CARSHARING W INNEJ FORMULE
Carsharing, czyli krótkoterminowe wypożyczanie samochodu, zyskuje w Warszawie coraz większą popularność. Warszawiacy mogą już dziś korzystać z ponad tysiąca aut kilku firm, a kolejne planują start w przyszłym roku. Rynek ten nie potrzebuje już wsparcia publicznego, dlatego zdecydowaliśmy się zrezygnować z koncesjonowania działalności carsharingowej.
Carsharing to usługa polegająca na bezobsługowym, krótkoterminowym wypożyczaniu samochodów. Aby skorzystać z pojazdu, trzeba zarejestrować w systemie i znaleźć lub zarezerwować wolny pojazd. Korzystanie z auta jest płatne (według taryfy jego operatora), ale nie trzeba ponosić innych kosztów: paliwa, napraw, ubezpieczenia, parkowania. Dla osób korzystających z auta sporadycznie, wypożyczenie samochodu może więc być dobrą alternatywą.
Korzyści z działania wypożyczalni odczuwają też wszyscy mieszkańcy. Podstawowym efektem wprowadzenia publicznych aut jest paradoksalnie… zmniejszenie liczby samochodów w centrum miasta. Dlaczego tak się dzieje? Możliwość wypożyczenia samochodu na przystępnych warunkach może zachęcić osoby korzystające z auta sporadycznie do pozbycia się auta. Jeden samochód carsharingowy może zastąpić dziesięć prywatnych aut – tak stało się w wielu miastach Europy.
Liczba samochodów w Warszawie z roku na rok rośnie, za to ruch samochodowy (zwłaszcza w centrum) pozostaje na zbliżonym poziomie. To oznacza, że coraz więcej aut jest używanych rzadko – na co dzień zajmują one za to miejsca postojowe na ulicach. Jeżeli część właścicieli zdecyduje się na wymianę własnego auta na współdzielone – pozostali łatwiej znajdą wolne miejsce do parkowania.
Carsharing bez koncesji
Do dyspozycji warszawiaków jest kilka systemów carsharingu, a już dziś wiadomo że kolejni operatorzy planują uruchomienie następnych (w tym wyposażonych w auta elektryczne) w pierwszej połowie przyszłego roku. Jednak jeszcze 2,5 roku temu w stolicy nie było ani jednego takiego systemu. Dlatego w 2016 r. Zarząd Dróg Miejskich zdecydował się zainicjować powstanie publicznej wypożyczalni aut. Po wstępnej analizie zasadności i wymianie doświadczeń z innymi miastami ogłosiliśmy postępowanie koncesyjne na prowadzenie publicznej wypożyczalni aut. Chcieliśmy w ten sposób zachęcić firmy do wejścia na warszawski rynek i zaoferowania tej usługi mieszkańcom. Korzyścią dla firm miała być promocja usługi przez miasto i preferencyjne stawki opłat za parkowanie w centrum.
Do negocjacji zgłosiło się kilkanaście firm, w tym znane światowe marki prowadzące takie usługi w wielu miastach na świecie. Ostatecznie jednak ofertę złożyła tylko jedna firma, która w okresie związania ofertą nie była w stanie udowodnić wymaganego doświadczenia. Dlatego postępowanie musieliśmy unieważnić z przyczyn formalnych. Postępowanie zostało ogłoszone ponownie, w nieco zmienionej formule. Jednak także tym razem wpłynęła tylko jedna oferta, która nie była atrakcyjniejsza cenowo niż stawki dostępne na rynku komercyjnym.
Dlatego zdecydowaliśmy się unieważnić postępowanie i zrezygnować z modelu, w którym jedna z firm podpisuje umowę koncesji z miastem na świadczenie usługi. Cel postępowania koncesyjnego pośrednio został osiągnięty – w czasie jego trwania Warszawa z „carsharingowej pustyni” stała się jednym z liderów tej usługi w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, z ponad 1300 samochodami kilku operatorów. W tej sytuacji, udzielenie koncesji tylko jednej z wielu działających na rynku firm nie dałoby miastu ani użytkownikom żadnej korzyści. Szybki rozwój rynku współdzielonych aut wskazuje zaś, że może się on dobrze rozwijać bez dodatkowego wsparcia ze strony miasta. Istotnym czynnikiem zmieniającym okoliczności było też zwolnienie z opłat parkingowych samochodów elektrycznych, wprowadzone ustawą o elektromobilności na początku 2018 r. Liczymy na to, że dalszy rozwój systemów carsharingowych odbywać się będzie w oparciu o pojazdy elektryczne i korzyści wynikające z ustawowego zwolnienia takich aut z opłat. Życzymy powodzenia wszystkim operatorom funkcjonującym na rynku warszawskim, a mieszkańców zachęcamy do korzystania z tej formy transportu.