II linia metra z nowym STP
Za cztery lata pociągi obsługujące II linię metra zjadą do nowej Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Po drodze pokonają cztery kilometry tuneli i zatrzymają się na stacjach Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Dziś, 9 listopada, podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka podziemnej kolei na Bemowie.
– Mamy rozstrzygnięcie, które dało nam zielone światło i umożliwiło podpisanie umowy finalizującej budowę drugiej linii metra na Bemowie. Za cztery lata mieszkańcy okolic Chrzanowa, ale też całych Jelonek obok swoich domów będą mogli wsiąść do metra i sprawnie dojechać do samego centrum Warszawy. Powstaną także węzły przesiadkowe dla tysięcy osób, które codziennie dojeżdżają do stolicy, do pracy czy szkoły – mówi Hanna Gronkiewicz-Watlz, Prezydent m.st. Warszawy.
– Na bemowskim końcu drugiej linii metra powstanie nowa stacja techniczno-postojowa. To szczególnie ważna część tej inwestycji, gdyż to właśnie dzięki niej będziemy mogli uzyskać oczekiwaną przez warszawiaków częstotliwość kursowania podziemnej kolei. Tak, jak zapowiadaliśmy, chcemy by pociągi kursowały tu co około trzy minuty – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.
– Metro na Bemowo uzupełnia infrastrukturę komunikacyjną dzielnicy w sposób kompleksowy zamykając klamrą cały system transportowy w tej części miasta. Jednocześnie będzie stanowić kolejny impuls rozwojowy dla dzielnicy, jak również mam nadzieję, w przyszłości również dzielnic sąsiadujących, czyli Ursusa i Włoch – mówi Mariusz Frankowski, radny i przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego Rady m.st. Warszawy.
– Kontrakt ten to dla nas prawdziwie prestiżowa inwestycja. Po raz kolejny będziemy chcieli pokazać warszawiakom, że konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. oraz Astaldi S.p.A. jest gwarantem terminowego i sprawnego przeprowadzenia kontraktów. Zdajemy sobie sprawę z dużych oczekiwań mieszkańców, dlatego też realizację tego projektów poprzedziły staranne przygotowania. Mamy świadomość, że przed nami zadania wymagające doświadczenia, ale też i sprawdzonej ekipy pracowników. Mogę zapewnić, że posiadamy i jedno, i drugie – mówi Bülent Özdemir, Gülermak A.Ş., przedstawiciel konsorcjum wykonawców.
Zadaniem wykonawcy bemowskiego odcinka II linii metra będzie zarówno zaprojektowanie, jak i wykonanie całej infrastruktury podziemnej kolei. Na południowo-zachodnim końcu linii M2 powstaną trzy stacje: C03 „Lazurowa” po południowej stronie ul. Górczewskiej w rejonie ul. Lazurowej, C02 „Chrzanów” w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej, a także C01 „Karolin” w rejonie zbiegu ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej. Za ostatnią z nich wybudowana zostanie również nowa Stacja Techniczno-Postojowa „Karolin”. To właśnie tam będą zjeżdżały pociągi obsługujące II linię metra. Tam również będą odbywały się ich przeglądy i wszystkie naprawy. Budowany odcinek podziemnej kolei, stację oraz STP połączy w sumie ponad 4 kilometry tuneli – powstaną po dwa, dla każdego z kierunków osobno. Wykonawcy na zrealizowanie projektu wartego 1 622 951 790 zł, będą mieli 48 miesięcy.
Pod koniec września, Komisja ds. Nazewnictwa Miejskiego Rady m.st. Warszawy, podjęła decyzję o zmianie nazw roboczych końcówki bemowskiego odcinka metra. Dotychczasową, ostatnią stację „Połczyńska”, a także nazwę Stacji Techniczno-Postojowej „Mory” zastąpiła nazwa „Karolin”. Teraz tę decyzję musi zatwierdzić cała Rada m.st. Warszawy.
