KINO PAWILON – HARMONOGRAM POKAZÓW, OPISY FILMÓW

  •   26 czerwca, godz. 21.00, Zurbanizowani
  •   22 lipca, godz. 21.00, Rowery czy samochody
  •   24 lipca, godz. 21.00, Ogródki Miłości
  •   31 lipca, godz. 21.00, Sfabrykowany krajobraz
  •   21 sierpnia, godz. 21.00, Nadejdą lepsze czasy
  •   26 sierpnia, godz. 21.00, Filmowa niespodzianka od Muzeum Warszawy
  •   24 września, godz. 21.00, Kto Cię uczył jeździć?
  •   25 września, godz. 21.00, Ludzki wymiar

    26 czerwca, godz.: 21:00

    Zurbanizowani – Na początku XIX wieku w miastach mieszkało nie więcej niż 30 milionów ludzi, co stanowiło 2,5% ludności świata. Przez następne 100 lat liczba ta wzrosła do 2 miliardów. Według raportu Banku Światowego, ludność miejska stanowi już ponad połowę populacji świata, a zgodnie z prognozami w roku 2030 udział ten przekroczy 60%. Jeżeli proces migracji ludności wiejskiej do miast nie spotka się z odpowiednią polityką rozwojową, zainteresowaniem władz i obywateli, urbanizacja może przybrać postać slumsów. Po „Helvetice” i „Objectified” – filmach poświęconych sztuce projektowania znaków drukarskich i przedmiotów – Gary Hustwit postanowił zmierzyć się z nieco szerszym tematem. W ostatniej części trylogii dizajnu bierze na warsztat projektowanie miast i dowodzi, że w dobie postępującej urbanizacji staje się ono jednym z największych wyzwań współczesnego świata. Wracając do cennych doświadczeń z historii architektury i urbanistyki (pojedynek Jacobsa i Mosesa o Nowy Jork), poprzez współczesne ruchy obywatelskie (protest Stuttgart 21) i wypowiedzi ekspertów, aż po spektakularne porażki zarządzania przestrzenią zabudowaną (Brazylia jako nieudane wcielenie idei modernizmu), pokazuje kto i w jaki sposób naprawdę kształtuje miasto. reż.: Gary Hustwit, produkcja: USA, Wielka Brytania

    22 lipca, godz.: 21:00
    Rowery czy samochody – batalia nadal trwa, a aktywiści z całego świata przekonują, że rower to skuteczne narzędzie do zmiany otaczającej rzeczywistości. Radykalna rewolucja w tym zakresie jest potrzebna, jeśli chcemy ochronić świat przed pogłębiającymi się zmianami klimatycznymi. Na Ziemi jest już miliard samochodów, ale według prognoz do 2020 roku ta liczba ma się podwoić. Stoimy na granicy przepaści. Jesteśmy cywilizacyjnie uzależnieni od samochodów, a ich producenci wcale nie mają zamiaru tego zmieniać. Wydają setki miliardów dolarów na produkcję aut, mają wpływ na planowanie miast i stosują zaskakujące rynkowe praktyki, aby zwiększyć sprzedaż. Na przykład General Motors powoli przejmował masowy transport w Los Angeles, aby potem go zlikwidować. Film pokazuje, co by się stało, gdyby dzisiaj więcej miast funkcjonowało jak Amsterdam i Kopenhaga, gdzie 40% mieszkańców codziennie porusza się rowerem. Poznajemy aktywistów z całego świata, którzy dążą do zastąpienia samochodu rowerem. Aline z São Paulo to aktywna przedstawicielka lokalnego ruchu rowerzystów, która jeździ po Ciclofaixa w São Paulo, trzydziestokilometrowej trasie rowerowej na Paulista Avenue, gdzie jeden pas otwarty jest wyłącznie dla rowerzystów. Uświadamia ona mieszkańcom São Paulo pozytywne aspekty poruszania się rowerem, co wcale nie jest łatwe, bo co cztery dni ginie tam jeden rowerzysta. Z kolei burmistrz Toronto Rob Ford z uporem znakuje ścieżki rowerowe, chcąc w ten sposób wygrać batalię z samochodami. Najlepsze warunki dla rowerzystów oferuje jednak Kopenhaga, gdzie setki rowerzystów poruszają się po ulicach wypierając ruch samochodowy z miasta. Czy politycy i decydenci na całym świecie pójdą za tym przykładem i odważą się stanąć do walki z samochodowym lobbingiem?
    reżyser: Fredrik Gertten, produkcja: Szwecja, 2015

