Rozpoczyna się rozbudowa II linii metra

W długi weekend majowy rozpocznie się budowa kolejnych trzech stacji II linii metra. W 2019 roku podziemna kolej dojedzie na Targówek.

II linia metra wydłuży się o kolejne trzy stacje na Pradze-Północ i Targówku. Metro będzie najszybszym i najwygodniejszym połączeniem Targówka z centrum miasta, a po przesiadce na stacji Świętokrzyska – z południową i północną częścią lewobrzeżnej Warszawy. Dojazd ze stacji Trocka na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 14 minut. Metro stanie się  znakomitym środkiem transportu nie tylko na co dzień do pracy czy szkoły, ale także w inne chętnie odwiedzane miejsca jak Centrum Nauki Kopernik, Trakt Królewski,  Muzeum Pragi, Teatr Powszechny, Ogród Zoologiczny i  Wisła  – na lewym brzegu rzeki jedno z wyjść ze stacji CNK  prowadzi wprost na Bulwary Wiślane, które zamieniają się w miejsce wypoczynku i rekreacji nad wodą.

Trzy nowe stacje

W kierunku wschodnim, z Dworca Wileńskiego, powstanie ok. 3,12 km trasy. Na Pradze techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada i to stąd pociągi metra pojadą dalej na Targówek. Stacja Szwedzka (C16) będzie pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej, pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA „Stalowa”. To będzie stosunkowo niewielka budowla, jej długość to 135 m. Następna, Targówek (C17), wybudowana zostanie pod skrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego. Po północnej stronie ul. M. Ossowskiego, pod terenem zieleni, znajdować się będzie łączący się ze stacją jednokondygnacyjny, podziemny obiekt komory rozjazdów. Całość będzie miała niemal 300 m długości. I wreszcie największy obiekt tego odcinka II linii metra – stacja Trocka i wraz z torami odstawczymi, wszystko razem o długości 450 m. Zlokalizowana jest wzdłuż ul. Pratulińskiej – pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej, a także wzdłuż planowanej ulicy na przedłużeniu ul. Pratulińskiej. To stąd wyruszą tarcze TBM drążące tunele w kierunku Dworca Wileńskiego. I wreszcie – to stąd wywożony będzie urobek z drążonych tuneli, dostarczane betonowe elementy obudowy tuneli, materiały budowlane, maszyny i urządzenia. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Szyb do wyjęcia tarcz TBM powstanie w końcowym etapie drążenia, przy ul. Targowej.

Zmiany w ruchu

Zasadnicze zmiany w ruchu czyli zamknięcie ulic pod którymi będą stacje metra Targówek i Trocka zaplanowano na noc z niedzieli na poniedziałek z 1 na 2 maja. Zamknięte dla ruchu będzie skrzyżowanie ul. Trockiej i Pratulińskiej, przejezdna pozostanie ul. Handlowa. Także skrzyżowanie ul. M. Ossowskiego i Pratulińskiej zostanie wyłączone z ruchu. Zlikwidowane zostało rondo na skrzyżowaniu ulic Gorzykowskiej i Handlowej, natomiast na skrzyżowaniu ul. M. Ossowskiego i Witebskiej wybudowane zostanie rondo umożliwiające zawracanie. Na ulicy Gorzykowskiej i Handlowej (pomiędzy Kołową a Święciańską, w kierunku Radzymińskiej) wytyczony został bus pas. Objazd zamkniętych ulic prowadzi ulicami Gorzykowską, Handlową i Kołową. Szczegółowe rysunki znajdują się w broszurze, którą można pobrać tutaj.

Prace już trwają

Wykonawcą odcinka północno-wschodniego będzie wybrana w przetargu firma Astaldi S.p.A. z Włoch, kwota kontraktu wynosi 1.066.741.483,79 zł brutto. Astaldi wraz z partnerami wybudowało centralny odcinek II linii metra, którym warszawiacy jeżdżą już ponad rok. Projektantem natomiast jest ILF Consulting Engineers Polska, która wygrała ogłoszony przez Metro Warszawskie konkurs. Umowę podpisano 11 marca, wykonawca ma 38 miesięcy na realizację kontraktu.

Prace przy rozbudowie II linii metra na wschód wykonawca rozpoczął zaraz po podpisaniu umowy. Przygotowuje dokumentację wykonawczą wszystkich obiektów. Przejął położone poza pasem drogowym tereny realizacji wentylatorni V16, V17, V18 oraz stacji C16 i C17. Zakończono roboty wyburzeniowe na stacji C16, wykonano uzupełniające badania geotechniczne dla stacji, zorganizowano pierwsze biura budowy, trwa instalacja monitoringu, rozpoczęły się przebudowy instalacji podziemnych. Na terenie zajezdni autobusowej rozpoczęło się utwardzanie terenu pod miejsca postojowe dla autobusów bo plac budowy wentylatorni zajmie część zajezdni. Rozpoczęto projektowanie rozwiązania, które pozwoli na połączenie funkcjonującej już stacji Dworzec Wileński z nowym  trzystacyjnym odcinkiem.

Zmiany w komunikacji miejskiej

Na ul. Szwedzkiej, pomiędzy ul. Stalową a Strzelecką, na ok. dwa miesiące wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy. Autobusy linii 135 jadące w kierunku Strzeleckiej będą mogły Szwedzką kursować bez zmian. W kierunku przeciwnym zaś zostaną skierowane na trasę objazdową prowadzącą ulicami Strzelecką, Środkową i Stalową.

Na większe utrudnienia pasażerowie powinni się przygotować w związku z budową stacji Targówek oraz Trocka. W czasie prac zamknięty zostanie przejazd ulicą Ossowskiego w rejonie skrzyżowania z Pratulińską, Pratulińska pomiędzy Trocką a Handlową i skrzyżowanie z Trocką. Na trasy objazdowe zostaną skierowane linie autobusowe: 156, 160, 162, 199, 212, 517, N02, N12 i N62. Kursowanie 356 będzie zawieszone. Linia ekspresowa E-3 zostanie przekształcona 262, która będzie kursowała na nowej trasie we wszystkie dni tygodnia. Jej zadaniem będzie połączenie osiedli położonych przy ul. Trockiej z Dworcem Wileńskim w zamian za linie wycofane. Z myślą o mieszkańcach okolic obecnej pętli Targówek uruchomiony zostanie dodatkowy przystanek autobusowy na ul. Handlowej (w kierunku Gorzykowskiej) za skrzyżowaniem z Lusińską. Na ul. M. Ossowskiego, w rejonie przystanku Witebska, zostanie wybudowane rondo, które umożliwi zawracanie autobusom linii 156, 160 i 517. Przystanek Pratulińska stanie się zaś przystankiem końcowym dla linii: 199, 212, 262. W związku z tym, że ruch autobusowy będzie się odbywał głównie ul. Handlową oraz Gorzykowską, zostanie na nich – na odcinku od Kołowej do Święciańskiej (w jednym kierunku) – wytyczony buspas.

metro II nowe objazdy

Oto szczegóły:

156: METRO MŁOCINY – … – Kondratowicza – św. Wincentego – Kołowa – Ossowskiego – zawrotka przy Witebskiej – Ossowskiego – Handlowa – Gorzykowska – … – DW. WSCHODNI /KIJOWSKA/, częstotliwość kursowania bez zmian;

160: DW. CENTRALNY – … – al. Solidarności – Radzymińska – Gorzykowska – Handlowa – Ossowskiego – zawrotka przy Witebskiej – WITEBSKA, częstotliwość kursowania bez zmian;

162: EC SIEKIERKI – … – al. Solidarności – Radzymińska – Gorzykowska – Handlowa – Kołowa – Borzymowska – Trocka – TARGÓWEK, częstotliwość kursowania bez zmian;

199: REMBERTÓW-AON – … – Radzymińska – Trocka – PRATULIŃSKA, częstotliwość kursowania bez zmian;

212: PL. HALLERA – … – św. Wincentego – Kołowa – Handlowa – Gorzykowska – Radzymińska – Trocka – PRATULIŃSKA, częstotliwość kursowania bez zmian;

262: linia przekształcona z linii E-3, zapewniająca połączenie osiedli położonych przy ulicy Trockiej z Dworcem Wileńskim; DW. WILEŃSKI – al. Solidarności – Radzymińska – Trocka – PRATULIŃSKA, częstotliwość kursowania: 12-15 minut;

356: zawieszenie funkcjonowania linii;

517: URSUS-NIEDŹWIADEK – … – al. Solidarności – Radzymińska – Gorzykowska – Handlowa – Ossowskiego – zawrotka przy Witebskiej – WITEBSKA, częstotliwość kursowania bez zmian;

E-3: przekształcenie w całodzienną linię 262;

N02: MARYSIN – … – Radzymińska – Gorzykowska – Handlowa – Kołowa – św. Wincentego – Kondratowicza – … – METRO MŁOCINY, częstotliwość kursowania bez zmian;

N12: DW. CENTRALNY – … – Starzyńskiego – rondo Żaba – św. Wincentego – Borzymowska – TARGÓWEK, częstotliwość kursowania bez zmian;

N62: DW. CENTRALNY – … – Starzyńskiego – rondo Żaba – św. Wincentego – Kołowa – Handlowa – Gorzykowska – Radzymińska – Łodygowa – … – WOŁOMIN /SIKORSKIEGO/, częstotliwość kursowania bez zmian.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
25 × 11 =