15 lat „Parkuj i Jedź”

W środę, 11 kwietnia 2007 roku kierowcy zaparkowali samochody na pierwszym parkingu „Parkuj i Jedź” w Warszawie – przy stacji metra Marymont. Dziś jest 16 takich parkingów z ponad 4,6 tys. miejsc postojowych dla samochodów i prawie tysiącem dla rowerów.

Piętnaście lat temu, 11 kwietnia 2007 r., oddano do użytku parking „Parkuj i Jedź” Metro Marymont – trzypoziomowy na ponad 400 miejsc postojowych. Był to pierwszy tego typu obiekt w Polsce, w którym kierowcy mogli zostawić samochód i kontynuować podróż komunikacją miejską.

Prace przygotowawcze rozpoczęły się kilka lat wcześniej, bo już w 1999 r. Wówczas Rada m.st. Warszawy przyjęła uchwałę w sprawie ustaleń wiążących gminy warszawskie (w ówczesnym ustroju miasta stolica była związkiem komunalnym 11 gmin) przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie ustaleń dla systemu parkingów strategicznych „Parkuj i Jedź”. Zobowiązano w niej samorządy do uwzględnienia w planach miejsc, w których mogłyby powstać parkingi przesiadkowe. Skupiono się na lokalizacjach w sąsiedztwie stacji metra i przystanków kolejowych.

P+R Marymont – pierwszy parking w Warszawie i Polsce

Po etapie przygotowań i kilku powtórzonych przetargach w 2005 r. podpisano umowy na zaprojektowanie i wybudowanie trzech parkingów – przy stacjach metra Wilanowska i Marymont oraz przy ulicy Połczyńskiej. Roboty w terenie rozpoczęły się w 2006 r. Rok później kierowcy zaparkowali samochody na pierwszym tego typu parkingu w stolicy – przy stacji metra Marymont. W tym samym roku oddano do użytku także parking naziemny na Bemowie – przy ulicy Połczyńskiej. 

W kolejnych latach sieć P+R była intensywnie rozbudowywana. W 2008 r. otwarte zostały parkingi przy stacjach metra Wilanowska i Młociny. Ten drugi – obecnie największy, na tysiąc miejsc – powstał w ramach budowy bielańskiego odcinka metra i węzła przesiadkowego Młociny łączącego trzy środki transportu – metro, tramwaje i autobusy miejskie oraz dalekobieżne.  

W 2009 roku oddano do użytku trzy parkingi – przy stacji metra Stokłosy i Ursynów oraz pierwszy przy przystanku kolejowym Warszawa Anin. Rok 2010 przyniósł drugi obiekt przy stacji metra Młociny. Parking przy tej stacji metra okazał się bardzo popularny wśród mieszkańców północnej części aglomeracji – pierwszy obiekt na tysiąc miejsc zapełniał się już wcześnie rano i konieczne było zwiększanie liczby miejsc. Sytuacja powtórzyła się w roku 2018, kiedy to otwarto kolejne dwa parkingi przy węźle przesiadkowym Młociny. Dziś wokół węzła jest prawie 1,5 tys. miejsc postojowych.

Parking przy węźle przesiadkowym Al. Krakowska udostępniono kierowcom w 2011 r. Rok później sieć rozszerzono o obiekty przy przystankach kolejowych – Warszawa Wawer i Warszawa Ursus-Niedźwiadek. W 2014 do P+R w północnej części miasta dołączył Wawrzyszew. W kolejnym roku – wraz z uruchomieniem centralnego odcinka drugiej linii metra – udostępniono kierowcom parking przy stacji metra Stadion Narodowy i przystanku kolejowym Warszawa Stadion.

Najnowszy parking – pierwszy na Białołęce, przy przystanku kolejowym Warszawa Żerań – otwarto w lutym tego roku. Kierowcy zyskali 235 miejsc postojowych, a rowerzyści mogą tam zostawić 140 jednośladów. 

P+R tu i teraz

Dziś sieć warszawskich parkingów P+R to 16 obiektów na ponad 4,6 tys. miejsc postojowych dla samochodów i prawie tysiąc dla rowerów. Można z nich korzystać bez dodatkowych opłat na podstawie biletów ZTM od dobowego wzwyż lub uprawnień do korzystania z bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w m.st. Warszawie na podstawie odrębnych przepisów.

Wraz z rozwojem pojazdów o alternatywnych źródłach napędu, unowocześniano także parkingi przesiadkowe. Zaczęto m.in. instalować na ich terenie ładowarki do samochodów i rowerów elektrycznych. Obecnie właściciele samochodów elektrycznych mają do dyspozycji 34 stanowiska do ładowania na 12 parkingach, a rowerzyści – pięć.

W lutym tego roku największą popularnością (ponad połowa zajętych miejsc) cieszyło się dziesięć parkingów: Metro Młociny II (100 proc. zapełnienia), Metro Młociny IV (96,8 proc.), Metro Wilanowska (95,8 proc.), Metro Marymont (94,6 proc.), Warszawa Stadion (92,7 proc.), Ursus Niedźwiadek i Wawrzyszew (90 proc.), Metro Młociny III (81,5 proc.), Metro Młociny (60,2 proc.) i Al. Krakowska (59,7 proc.).

Już niebawem

Na wrzesień tego roku planowane jest oddanie do użytku kolejnego parkingu P+R – przy stacji kolejowej Warszawa Jeziorki na linii radomskiej, w sąsiedztwie ulicy Karczunkowskiej.

Będzie to jednopoziomowy obiekt na nie mniej niż 136 miejsc parkingowych oraz nie mniej niż 40 zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów. Na parkingu zostanie także zamontowane stanowisko do ładowania samochodów i rowerów elektrycznych.

P+R Jeziorki PKP będzie dogodnym miejscem do przesiadek do pociągów i autobusów dla mieszkańców części dzielnicy Ursynów oraz Piaseczna, Góry Kalwarii, Konstancina-Jeziorny, Tarczyna, Prażmowa i Lesznowoli.

Finalizowane są także prace nad bezobsługowym systemem pobierania opłat. Będzie on bazował na odczytach tablic rejestracyjnych. Przy wjeździe, po sczytaniu numeru z tablicy, szlaban się podniesie i kierowca wjedzie na parking. Przed wyjazdem, w kasie parkingowej kierowca poda numer rejestracyjny samochodu oraz przedstawi aktywny bilet ZTM lub inne uprawnienie. W przypadku braku dokumentu uprawniającego do zwolnienia z opłaty, kasa parkingowa naliczy ją i pobierze. Po dokonaniu formalności szlaban podniesie się automatycznie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
30 ⁄ 15 =