Jak się zmieni al. Jana Pawła II? Prezentujemy projekt

Równe jezdnie, szerokie chodniki, nowe drogi dla rowerów i przejścia dla pieszych, więcej drzew i miejsc postojowych – tak w przyszłym roku zmieni się al. Jana Pawła II. Prezentujemy projekt zmian na tej ważnej alei w centrum.

Inwestycja obejmie odcinek al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego pomiędzy rondem ONZ a ul. Nowogrodzką. Choć to jedna z ważniejszych ulic w centrum miasta, tuż obok Dworca Centralnego, dziś jest ona skrajnie nieprzyjazna niemal dla wszystkich użytkowników. Na odcinku ponad kilometra nie ma żadnego przejścia dla pieszych, a chodniki są wąskie i zniszczone. Szeroka, miejscami mająca aż 10 pasów ruchu jezdnia też jest w fatalnym stanie. Brakuje dróg dla rowerów, ale też miejsc postojowych – kierowcy parkują gdzie popadnie, dewastując resztki zieleni ulicznej.

W przyszłym roku to się zmieni. Projekt przebudowy ulicy przygotowuje na zlecenie ZDM firma Polska Inżynieria. Podstawowym założeniem jest przekształcenie przestrzeni ulicy tak, aby odpowiadała potrzebom wszystkich jej użytkowników, bez szkody dla żadnej z grup. Co konkretnie się zmieni?

Dla pieszych – chodniki zostaną wyremontowane i poszerzone do min. 3 m. Pojawią się nowe naziemne przejścia dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka (przez północne i zachodnie ramię skrzyżowania oraz przez południową jezdnię Al. Jerozolimskich na wysokości Marriotta, a także przez ul. Chałubińskiego na osi Nowogrodzkiej). Zlikwidowane zostaną istniejące bariery architektoniczne (uskoki, krawężniki), pojawią się udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Przybędzie też ławek.

Dla rowerzystów – powstaną drogi dla rowerów o szerokości 3 m po obu stronach ulicy (po stronie wschodniej – od ronda ONZ do ul. Złotej, po zachodniej – od ronda ONZ do ul. Nowogrodzkiej). Pojawi się także przejazd rowerowy w ciągu ul. Nowogrodzkiej, która może się stać rowerową alternatywą dla Al. Jerozolimskich. Na całej ulicy przybędzie stojaków dla rowerów.

Dla kierowców – przekrój jezdni zostanie ujednolicony do 3 pasów ruchu w każdym kierunku. Nie wpłynie to na warunki ruchu: zlikwidowane zostaną pasy, które obecnie są praktycznie nieużywane (np. do jazdy na wprost przez rondo, co dubluje możliwość jazdy estakadami). W zamian powstaną dodatkowe miejsca postojowe w zatokach po obu stronach ulicy – łącznie 66 (więcej niż obecnie). Jezdnia na całym odcinku zyska nową, równą nawierzchnię.

Spotkanie informacyjne i prezentacja projektu: 29 czerwca, godz. 18.00, w siedzibie ZDM, ul. Chmielna 120, sala 402.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *