Strefy bramek biletowych na 12 stacjach I linii do przebudowy

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie rozpisał przetarg na przebudowę stref bramek biletowych na dwunastu stacjach I linii. Po zrealizowaniu całego zamówienia już wszystkie stacje będą wyposażone w szersze bramki automatyczne dla osób z większym bagażem czy niepełno sprawnościami, wyższe wygrodzenia i nowe wyjścia awaryjne. Nadal jednak – pomimo tych sporych inwestycji – do zapewnienia szczelności systemu bramkowego w wydaniu warszawskim będzie daleko.
Przedmiotem zamówienia jest przebudowa strefy bramek biletowych na stacjach A6 Służew, A7 Wilanowska, A8 Wierzbno, A9 Racławicka, A10 Pole Mokotowskie, A11 Politechnika, A14 Świętokrzyska, A15 Ratusz Arsenał, A17 Dworzec Gdański, A18 Plac Wilsona. Jako opcję przewidziano realizację inwestycji na stacji A13 Centrum oraz na głowicy północnej stacji A23 Młociny. W miejscu dotychczasowych szklanych przegrodzeń i wyjść awaryjnych pojawią się nowe szersze bramki automatyczne oraz bramki ewakuacyjne. Termin składania ofert mija 6 lipca. Jednym kryterium wyboru wykonawcy jest cena. Na realizację przeznaczono osiem miesięcy.

Szersze bramki automatyczne będą działać w trybie dwustronnym. Urządzenia będą czytały bilety z paskiem magnetycznym, zakodowane na karcie zbliżeniowej oraz w kodzie 2D (QR code). Będą mogły z nich więc korzystać osoby posiadające bilet zakodowany na telefonie bądź bilet pojazdowy. Bramki mają otwierać się samoczynnie po wykryciu pasażera opuszczającego stację metra. Bramki ewakuacyjne będą otwierane od strony stacji i wyposażone w system samozamykający. Zainstalowane zostaną wyższe szklane wygrodzenia. Na stacji Centrum w głowicy południowej przewidziano budowę nowych wyjść ewakuacyjnych w ścianach bocznych pawilonów wejściowych. Na stacji Ratusz szerszą bramkę automatyczną w obciążonej głowicy południowej przewidziano jedynie w łączniku od strony pasażu handlowego.

Po zrealizowaniu tego zamówienia – wraz z wykorzystaniem opcji – już wszystkie stacje będą miały przebudowane strefy bramek. Celem inwestycji jest „uszczelnienie” systemu bramkowego. Kilka lat temu radni z ZTM dopuścili korzystanie z wyjść awaryjnych m.in. przez osoby z większym bagażem, rowerem, wózkami i niepełnosprawnościami. Nikt jednak tego nie weryfikuje i bramki awaryjne są w praktyce otwarte przez cały czas – na niektórych stacjach nawet 60% pasażerów omija istniejące bramki. Inwestycje nie przyczynią się jednak do skutecznego uszczelnienia funkcjonujących w Warszawie stref biletowych – poza bramkami znajdują się windy, kołowrotki z łatwością można wyminąć, a do tego ZTM udostępnia bezpłatne wejściówki do otwierania przejść.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *