PODRÓŻOWANIE WYMYŚLONE NA NOWO, CZYLI EKOMOBILNOŚĆ

Pojęcie ekomobilności obejmuje nie tylko niskoemisyjne pojazdy, lecz także wszystko, co ułatwia korzystanie z nich, np. zróżnicowanie środków transportu i dostosowanie ich do potrzeb użytkowników, nowe technologie, dostępność punktów szybkiego ładowania. Tak szerokie myślenie charakteryzuje Grupę Renault, która chce zapewnić wszystkim dostęp do zrównoważonej mobilności poprzez rozwój transportu elektrycznego i tworzenie rozwiązań z zakresu współdzielonej, autonomicznej mobilności.

Na ekomobilność składają się inicjatywy oraz infrastruktura, które umożliwiają wprowadzanie w życie idei mobilności zrównoważonej, czyli przyjaznej dla środowiska oraz uwzględniającej potrzeby różnych grup użytkowników.

Eko- i elektromobilność – czym to się różni?

W ramach ekomobilności mieszczą się rozwiązania z dziedziny elektromobilności takie jak carsharing, rowery, urządzenia transportu osobistego i inne zrównoważone środki transportu, ale także infrastruktura ułatwiająca przemieszczanie się. Tym samym ekomobilność to z jednej strony niskoemisyjne środki transportu, a z drugiej – wszystko, co umożliwia korzystanie z nich: punkty szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych, odnawialne źródła energii, odpowiednia infrastruktura drogowa.

Trzy filary ekomobilności

Aby można było mówić o ekomobilności, potrzebne jest wprowadzenie w życie jej trzech filarów.


Multimodalność i intermodalność

Multimodalność to szeroki wybór dostępnych środków transportu. Zarówno w dużym mieście, jak i mniejszej miejscowości każdy, niezależnie od pory dnia, powinien mieć dostęp do środków transportu odpowiadających na potrzeby danej osoby. Z kolei intermodalność oznacza możliwość korzystania z różnych sposobów przemieszczania się w obrębie jednego obszaru lub podczas jednej podróży. Są to więc dwie uzupełniające się koncepcje. Wprowadzenie ich w życie oznacza większą dostępność zrównoważonych środków transportu oraz przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu. 

Choć kluczową role do odegrania w tej dziedzinie mają władze odpowiedzialne za transport publiczny, nie bez znaczenia są również inicjatywy przedsiębiorstw. Przykładowo Grupa Renault w ramach współpracy z firmą Nino Robotics wspiera tworzenie urządzeń do transportu osobistego dla osób z niepełnosprawnością i osób z o ograniczonej sprawności ruchowej. Do tej pory firma Nino Robotics zaprojektowała i wprowadziła na rynek dwa produkty: Nino ― samobalansujące urządzenie do transportu osobistego oraz One – hulajnogę elektryczną specjalnie zaprojektowaną do wózków inwalidzkich.


Współdzielone, ekologiczne pojazdy

Dla multi- i intermodalności duże znaczenie ma transport współdzielony, wykorzystujący niskoemisyjne pojazdy. Przykładowo elektryczny carsharing stanowi bardziej przyjazną środowisku alternatywę dla podróżowania własnym samochodem. Sprzyja ograniczeniu liczby samochodów w miastach, a także zmniejszeniu poziomu zanieczyszczenia powietrza i hałasu. Grupa Renault rozwija taką usługę m.in. w Madrycie i Paryżu, gdzie można wypożyczyć elektryczne pojazdy Renault w ramach systemu Zity.


Nowe technologie

Ekomobilność może stać się rzeczywistością także dzięki aplikacjom mobilnym, które łączą podróżujące osoby ze współdzielonym pojazdem. W nieodległej przyszłości mogą to być pojazdy bez kierowcy, takie jak koncepcyjne i autonomiczne Renault EZ-GO. Ten pojazd-robot może przewieźć sześcioosobową grupę w obrębie określonej strefy dzięki wykorzystaniu aplikacji na telefon i systemu GPS. Łączy w sobie elastyczność i komfort transportu indywidualnego oraz skuteczność i bezpieczeństwo transportu publicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
32 ⁄ 16 =