24 lipca, godz.: 21:00 Ogródki Miłości – W literaturze i sztuce ogród reprezentuje miejsce wyjątkowe, przepełnione symboliką i marzeniami, gdzie mieszają się ludzkie losy i emocje: namiętność, miłość, zdrada, uniesienia i rozpacz. To także miejsce nostalgii za upływającym nieuchronnie czasem. Film pokazuje, jaką rolę pełni ogród dla kilku fińskich par, które łączy jedno – pasja do jego uprawiania. Poznajemy relacje, jakie ich wszystkich łączą, konflikty, w które popadają oraz radość, jaką przynosi im praca w ogrodzie. Jedni są już weteranami, którzy uprawiają ogród bardzo długo, inni – nowicjuszami, którzy dopiero zaczynają, ale dla wszystkich ogród jest miejscem, w którym życie ulega całkowitej odmianie i zakwita na nowo. W złotym świetle długich letnich dni właściciele ogrodów rozmawiają o życiu, śmierci, reinkarnacji i pierwszej miłości. Dyskutują o sposobach uprawiania ziemi, spierając się na temat najlepszych metod pozbycia się szkodników. Przede wszystkim jednak z przejęciem i miłością w głosie opowiadają o ogrodach i hodowanych przez siebie roślinach, które dla wielu okazują się ważniejsze niż cokolwiek innego. Niektórzy są nawet w stanie zrezygnować z ubrań, ale na rośliny gotowi są wydać majątek. Z pietyzmem i troską pielęgnują dynie, bo zdecydowali się wziąć udział w konkursie na największą dynię w Finlandii. Spędzając w ogrodach wiosną i latem całe dnie, dobrze wiedzą, że praca z ziemią na dłuższą metę się opłaca, bo przynosi ukojenie od trosk i problemów dnia codziennego, a w długie zimowe wieczorystanowi inspirację do pozytywnego myślenia o kolejnym sezonie. Dla wielu ogród pełni też terapeutyczną rolę, bo umożliwia pozbycie się stresów i negatywnych emocji. Film zachwyca przepięknymi zdjęciami. Jest poruszającą pochwałą piękna i uzdrowicielskiej mocy ogrodów, które potrafią dać ich właścicielom siłę i spokój, ale jednocześnie są również miejscem spontanicznych, pozbawionych trosk, intymnych, szczerych i bardzo prawdziwych spotkań jednego człowieka z drugim.
reżyser: Virpi Suutari, produkcja: Finlandia

31 lipca, godz.: 21:00
Sfabrykowany krajobraz – Dokumentalna opowieść o pracy i postaci Edwarda Burtynsky’ego – wybitnego kanadyjskiego artysty fotografika, którego obszarem zainteresowań jest ludzka ingerencja w krajobraz na skalę przemysłową. Kamera towarzyszy Burtynsky’emu podczas jego wyprawy do Chin, gdzie przedmiotem jego (i naszego) zainteresowania stają się kopalnie odkrywkowe, kamieniołomy, budowa Tamy 3 Przełomów, wyburzanie miasta przed jego zalaniem, wielkie składowiska odpadów, hałdy przemysłowe. Sfabrykowany krajobraz to filmowy esej – rozważania na temat wpływu człowieka na kształt naszej planety, unikający jednak prostych sądów i jednoznacznych odpowiedzi.
reżyser: Jennifer Baichwal, produkcja: Kanada 2006

21 sierpnia, godz.: 21:00
Nadejdą lepsze czasy – 11-letnia Jula zachowuje się jak każda jej rówieśniczka. Eksperymentuje z makijażem, farbuje włosy, próbuje alkoholu i papierosów. Jedyna różnica polega na tym, że Jula żyje na największym w Europie wysypisku śmieci znajdującym się pod Moskwą, zaledwie 20 km od Kremla. Teren wysypiska jest ogrodzony i pilnowany, ale mimo to żyje tam mała społeczność, która funkcjonuje poza prawem i światem zewnętrznym. W tym nieludzkim miejscu panują straszne warunki. Ciężarówki i koparki przez cały dzień przywożą olbrzymie góry śmieci, a Jula, jej matka i przyjaciele próbują wyłuskać z nich coś, co pozwoli im przeżyć kolejny dzień. W śmieciach każdego dnia znajdują jedzenie lub materiał, który wykorzystują potem do budowy prymitywnego schronienia. Reżyserka Hanna Polak od ponad 14 lat obserwuje z kamerą tę szczególną wspólnotę. Członkowie tej niezwykłej grupy przyznają, że nie widzą już dla siebie alternatywy, a ich życie jest warte mniej niż los psów. Kiedyś tak nie było – w przeszłości byli lekarzami, kierowcami lub nauczycielami. Potwierdza to tezę, że życie w kraju Putina nie należy do najłatwiejszych. W trakcie kręcenia filmu Jula zmieniła się z dziewczynki w kobietę. Nie przestała jednak marzyć. Jest dumna, nie ma zamiaru się poddać i za wszelką cenę stara się wyrwać z piekła, jakim jest dla niej wysypisko śmieci.

