Warszawskie tramwaje przyspieszą

Tramwaje Warszawskie podpisały umowy, dzięki którym aż w kilkunastu miejscach tramwaj krócej będzie czekał na zmianę świateł. Dla pasażerów oznacza to, że podróż kilkunastoma liniami tramwajowymi będzie krótsza.

9 skrzyżowań, 5 ciągów ulic i jeden węzeł – właśnie w tylu miejscach wprowadzone zostaną kolejne algorytmy sterujące sygnalizacją świetlną. Przyśpieszą tramwaje aż na 17 liniach. W praktyce oznacza to skrócenie czasu przejazdu przez każde skrzyżowanie o około minutę.

Jak działa priorytet dla tramwaju? 

Czujniki zamontowane przy torach wykryją nadjeżdżające tramwaje i przełączą sygnalizację na najbliższym skrzyżowaniu tak, by pojazd podjeżdżając do niego nie czekał na zmianę świateł. Algorytmy opracowują pracownicy Tramwajów Warszawskich – dla każdego skrzyżowania jest rozwiązanie „szyte na miarę” a zanim zostanie ono wprowadzone, jest testowane w środowisku komputerowym. Najbardziej skomplikowanym skrzyżowaniem, na którym wprowadzono takie rozwiązania jest rondo Radosława przez które przejeżdża 8 linii tramwajowych.

Ile to będzie kosztować i kiedy zacznie działać?

Wykonawcami prac będą firmy Dynniq Poland i Siemens Mobility. Wartość umów wynosi 5,8 mln zł brutto. Wykonawcy, w zależności od konkretnego skrzyżowania, opracują i uzgodnią dokumentację projektową potrzebną do wprowadzenia inwestycji, wykonają prace w terenie np. zajmą się montażem czujników na skrzyżowaniach oraz zaprogramują zaprojektowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich nowoczesny system sterowania z priorytetem tramwajowym w sterownikach sygnalizacji świetlnej. Pierwsze priorytety włączone zostaną w ciągu 4 miesięcy.

W których miejscach wprowadzamy kolejne priorytety dla tramwajów?

– 3 skrzyżowania Węzła Młociny:

  • Metro Młociny – wjazd na Trasę Mostu Północnego
  • T. Nocznickiego – J. Kasprowicza
  • T. Nocznickiego – Strzelców Kaniowskich

– ul. Młynarska – ul. Żytnia

– al. Solidarności – ul. Sierakowskiego

– ul. Starzyńskiego – ul. Namysłowska

– ul. Jagiellońska – ul. Ratuszowa

– 7 skrzyżowań w rejonie pl. Bankowego:

  • al. Solidarności – ul. W. Andersa,
  • śluza tramwajowo-autobusowa na zachodnim wlocie skrzyżowania al. Solidarności – ul. W. Andersa
  • przejście dla pieszych przez tory przy wyjściach ze stacji metra Ratusz Arsenał
  • pl. Bankowy – przejście dla pieszych
  • al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszych przez północną jezdnię al. Solidarności)
  • al. Solidarności – ul. Bielańska (przejście dla pieszych przez południową jezdnię al. Solidarności)
  • al. Solidarności – zawrotka przy Muzeum Niepodległości

Ile skrzyżowań w Warszawie ma priorytet dla tramwaju?

Już dziś 39% procent skrzyżowań zapewnia uprzywilejowany przejazd tramwajom. Inwestycja, na którą podpisano umowę, sprawi że takich skrzyżowań będzie już 43%. A w 2019 roku zaplanowano, że dzięki kolejnym inwestycjom prowadzonym przez Tramwaje Warszawskie, Zarząd Dróg Miejskich i Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, skrzyżowań z uprzywilejowaniem dla tramwajów będzie 60%.

źródło: ZTM Warszawa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
15 + 8 =