Nowe Rondo Dmowskiego już za 6 miesięcy

Naziemne przejścia dla pieszych, przebudowane przystanki tramwajowe i znacznie więcej zieleni – to główne zmiany, jakie czekają warszawskie rondo Dmowskiego w centrum stolicy. Właśnie podpisano umowę z wykonawcą prac.

Za realizację zadania odpowiadać będzie firma Balzola, która w ubiegłym roku realizowała prace związane z przebudową al. Jana Pawła II i ronda Czterdziestolatka. Finalizacja przebudowy ronda u zbiegu ul. Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich planowana jest na przełomie 2021 i 2022 r. Koszt inwestycji wyniesie 11 mln 42 tys. zł brutto.

 Ruszamy ze zmianami na rondzie Dmowskiego. Powstaną nowe przejścia naziemne i przejazdy dla rowerów, pojawi się też dużo nowej zieleni. Będzie bardziej estetycznie, wygodnie i zielono. Budujemy Nowe Centrum Warszawy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Co się zmieni?

Zmiany wokół ronda Dmowskiego dostrzegą przede wszystkim piesi. Wyznaczone zostaną cztery naziemne przejścia z azylami między jezdniami:

·         przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej;

·         przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym);

·         przez ul. Marszałkowską po południowej stronie,  na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym);

·         przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.

Dzięki tym zmianom osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy, opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku. Miejsce to stanie się bardziej dostępne niż obecnie.

Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe. Wejście na perony ułatwią pasażerom łagodne rampy. Ze względu na liczne sklepy i punkty usługowe, dotychczasowe przejście podziemne będzie nadal funkcjonować. 

Inwestycja w obrębie ronda Dmowskiego oznacza również udogodnienia dla rowerzystów, którzy swoimi jednośladami będą mogli bezpiecznie przejechać przez centrum miasta. Nowe przejazdy zapewnią ciągłość trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej, a przebudowa skrzyżowania tej ulicy z ulicą Nowogrodzką pozwoli na przejazd rowerem w każdym kierunku. W ten sposób ul. Nowogrodzka stanie się dla cyklistów wygodną alternatywą dla Alej Jerozolimskich. Dodatkowym udogodnieniem dla tej grupy mieszkańców Warszawy będzie kilkadziesiąt stojaków rowerowych, które pojawią się w okolicach skrzyżowania Marszałkowskiej z Alejami Jerozolimskimi.

Więcej zieleni

Nowe rondo będzie również bardziej przyjazne dla oka. Na wyspie i wokół niej zwiększy się ilość zieleni – posadzonych zostanie ponad 20 tys. roślin. Nowe drzewa (platany, dęby i lipy) pojawią się m.in. na rondzie i na wysepkach przy przystankach tramwajowych. 58 drzew zostanie posadzonych w gruncie, w specjalnych skrzyniach pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa linii średnicowej. Pojawi się też kilkanaście gatunków krzewów, bylin i innych roślin. Łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to aż 6,6 tys. mkw.

Mimo dużego zakresu inwestycji należy pamiętać, że jest to rozwiązanie etapowe. Zebry planowane w ramach prac będą bowiem zlokalizowane dalej od ronda – bez jego likwidacji, przebudowy wyjść z podziemi i podnośników windowych nie ma możliwości stworzenia już teraz przejść przy samym rondzie. Docelowo, wraz z planowaną przez PKP w najbliższych latach przebudową linii średnicowej, przewidziana jest pełna przebudowa ronda. Wówczas zmieni się ono w zwykłe skrzyżowanie, pojawią się też przejścia dla pieszych bezpośrednio przy skrzyżowaniu. Przetarg na projekt tej przebudowy jest w toku, w ostatnich dniach poznaliśmy oferty 4 firm chętnych do realizacji tego zadania.

Nowe Centrum Warszawy

Zmiany w rejonie ronda Dmowskiego to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy – spójnego programu, który ma uczynić tę część miasta przestrzenią zrównoważoną, przyjazną i dostępną dla wszystkich. Inwestycje realizowane w ramach programu mają znacznie podnieść jakość życia mieszkańców stolicy.

Obecnie w ramach Nowego Centrum Warszawy trwają prace na tzw. placu Pięciu Rogów i zachodniej części centralnego odcinka ul. Marszałkowskiej oraz budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury. Nowego charakteru nabierze Marszałkowska od pl. Konstytucji do pl. Bankowego, a także okolice pl. Trzech Krzyży. W planach jest też przebudowa placu przed Pałacem Kultury (tzw. Placu Centralnego).

Rozstrzygnięto już konkurs na przebudowę okolic ulicy Chmielnej i ogłoszono kolejny – na zmiany w rejonie ulic Złotej i Zgoda. Otwarto też oferty w przetargu na przeprowadzenie kompleksowej analizy i symulacji ruchu na ul. Kruczej (na odcinku od Alej Jerozolimskich do Pięknej), które poprzedzą inwestycję związaną z przebudową ulicy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
15 ⁄ 1 =