Pływające pawilony ubogacą bulwary

Cztery wielofunkcyjne pływające pawilony przycumują do bulwarów Jana Karskiego i gen. George’a Smitha Pattona. Goście spacerujący po nadrzecznej promenadzie znajdą w nich przystanki łodzi i statków pływających po Wiśle, restauracje i bary, a także ogólnodostępne toalety. Dodatkową atrakcją barek będą tarasy widokowe.

Do odwiedzania nadwiślańskich bulwarów, chyba nie trzeba nikogo zachęcać. Chcemy jednak ubogacić tę przestrzeń zgodnie z zamysłem projektantów. Przy bulwarze zacumują pływające pawilony dzięki którym będziemy mogli jeszcze bardziej przybliżyć mieszkańcom uroki Wisły, a przede wszystkim zachęcić ich do korzystania z wiślanej oferty żeglugowej – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy.

Nadrzeczna promenada na odcinku od mostu Świętokrzyskiego do ul. Boleść zostanie ubogacona przez cztery pływające pawilony. Podstawową funkcją stalowych pontonów, o czterdziestometrowej długości, będzie zapewnienie miejsc do cumowania tramwaju wodnego oraz innych przewoźników wykonujących rejsy po Wiśle. W tym celu we wnętrzu pływających pawilonów znalazła się poczekalnia dla pasażerów, ogólnodostępne toalety, a na zewnątrz wygodne zejście z obiektu na statek i niezbędne urządzenia cumownicze.

Dążymy do tego, aby stale zwiększać dostępność, ale też poprawiać jakość usług żeglugowych na Wiśle. Nowe przystanki są jednym z elementów tych zmian – tłumaczy Marek Piwowarski, dyrektor Zarządu Zieleni m.st. Warszawy.

Oprócz swojej podstawowej funkcjonalności obiekty pływające, przycumowane do bulwarów Jana Karskiego i generała George’a Smitha Pattona, będą pełnić jeszcze inne zadania. Dlatego też wnętrze barek zostało podzielne na trzy części. Pierwsza to oczywiście poczekalnia dla pasażerów żeglugi, wyposażona w stojaki na rowery, a także windę dla osób z niepełnosprawnościami o powierzchni blisko 33 m2. Druga to ogólnodostępna toaleta publiczna (o powierzchni 48 m2) – podzielona na część damską i męską, a także toaletę dla osób z niepełnosprawnościami. Jednym z zadań najemcy będzie dbałość o należyty stan sanitariatów. Ostatnim z elementów pawilonu jest sala barowa o powierzchni 63 m2 z pomieszczeniem technicznym. Część gastronomiczna jest przygotowana w stanie deweloperskim zamkniętym obejmującym m.in. ścianki działowe, pełne wyposażenie pomieszczeń węzłów sanitarnych oraz komplet instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej i klimatyzacyjnej. Doposażenie w oświetlenie oraz urządzenia kuchennie pozostają po stronie oferentów.

To właśnie z myślą o potencjalnych najemcach przycumowaliśmy pawilony do bulwaru. Chcemy, aby poznali obiekty i dobrze przygotowali swoje oferty. Pamiętajmy, że połowę oceny punktowej ofert będzie stanowić proponowany program działalności. Mówimy wprost, że chcemy, aby najemcy upowszechniali program żeglugi i rekreacji wodnej na Wiśle – mówi dyrektor Piwowarski.

Docelowo przy bulwarach przycumują cztery pawilony – trzy przystanki i jedna przystań – każdy o powierzchni użytkowej 210 m2. Różnica pomiędzy obiema jednostkami wynika przede wszystkim z innego zagospodarowania pomieszczeń technicznych. Przystanki mają nieco większą przestrzeń przeznaczoną na działalność gastronomiczną, natomiast w przystani wygospodarowano pomieszczenie biurowe oraz magazyn, który może być wykorzystywany np. do przechowywania sprzętu wodnego. Na górnym poziomie zaplanowany został taras widokowy z barem przykrywany rozkładanymi markizami przeciwsłonecznymi.

Konsekwentnie zachęcamy mieszkańców stolicy do rekreacji na Wiśle i w jej otoczeniu. Nowe miejsca cumownicze, ale także wypożyczalnia sprzętu, tuż nad wodą z pewnością będą do tego dodatkową motywacją – uzupełnia Paweł Lech, radny i przewodniczący Komisji Sportu, Rekreacji i Turystyki Rady m.st. Warszawy.

System cumowania obiektów składa się z umieszczonych w narożach stop pali o długości 10 metrów (składanych na czas transportu), opuszczonych i podnoszonych wyciągarkami, a także cum łączących pawilon z lądem. Komunikacja z brzegiem odbywać się będzie za pomocą dwóch trapów. Krótszy będzie łączył pokład główny z dolnym poziomem bulwaru, a dłuższy – mający około 14 metrów – górny pokład z wysokim brzegiem bulwaru.

Obiekty zostały zaprojektowane jako całoroczne, jednak funkcjonowanie pawilonów przy bulwarze jest ograniczone jedynie do sezonu nawigacyjnego, po którym na zimę muszą być odholowywane do bezpiecznej przystani – Portu Żerańskiego. Podobnie będzie się działo w przypadku przechodzenia przez Warszawę wód wezbraniowych (stan wody powyżej 600 cm na wodowskazie Warszawa Port).

Wczoraj, 18 października, rozpisany został konkurs, który wyłoni najemców obiektów na kolejne trzy lata. Oferty, które zbierane są przez Zarząd Zieleni m.st. Warszawy, można składać do 13 listopada do godz. 11.00. Szczegóły konkursu dostępne są na stronie www.zzw.waw.pl

Zakochaj się w bulwarach wiślanych!

Rok Rzeki Wisły był dla stołecznego odcinka królowej polskich rzek bardzo intensywny. Warto przypomnieć, że mieszkańcy Warszawy od połowy sierpnia mogą już korzystać z całego ponad dwukilometrowego odcinka nowych bulwarów nad Wisłą. Ta niezwykle różnorodna nadrzeczna promenada już stała się obowiązkowym punktem na mapie stołecznej przestrzeni rekreacyjnej, miejscem, gdzie bije serce stolicy.

Do dyspozycji odwiedzających są tu m.in. pluskawisko, plaża, plac zabaw z figurami wiślanych ryb, trampoliny ukryte w nawierzchni, zielone pergole, a także punkty gastronomiczne, informacji turystycznej oraz toalety publiczne. Bulwary są zintegrowane z Nadwiślańskim Szlakiem Rowerowym prowadzącym wzdłuż całego warszawskiego odcinka Wisły. Dla wygody mieszkańców zamontowano także stojaki na jednoślady.

Bulwarów jednak cały czas przybywa. Wkrótce odmieni się otoczenie pomnika Syrenki, a promenada wydłuży się o kolejne dwieście metrów. Pod koniec września rozpoczęły się prace na odcinku od wysokości ul. Tamka do mostu Świętokrzyskiego.

Rozstrzygnięty został również konkurs na koncepcję urbanistyczno-architektoniczną bulwarów na odcinku od Cypla Czerniakowskiego do pomnika Syrenki wraz ze skwerem Tadeusza Kahla. Zwycięzcą dwuetapowego konkursu została warszawska pracownia WXCA Sp. z o.o. Sędziowie w uzasadnieniu werdyktu docenili przede wszystkim „miejski charakter zaprojektowanych przestrzeni umożliwiający zbliżenie miasta do rzeki w sposób godzący zabudowę ze zróżnicowanymi formami zieleni w obrębie terenu zagospodarowania”, „wprowadzenie czytelnego sferowania intensywności zagospodarowania pomiędzy miastem a rzeką”, a także „możliwość etapowania inwestycji”.

źródło: materiały prasowe m.st. Warszawy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *