Elektryczny car sharing rusza w Paryżu. Jest oparty na Renault Zoe i Twizy
- 120 samochodów elektrycznych pojawi się na ulicach Paryża oraz okolic od października 2018 roku
- dostępne będą Renault Zoe oraz Renault Twizy
- Aplikacja Moov’in.Paris jest już dostępna i może z niej korzystać każdy
- Usługa kosztuje 39 eurocentów za minutę, bez abonamentu. Minimalny czas 10 minut
Renault uruchamia usługi car sharingu w Paryżu (Renault i ADA uruchamiają Moov’in.Paris By Renault). Na razie flota będzie liczyła 120 samochodów, ale organizatorzy przedsięwzięcia obiecują, że będą ją zwiększać. Z elektrycznych aut będzie można korzystać poprzez aplikację Moov’in.Paris, która jest już dostępna w Apple Store oraz Google Play. Użytkownik musi jedynie utworzyć konto oraz wgrać zdjęcie wymaganych dokumentów i podać szczegóły płatności.
Szybka rezerwacja
Proces rezerwacji samochodu do jazdy jest bardzo prosty. Klient sprawdza na mapie dostępność i rezerwuje najbliższy pojazd. Ma 15 minut by do niego dotrzeć i połączyć się przez bluetooth. Weryfikuje stan pojazdu, może też przesłać zdjęcia, jeśli stwierdza jakieś uszkodzenia. Podróż nie różni się niczym od standardowego przejazdu samochodem.
Oddanie pojazdu
Po zakończeniu przejazdu klient parkuje samochód w ramach autoryzowanego obszaru mapy. System nalicza opłatę, która wynosi 39 eurocentów za minutę przejazdu. Podróże krótsze niż 10 minut są taryfikowane 3,9 euro, niezależnie od długości przejazdu. Klient nie zajmuje się opłacaniem parkowania ani ładowaniem pojazdu.
Serwisowanie elektrycznego car sharingu
Usługi car sharingu wymagają dużych zasobów ludzkich do obsługi. Specjalny zespół monitoruje przemieszczanie się i stan aut 24 godziny na dobę. Jeśli któryś wymaga naładowania, to grupa serwisowa jedzie na miejsce i przestawia auto do najbliższej ładowarki. W nocy grupy obsługowe zmieniają lokalizacje pojazdu, tak, aby były one dostępne w kluczowych punktach miasta. Podczas serwisu auta są również sprzątane.
Czy elektryczny car sharing ma sens?
Car sharing jest dobrym sposobem, by zmniejszyć ruch samochodów w mieście. Jednak 120 aut na cały Paryż to bardzo mało. W aktualnym kształcie Moov’in.Paris wygląda na pilotaż, który będzie bardzo dużo kosztował – nie tylko z powodu cen samochodów, ale także z powodu wysokich kosztów obsługi.
Renault chce jednak zdobyć poprzez Moov’in.Paris doświadczenie w realizowaniu tego typu projektów i obiecuje, że będzie zwiększać ilość aut. Sytuacja będzie jeszcze ciekawsza, gdy pojawią się samochody autonomiczne. Powstaje pytanie co z modelem biznesowym, który powinien jednak zakładać opłacalność przedsięwzięcia.
źródło: Redakcja francuskie.pl