Chce zacząć żyć inaczej i marzy o własnym małym mieszkaniu. Czy uda jej się zmienić swoje życie w kraju, w którym los jednostki nie jest najważniejszy?
reżyser: Hanna Polak, produkcja: Dania, Polska 2014

26 sierpnia, godz.: 21:00
Filmowa niespodzianka od Muzeum Warszawy.

24 września, godz.: 21:00
Kto Cię uczył jeździć? – Czy potrafiłbyś prowadzić samochód w ruchu drogowym Indii, jeśli uczyłeś się jeździć w Niemczech? Jak poruszać się po Japonii, gdy prawo jazdy robiło się w Stanach Zjednoczonych? Zabawny dokument, którego bohaterowie na nowo odkrywają uroki kierownicy. Mirela musiała przeprowadzić się z Niemiec do Indii, Jake ze Stanów do Japonii a Hye-Won z Korei Południowej – do Niemiec. Każdy z nich na nowo musi się zmierzyć z prowadzeniem samochodu i poznać przepisy drogowe panujące w danym kraju. Zmiana strony z lewej na prawą to tylko wierzchołek góry lodowej… Niecierpliwa i impulsywna Mirela zaczyna prowadzić w Indiach biznes, gdzie zakup kawy może zabrać nawet dwie godziny. Jake, którego przyciągnęło Tokio, szybko odkryje, że jego ulubiony zwrot „cokolwiek” jest w ogóle nieprzetłumaczalny na język japoński. Z kolei HyeWon, której zabraknie rodzinnych tradycji, będzie musiała nauczyć się żyć w dynamicznej rzeczywistości Niemiec. „Kto cię uczył jeździć?” to nie tylko komedia o odkrywaniu nowych zasad ruchu drogowego, ale również o poszukiwaniu własnego ja w nowym miejscu i kulturze.

reżyser: Andrea Thiele, produkcja: Francja, Niemcy, 2012

25 września, godz.: 21:00
Ludzki wymiar – Współczesne metropolie cechuje jedno – gigantyczne samochodowe estakady przecinają miasta, domy-wieże, w których istoty ludzkie żyją w betonowych boksach. 50 procent ludzi mieszka dziś w metropoliach, a do 2050 roku ta skala zwiększy się do 80 procent. Czy rzeczywistość dzisiejszych miejskich aglomeracji w jakikolwiek sposób odpowiada na potrzeby ich mieszkańców?
Duński architekt Jan Gehl i jego zespół zmagają się z epokowym wyzwaniem: chcą przywrócić miasta mieszkańcom i odebrać je samochodom. Planują taki kierunek zmian w miejskiej urbanistyce, aby ludzki wymiar miasta był w niej zdecydowanie najważniejszy. Celem jest poprawa jakości życia w miastach, zrównoważony ich rozwój oraz udogodnienia, przede wszystkim dla przechodniów i rowerzystów. Główny slogan Gehla jest bardzo prosty: odzyskać strefę publiczną miasta dla jego mieszkańców. Gehl koncentruje się głównie na relacji między środowiskiem stworzonym przez człowieka i jakością życia w miastach. Jego wizja i projekty spotykają się z entuzjastycznym przyjęciem oraz poparciem zarówno architektów, jak i władz miast na całym świecie: od Kopenhagi po Pekin, od Szanghaju po Nowy Jork, od Los Angeles po Melbourne i od Christchurch po Dakar. Reżyser pokazuje nie tylko innowacyjne projekty Gehla, lecz również sposób, w jaki wdrażane są w miastach. Film jest bardzo spójny estetycznie, zachwyca formą, a szczególnie wysmakowanymi zdjęciami. Pod względem stylistyki przypomina dokumentalne science fiction, które dzieje się na naszych oczach.
reżyser: Andreas M. Dalsgaard, produkcja: Dania, 2012

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
8 + 4 =