Cała M2
Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem. Wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są w budowie lub prowadzone jest postępowanie poprzedzające podpisanie umów z wykonawcami. Centralny odcinek linii M2 został uruchomiony 8 marca 2015 roku. Składa się z siedmiu stacji i blisko 6 km tuneli. Obecnie trwa budowa trzech stacji na Pradze-Północ i Targówku, a także trzech na Woli. Odpowiednio dla wschodniego odcinka, realizowanego przez firmę Astaldi, to ok. 3,12 km trasy, a dla zachodniego, drążonego przez Gülermak, ok. 3,4 km. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r. 28 września, podpisana została także umowa na budowę drugiej linii metra na Bródno – od planowanej stacji Zacisze, przez stację Kondratowicza do stacji Bródno. To ok. 4 km trasy na końcu której powstanie hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Rozbudowę przeprowadzi konsorcjum Gülermak i Astaldi. Firmy te zostały także zwycięzcami w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Ulrychów oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcowym etapem II linii metra na Bemowie.
Dziennie z centralnego odcinka linii M2 korzysta około 150 tysięcy pasażerów.
Gdzie będą stacje
Stacja C3 Lazurowa znajdzie się po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Górczewskiej i Lazurowej. Głowica wschodnia będzie zlokalizowana między pętlą autobusową i tramwajową, z wyjściami także na północną stronę ulicy Górczewskiej, w rejonie bloków nr 228 i 228A. Głowica zachodnia wypadać będzie po wschodniej stronie Lazurowej, na południe od stacji paliw i restauracji McDonald’s. Nie zaplanowano wyjść na drugą stronę Lazurowej.
mat. MW
Za ostatnią stacją, na 26-hektarowym obszarze ograniczonym torami kolejowymi, zaplanowano Stację Techniczno-Postojową Mory. Na jej terenie znajdą się m.in. budynek administracji, elektrowozownia, hala napraw taboru, myjnia, nastawnia, podstacja trakcyjna, zajezdnia taboru specjalnego, budynek straży pożarnej, magazyn materiałów łatwopalnych i gazów technicznych, oczyszczalnia ścieków, warsztaty służby infrastruktury, hala tokarki podtorowej i lakierni, zajezdnia lokomotyw spalinowych, stacja paliw, tor testowy, pętla zwrotna dla pociągów. Na terenie STP znajdzie się także częściowo zabytkowa aleja lipowa, która ma zostać zachowana.
Jak będą wyglądały stacje
Założono, że perony – wyspowe na wszystkich stacjach – będą miały co najmniej 10 m szerokości. Perony i posadzki mają być wyłożone kamieniem sztucznym w postaci lastryka (ze szlachetnych kruszyw marmurowych). Nad peronem znajdzie się sufit podwieszany z blachy perforowanej ze stopniem perforacji min. 30%, z sugerowaną strukturą siatki w kolorze jasnoszarym. W przerwach dylatacyjnych przewidziano oświetlenie ciągłe ledowe. Również na ścianach zatorowych znajdą się panele akustyczne z blachy perforowanej o stopniu perforacji min. 30%, malowanej na kolor jasny szary. Pozostałe ściany mają być wykończone z barwionego betonu architektonicznego. Kolumny również mają otrzymać wykończenie w postaci betonu.
Z peronu na antresolę powinny prowadzić schody zwykłe, ruchome (co najmniej jedne – do góry) oraz windy. W rejonie schodów założono, że ściany do wysokości 1,10 m będą wykończone z płyt kamienia sztucznego, białego lub jasno szarego lastryko, stanowiąc niejako balustradę dla pasażerów. W hali odpraw na ścianach przewidziano panele z perforacją i nadrukiem, natomiast na suficie – analogiczne rozwiązania jak na peronie. W pozostałych częściach antresoli założono zastosowanie na posadzce jasnego lastryka, z cokołem przy ścianie w postaci lastryka białego (ze szlachetnych kruszyw marmurowych – Biała Marianna). Ściany zostaną wykończone panelami prefabrykowanymi betonu architektonicznego. Sufit zostanie pokryty jasno-szarym tynkiem wapiennym. W strefie ogólnomiejskiej, otwartej, znajdą się toalety, biletomaty i bankomaty, nie zaplanowano natomiast lokali handlowo-usługowych. Ponadto na stacji C1 zaplanowano lokal dla policji.