Warszawiacy żegnają tarcze

W niedzielę 16 września mieszkańcy Warszawy mieli okazję pożegnać tarcze TBM Maria i Krystyna, które drążyły tunele na odcinku zachodnim II linii metra na Wolę. Tarcze zostaną odwiezione na Marywilską, gdzie będą oczekiwać drążenia kolejnych odcinków II linii. Jest szansa, że jeszcze we wrześniu zostanie podpisana kolejna umowa na przedłużenie II linii.
Dzisiaj (16 września) na terenie zaplecza szybu demontażowego przy stacji C9 Rondo Daszyńskiego odbyło się pożegnanie dwóch tarcz TBM. Każdy mógł przyjść i zrobić selfie z Marią i Krystyną, które drążyły dwa równoległe tunele odcinka zachodniego II linii metra na Woli od stacji C6 Księcia Janusza od stacji C9 Rondo Daszyńskiego, wykonywanego przez firmę Gulermak. Dla najmłodszych przygotowano szereg atrakcji z pamiątkami, a starsi mogli porozmawiać z przedstawicielami wykonawcy i Metra na temat drążenia tuneli. W ciągu pierwszej godziny plac budowy odwiedziło 1500 osób.

Cała tarcza – głowica z zapleczem – liczy sobie 97 m długości, a jej masa to 615 ton. Na powierzchni ustawione były głowice skrawające o długości 12-metrów, odpowiedzialne za drążenie tunelu o średnicy ok. 6,5 m. Tarcze też obudowywały tunel betonowymi pierścieniami. Na jeden pierścień składa się sześć elementów o wadze ok. 20 ton.

W sumie Maria i Krystyna na odcinku zachodnim miały do wydrążenia 5086 m tuneli i ułożyły 3315 pierścieni obudowy. Dla porównania – na odcinku wschodnim-północnym Maria i Anna wydrążyły 4463 m tuneli, a liczba wbudowanych pierścieni obudowy to 2983 m.

Rozruch Krystyny, która wykonywała północny tunel dla pociągów z centrum na Wolę, miał miejsce 9 lutego. Po kilku dniach tarcza wystartowała z szybu startowego na Księcia Janusza. 17 sierpnia przebiła się do szybu demontażowego przy stacji Rondo Daszyńskiego. W sumie TBM Krystyna wykonała 2541 m tunelu w ciągu 116 dni. Tarcza osiągnęła więc średnią prędkość drążenia 22 m na dobę, a rekordowo było to 36,5 m.

Rozruch Marii, wykonującej równoległy tunel południowy dla pociągów do centrum i na Pragę, miał miejsce 12 marca. Do Ronda Daszyńskiego dotarła 3 września. Tym samym – na trzy miesiące przed pierwotnie planowanym terminem – zakończyło się drążenie tuneli na wolskim odcinku II linii. Wynik TBM Maria to 2545 m tunelu przez 127 dni, a średnia prędkość to 18 m na dobę. Rekordowy wynik wyniósł 36 m w ciągu dnia.

Tarcze trafią teraz na Marywilską, gdzie znajduje się zaplecze techniczne wykonawców – firm Astaldi i Gulermak. Przejdą tą niezbędne przeglądy i będą oczekiwać na rozpoczęcie drążenia kolejnych odcinków II linii metra, które już Astaldi i Gulermak będą wykonywać razem. Według naszych informacji jest prawdopodobne, że jeszcze we wrześniu zostanie podpisana kolejna umowa dla dalszych odcinków (w pierwszej kolejności na Bródno oraz na projekt i budowę odcinka na Chrzanowie do STP ory). Wykonawcy zostali już wezwani przez Metro do podpisania kontraktów. Uzyskują w tej chwili niezbędne gwarancje bankowe. Tarcze powrócą na place budowy mniej więcej po roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *