Tramwaje w Warszawie wg Jakiego: Kilkanaście nowych tras, w tym Trakt Królewski

Również Patryk Jaki, który z ramienia Zjednoczonej Prawicy ubiega się o stanowisko prezydenta Warszawy, przedstawił siatkę 12 nowych tras tramwajowych. – Linie tramwajowe będą miały funkcję dopełniającą do III i IV linii metra – tak, by tworzyły jeden system – zapewnia Jaki.
Wizję rozwoju systemu transportowego prezentował już Rafał Trzaskowski. Prezentowali też częściowo aktywiści z organizacji Miasto Jest Nasze. Dzisiaj dołączył do nich Patryk Jaki, który wspólnie z Michałem Grodzkim, burmistrzem dzielnicy Bemowo, przedstawił wizję rozbudowy układu tramwajowego.

– Obowiązująca wersja Platformy Obywatelskiej rządzącej od 12 lat w Warszawie jest taka: może metro buduje się wolno, ale przecież budowaliśmy tramwaje. Policzyliśmy jak to było z tą budową tramwajów: o ile metra wybudowali ponad 9 km, to tramwajów w tym czasie 7,7 km. Jak widać – mają się czym chwalić: ok. 600 m rocznie – mówi Patryk Jaki. – Jeśli wygramy wybory w stolicy, zrealizujemy transport z prawdziwego zdarzenia. Transport, który będzie miał ambitne cele i który będzie konsekwentnie realizowany. Linie tramwajowe będą miały funkcję dopełniającą do III i IV linii metra – tak, by tworzyły jeden system – deklaruje kandydat.

Na Pradze i do Wilanowa

Zaprezentowana lista zawiera kilkanaście pozycji. Część z nich to inwestycje już obecnie zaplanowane, których realizacja będzie podtrzymana i kontynuowana. Zapowiedziano kontynuację budowy tramwaju na Nowodworach, a także połączenie z linią prowadzącą na Żerań FSO. Budowany ma być też tramwaj od ronda Żaba, wzdłuż cmentarza Bródnowskiego, na Zieloną Białołękę w rejon Skarbka z Gór oraz na obwodnicy Pragi od ronda Żaba na Kamionek i dalej na Gocław.

Sztab podtrzymał też chęć budowy tramwaju na Wilanów oraz zadeklarował realizację trasy na Sielce i Siekierki. Zapowiedział też mocniejsze skomunikowanie Mordoru – za pomocą linii wzdłuż al. Wilanowskiej, a także wokół północnej części dzielnicy, trasą łączącą zajezdnię Mokotów z pętlą na Służewcu.

Zachodnia obwodnica i Odolany

Nowością jest tramwaj z pętli na Okęciu do Raszyna. – Mniej samochodów będzie musiało przepychać się do centrum. To niezbyt drogi kawałek linii, prowadzi w prostym śladzie. Łatwo i szybko będzie można go realizować – mówi Michał Grodzki, burmistrz dzielnicy Bemowo. Zaznacza, że taka linia wymagałaby też współpracy z gminą Raszyn.

Zrealizowana miałaby być też zachodnia obwodnica tramwajowa Warszawy, której elementem byłaby już obecnie planowana trasa z Woli, przez Dw. Zachodni i Ochotę na Mokotów. Miałaby zostać zrealizowana także jej dalsza część – przez Płocką na Żoliborz. Sztab przewiduje też tramwaj z Żoliborza na Bródno i Targówek, po zrealizowaniu mostu Krasińskiego.

Komunikacja miałaby poprawić się na Odolanach. Oprócz Kasprzaka, miałaby zostać zrealizowana linia przebiegającą przez południową część dzielnicy, z kilkoma łącznikami oraz zajezdnią tramwajową. Ponadto zadeklarowano przedłużenie linii tramwajowej z pętli Marymont Potok na os. Ruda.

Trakt Królewski zamiast autobusów

Nowością jest zapowiedź budowy tramwaju na Trakcie Królewskim. – Widzimy teraz ruch autobusowy demolujący salon Warszawy. Tramwaj może być elegancki – przekonuje Grodzki.

Sztab Jakiego nie podaje, ile dokładnie kilometrów tras miałoby być realizowanych. Plan obejmuje kolejną już perspektywę unijną – do 2027 r. – a jego realizacja miałaby pochłonąć „kilka miliardów złotych”. Dalsze plany przewidują np. tramwaj do Ząbek. – Tramwaje będą stanowiły uzupełniający system – tak, jak się to dzieje w największych metropoliach. To spowoduje, że drastycznie spadnie liczba samochodów na ulicach Warszawy, co wpłynie na poprawę powietrza – deklaruje Patryk Jaki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *