoziu jest „doskonałym miejskim pojazdem”.

100‑procentowo elektryczny IMk jest zapowiedzią nowego kierunku we wzornictwie Nissana oraz tego, jak marka zamierza kontynuować wdrażanie idei Nissan Intelligent Mobility – czyli swojej wizji dotyczącej sposobów zasilania pojazdów, ich prowadzenia oraz integracji ze społeczeństwem.

Projektanci i inżynierowie Nissana zastosowali założenia tej wizji w pojeździe z segmentu dominującego na rodzimym japońskim rynku, ale zdobywającego coraz większą popularność na całym świecie. Starając się zaspokoić zapotrzebowanie klientów na zwinne i dobrze skomunikowane samochody dopasowane do szerokiego zakresu potrzeb i stylów życia, Nissan postanowił zaprojektować miejskie auto, które wyróżniałoby się na tle swojej kategorii.

Efektem tych prac jest koncepcyjny IMk. To nie tylko niezwykle funkcjonalny samochód miejski, ale także elegancki środek lokomocji, który ogranicza stres kierowcy, a jednocześnie dostarcza mu przyjemności z jazdy i pozwala czuć się pewnie za kierownicą.

Model ten, oparty na zupełnie nowej platformie samochodu elektrycznego, jest wyposażony w najnowszy system wspomagający kierowcę ProPILOT oraz liczne opcje łączności. IMk jest zapowiedzią tego, jak w niedalekiej przyszłości mogą wyglądać i jakie wrażenia mogą zapewniać typowo miejskie samochody.

Nissan IMk jako mały samochód elektryczny został zaprojektowany tak, by sprawnie poruszać się zarówno po nowoczesnych metropoliach, jak i tradycyjnych japońskich miastach” — powiedział Satoru Tai, dyrektor ds. projektowania w firmie Nissan. „W IMk połączono nowoczesną, minimalistyczną stylistykę nawiązującą do japońskiej tradycji z najnowocześniejszą technologią napędu elektrycznego. W stylistyce IMk, wolnej od ograniczeń typowych dla koncepcji minisamochodów, widoczne są wpływy japońskiej kultury. To luksusowy mały samochód elektryczny, którym – mam nadzieję – będzie chciało jeździć wielu klientów”.

Stylistyka nadwozia: wyrazisty charakter dzięki ponadczasowemu japońskiemu futuryzmowi

Wygląd i proporcje IMk odzwierciedlają minimalistyczną estetykę opartą na nowej filozofii projektowania, którą firma Nissan określa jako „ponadczasowy japoński futuryzm”. Nadwozie zaprojektowane zgodnie z obowiązującymi w japońskim wzornictwie zasadami prostoty zwraca uwagę płynnymi konturami. Starannie użyte japońskie motywy intrygują i dodają finezji. Kolorystyka Akagane, w której dominują czerwonawo-miedziane odcienie, jest nawiązaniem do wykonanych z miedzi arcydzieł sztuki użytkowej.

Po bliższym przyjrzeniu się modelowi IMk „japońskie DNA” można dostrzec także w innych detalach stylistycznych. Przód z motywem litery V oraz klosze tylnych lamp zespolonych kojarzą się z delikatną drewnianą kratownicą.

W stylistyce IMk zawarliśmy japońskie DNA” – powiedział Tai. „Zderzak, koła, opony, szyby, tylne światła, dach oraz wysoko zamontowany spojler są wykończone wzorem przypominającym splot mizuhiki, czyli cienkiego sznurka z japońskiego papieru ryżowego. Przód, boki i tył koncepcyjnego IMk zostały niejako połączone tym dekoracyjnym i naturalnie układającym się sznurkiem, tworząc zupełnie nową estetykę. Tarcza, która zastępuje wlot powietrza znajdujący się w tym miejscu w samochodach z silnikami spalinowymi, jest sygnaturą zdefiniowanego na nowo języka stylistycznego. Łączy funkcję ze stylem – wzmacnia inspirujący wizerunek pojazdu, a jednocześnie osłania czujniki i inne podzespoły elektroniczne stanowiące część zaawansowanych systemów zastosowanych w tym modelu”.

Stylistyka wnętrza: przytulna kabina z zaawansowanymi funkcjami

Zaprojektowane zgodnie z nowym kierunkiem stylistycznym wnętrze koncepcyjnego Nissana IMk przypomina kawiarnię lub luksusową poczekalnię. Zastosowana zamiast foteli pojedyncza kanapa zachęca do zajęcia miejsc i sprzyja relaksowi, a kierowca i pasażerowie mają wrażenie, że podróżują na unoszącej się w powietrzu chmurze. Kanapa została pokryta marszczoną tapicerką, a przytulności we wnętrzu dodaje także tapicerowane i utrzymane w pastelowych kolorach pokrycie deski rozdzielczej i drzwi. Akcenty w kolorystyce Akagane w zestawie wskaźników, na drzwiach oraz na kierownicy rozjaśniają wnętrze i dodają prestiżu całemu pojazdowi.

Drewniane listwy w dolnej części drzwi to ukłon w kierunku japońskiej techniki stolarskiej kigumi – ich obecność sprzyja osiągnięciu wewnętrznego spokoju. Elementy te zostały dodatkowo wyeksponowane za pomocą ukrytego oświetlenia. Do stworzenia przytulnego i sprzyjającego relaksowi klimatu przyczynia się również ciemna, kawowa wykładzina przetykana metalizowanymi nitkami.

Poza przyciskiem uruchamiania silnika i dźwignią sterowania kierunkiem jazdy na wąskiej desce rozdzielczej IMk nie ma fizycznych przełączników. Po włączeniu zasilania w kabinie IMk ukazują się elementy sterowania funkcjami komfortu, z delikatnie podświetlonymi ikonami ustawień w kolorystyce Akagane.

Ważne informacje dotyczące jazdy, w tym prędkość i wskazówki nawigacji, wyświetlane są na pryzmatycznym ekranie, który został pozbawiony ramki, przez co wygląda na zawieszony w powietrzu. Informacje, których zakres kierowca może indywidualnie skonfigurować, pojawiają się też jako hologramy. Oświetlenie wnętrza dopasowuje się do dominującego koloru treści wyświetlanej na ekranie pryzmatycznym. W czasie korzystania z ekranu dotykowego – na przykład przy przesuwaniu widoku mapy – wyświetlane są fantazyjne animacje w formie przelatującego stada ptaków. Uważne oko dostrzeże nawet subtelny wzór ptaka podpowiadający, jak korzystać z wyświetlacza. To tylko jeden ze sposobów na uatrakcyjnienie wrażeń z jazdy Nissanem IMk dzięki interaktywności i personalizacji.

Jak podkreśla Satoru Tai, we wnętrzu koncepcyjnego modelu projektanci skupili się na stworzeniu relaksującego otoczenia mimo obecności zaawansowanych technologii.

Teoretycznie wszystkie powierzchnie w kabinie IMk mogłyby być płaskie, co przełożyłoby się na więcej fizycznej przestrzeni. Ucierpiałaby jednak estetyka, do czego nie chcieliśmy dopuścić” — wyjaśnił Tai. „Nie chodziło nam o to, by IMk był przestronniejszy od tradycyjnego małego auta. Zależało nam raczej na stworzeniu ekskluzywnego, eleganckiego partnera z wytwornym wnętrzem dostarczającym przyjemności”.

Inteligentna jazda według Nissana: autonomiczne funkcje zwiększające poczucie pewności za kierownicą

Koncepcyjny Nissan IMk to kolejny krok w kierunku w pełni autonomicznej jazdy. Samochód jest wyposażony w najnowocześniejsze technologie, które pomagają kierowcy w różnych sytuacjach – na drogach ekspresowych, miejskich ulicach i parkingach.

