Minister Kurtyka o idei rozwoju elektromobilności [WIDEO]
I Kongres polskich producentów pojazdów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania to spotkanie, które zainaugurowało IV edycję Warszawskich Dni Energii 2017.
Świadomość wyzwań
Michał Kurtyka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, w swoim wystąpieniu przedstawił ideę rozwoju elektromobilności w Polsce. Czy my jako Polska możemy iść w kierunku przemysłu motoryzacyjnego, który będzie przemysłem bardziej zaawansowanym technologicznie, który będzie bardziej innowacyjnym. Bardziej widocznym na świecie. Mamy świadomość wyzwań. Największym kapitałem jaki dzisiaj mamy to jesteście Wy państwo zgromadzeni na tej sali. Jak nie dołożymy siły państwa to będzie to kapitał nie wystarczający – podkreślił wiceminister Kurtyka.
Poniżej prezentujemy całe wystąpienie Michała Kurtyki, podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii.
Naturalny wybór
Konieczność ochrony klimatu oraz zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza na terenach zurbanizowanych powoduje, że światowy przemysł motoryzacyjny poświęca coraz więcej uwagi możliwości rozwoju elektromobilności. Rozwój transportu elektrycznego zaplanowano również w Polsce. 7 czerwca 2016 roku wicepremier Mateusz Morawiecki i minister energii Krzysztof Tchórzewski zaprezentowali plany elektryfikacji polskiej motoryzacji. Zgodnie z Planem Rozwoju Elektromobilności administracja publiczna będzie korzystać z pojazdów o napędzie elektrycznym do 2025 roku. Dodatkowo w rozwój elektromobilności ma zaangażować się polski przemysł motoryzacyjny dostarczając części i komponenty niezbędne do produkcji elektrycznych samochodów. Zgodnie z założeniami w trakcie trwania tej fazy nastąpi skokowe przełamanie kilku barier ograniczających rozwój elektromobilności: mentalnej, technologicznej i infrastrukturalnej, a samochód elektryczny stanie się „naturalnym wyborem”.
Podczas Kongresu, w gronie reprezentantów administracji rządowej i samorządowej, przedstawicieli nauki oraz ekspertów branżowych zastanawialiśmy się m.in. w jaki sposób zapewnić realizację rządowego projektu budowy polskiego samochodu elektrycznego, jakie mogą być bariery dla tego programu i potencjalne problemy oraz sposoby ich rozwiązania. Wspólnie poszukiwaliśmy też odpowiedzi na pytanie czy jesteśmy w stanie wyprodukować samochód elektryczny dla obywatela o przeciętnych dochodach?
Kongres został objęty patronatem przez pana Krzysztofa Tchórzewskiego, Ministra Energii, pana Grzegorza Matusiaka – posła na Sejm RP, Rektora Politechniki Warszawskiej oraz patronatem merytorycznym Dziekana Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej – prof. Lecha M. Grzesiaka.