Pierwszy w Polsce rozjazd z krzyżownicą głębokorowkową
Dobiegają końca prace na trasie tramwajowej na Nowodwory (odcinek pętla Tarchomin Kościelny – Nowodwory). Wraz nową inwestycją Spółka Tramwaje Warszawskie wdraża najnowsze rozwiązania technologiczne służące podnoszeniu komfortu podróży tramwajami. Na końcu trasy, w celu umożliwienia zawracania wagonów, zastosowano rozjazdy z krzyżownicami głębokorowkowymi. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, które Spółka stopniowo planuje rozszerzać na całą sieci torów tramwajowych w Warszawie.
Podstawową różnicą między stosowanymi dotychczas krzyżownicami płytkorowkowymi, a wdrażanymi głębokorowkowymi jest inna głębokość rowka, a przez to inna zasada przenoszenia obciążeń od kół na szyny. Dla pasażerów zastosowanie rozwiązania głębokorowkowego oznacza bardziej cichą i komfortową podróż tramwajem. Nowe rozjazdy eliminują drgania i hałas słyszalny wewnątrz, jak i na zewnątrz wagonu. Co równie ważne, rozwiązanie to daje możliwość pokonywania rozjazdu tramwajowego z większą prędkością, co przekłada się bezpośrednio na skrócenie czasu podróży.
Z punktu widzenia eksploatacji taboru i rozjazdów, krzyżownice głebokorowkowe w stosunku do płytkorowkowych wydłużają okres pomiędzy regeneracjami kół i samej krzyżownicy.
Wdrożenie rozjazdów z krzyżownicami głębokorowkowymi jest elementem planu modernizacji, który Spółka prowadzi od wielu lat. W ramach przygotowania do zastosowania krzyżownic głębokorowkowych prowadzona jest stopniowa wymiana taboru na nowoczesny, posiadający tzw. szerokie obręcze kół.