Sterowana ze smartfona i powiązana z systemem ProPILOT funkcja zdalnego parkowania umożliwia automatyczne parkowanie pojazdu już po jego opuszczeniu przez kierowcę i pasażerów. W ten sam sposób, za naciśnięciem przycisku, można przywołać samochód z parkingu.

Wśród innych godnych uwagi funkcji jest najnowsza technologia wspomagania kierowcy oparta na zaawansowanej wersji systemu ProPILOT 2.0. Poprawia ona bezpieczeństwo oraz zwiększa przyjemność prowadzenia samochodu dzięki połączeniu wsparcia jazdy autostradowej z możliwością autonomicznej jazdy jednym pasem ruchu.

Inteligentna energia według Nissana: elastyczność i znakomite osiągi w małym nadwoziu

Nissan jest pionierem technologii samochodów elektrycznych. Powstały 10 lat temu Nissan LEAF był pierwszym samochodem elektrycznym dla masowego odbiorcy i do dziś pozostaje liderem łącznej sprzedaży wśród samochodów z takim napędem na świecie.

W koncepcyjnym Nissanie IMk wykorzystano te doświadczenia, oferując w pełni elektryczną alternatywę dla klientów, którzy poszukują kompaktowego pojazdu do poruszania się po rozległej metropolii.

Wyjątkowo niska emisja hałasu oraz nisko położony środek ciężkości pozwalają użytkownikom IMk cieszyć się płynną i elastyczną jazdą po mieście. Silnik elektryczny zapewnia doskonałe przyspieszenie i świetną dynamikę nawet w warunkach wymagających częstego zatrzymywania się i ruszania oraz na ulicach biegnących pod górę.

Inteligentna integracja według Nissana: połączenie kierowców ze światem

Popularne kawiarnie oraz poczekalnie w firmach i budynkach użyteczności publicznej oferują gościom i klientom bezpłatne Wi-Fi. Na takie same udogodnienia w postaci najnowocześniejszych, szybko działających opcji łączności mogą liczyć osoby podróżujące Nissanem IMk.

Kierowca może połączyć się z samochodem przez smartfon, aby zweryfikować swoją tożsamość, automatycznie zastosować indywidualne ustawienia położenia fotela, oświetlenia wnętrza i klimatyzacji oraz wprowadzić trasę podróży.

Przed wyruszeniem w podróż IMk informuje kierowcę przez smartfon o optymalnym czasie wyjazdu pozwalającym na przykład uniknąć jazdy w szczycie komunikacyjnym. Po przybyciu na miejsce samochód sam się zaparkuje, sam podłączy się do domowego systemu zarządzania energią oraz zwróci nadwyżkę prądu zgromadzonego w akumulatorach do domowej sieci poprzez system współdzielenia energii Vehicle-to-Home.

W czasie jazdy kierowca i pasażerowie mogą korzystać z technologii Invisible-to-Visible (I2V). Łącząc dane z czujników na zewnątrz i wewnątrz samochodu z danymi z chmury, technologia I2V pozwala monitorować bezpośrednie otoczenie pojazdu i przewidywać zdarzenia, a nawet informować o tym, co dzieje się w miejscu zasłoniętym budynkiem czy za rogiem ulicy. Wskazówki są podawane w interaktywny „ludzki” sposób – na przykład przez awatary pojawiające się w kabinie.

Koncepcyjny IMk zdradza kierunek rozwoju koncepcji Nissan Intelligent Mobility w miarę postępu technologicznego oraz upowszechniania się elektryfikacji i opcji łączności w samochodach” — powiedział Asako Hoshino, wiceprezes Nissana odpowiedzialny za globalny marketing i sprzedaż oraz globalny dział samochodów elektrycznych. „Firma Nissan zamierza nadal wprowadzać na rynek samochody wyposażone w najnowocześniejsze systemy, aby utrzymać swoją pozycję lidera motoryzacyjnych innowacji”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Solve : *
23 − 3 =