NOWOŚCI NA NOWOGRODZKIEJ

Przebudowa centralnego odcinka alei Jana Pawła II i fragmentu ulicy Tytusa Chałubińskiego postępuje sprawnie i wchodzi w kolejny etap. Prace koncentrują się obecnie m.in. przy budowie nowego połączenia dla pieszych i rowerzystów, które scali dwa odcinki ulicy Nowogrodzkiej rozcięte obecnie ruchliwą arterią. Docelowo na południe od Alej Jerozolimskich postanie alternatywny wobec nich szlak rowerowy.

MŁODSZA SIOSTRA ALEJ JEROZOLIMSKICH

Biegnąca w relacji wschód-zachód ulica Nowogrodzka praktycznie na całej długości jest jednokierunkowa. Kierunek ruchu jest zmienny w zależności od odcinka. Ulica zaczyna swój bieg na Ochocie, w rejonie skrzyżowania Koszykowa/Raszyńska. Kończy się zaś w Śródmieściu, gdzie, licząc razem z krótkim odcinkiem ulicy Mysiej, dochodzi do Nowego Światu między rondem de Gaulle’a a placem Trzech Krzyży. Jest to więc ciąg biegnący równolegle do śródmiejskiego odcinka Alej Jerozolimskich, ale zdecydowanie węższy i nie spełniający funkcji tranzytowej samochodów osobowych. Ma dzięki temu naturalny potencjał, żeby być miejscem przyjaznym dla pieszych i rowerzystów.

KROK PO KROKU, ROK PO ROKU

Od kilku lat etapami trwają starania, aby ten potencjał zrealizować. Dwa lata temu w ramach przebudowy ulicy Lindleya poprawiona została również organizacja ruchu przy skrzyżowaniu z ulicą Nowogrodzką — poprawiona została widoczność poprzez zabezpieczenie przed nielegalnym parkowaniem. W zeszłym roku w ramach kompleksowej przebudowy skrzyżowania u zbiegu ulic Nowogrodzkiej, Koszykowej i Raszyńskiej wyznaczone zostały nowe przejścia dla pieszych oraz przejazdy dla rowerzystów. W tym roku pracujemy z kolei rejonie ronda Czterdziestolatka.

ŁĄCZYMY ŚRÓDMIEŚCIE

Dwa odcinki ulic Nowogrodzkiej przecięte dotychczas ulicą Chałubińskiego, wraz z estakadami i torami tramwajowymi, zyskują właśnie połączenie piesze i rowerowe. Przez torowisko zostanie wyznaczone naziemne przejście dla pieszych i przejazd rowerowy wyposażone w sygnalizację świetlną.

Przejście dla pieszych będzie jednym z czterech, które, wraz z wyznaczonym już wcześniej przejściem u zbiegu ulicy Emilii Plater i Alej Jerozolimskich, pozwolą obejść rejon ronda Czterdziestolatka bez schodzenia pod ziemię. To duże ułatwienie dla wszystkich pieszych, lecz przede wszystkim dla osób o ograniczonej mobilności, czyli m.in. starszych lub niepełnosprawnych.

ROWEREM W DWIE STRONY

Na wszystkich jednokierunkowych odcinkach ulicy Nowogrodzkiej między ulicami Raszyńską a Marszałkowską dopuszczony jest już legalny ruch rowerów również “pod prąd”. Wybudowanie przejazdu pod estakadami przy ulicy Chałubińskiego pozwoli utworzyć na ulicy Nowogrodzkiej ciągły korytarz rowerowy o długości ponad 1,5 km, który stanowić będzie alternatywę dla jazdy Alejami Jerozolimskimi. W przyszłości trasa to może zostać wydłużona aż do Nowego Światu. Wymaga to jedna wyznaczenia przejść i przejazdów w rejonie ronda Dmowskiego raz wprowadzenia kontraruchu rowerowego na ostatnim brakującym odcinku ulicy Nowogrodzkiej, czyli między ulicami Marszałkowską a Mysią. To sprawdzone i bezpieczne rozwiązanie, które jest stosowane w stolicy od lat i obejmuje już kilkadziesiąt kilometrów ulic w całym mieście.

Ponadto w przygotowaniu jest projekt pasów rowerowych na Nowym Świecie, rondzie de Gaulle’a i placu Trzech Krzyży na odcinku pomiędzy ulicą Smolną a Alejami Ujazdowskimi. Jego realizacja zapewniłaby rowerzystom możliwość dalszej wygodnej jazdy po opuszczeniu trasy wzdłuż Nowogrodzkiej. Planowana trasa od północy łączyłaby się z odcinkiem ulicy Nowy Świat, na której obowiązuje ograniczenie ruchu samochodów prywatnych, a od południa z istniejącą drogą dla rowerów w Alejach Ujazdowskich.

NOWA ALEJA, NOWE MOŻLIWOŚCI

Nowe wygodne trasy dla pieszych i rowerzystów w rejonie ulicy Nowogrodzkiej powstają element większej całości. Od maja trwa bowiem przebudowa alei Jana Pawła II i ulicy Chałubińskiego na odcinku od ronda ONZ właśnie do wysokości ulicy Nowogrodzkiej. Zakres prac jest szeroki. Remontujemy chodniki po obu stronach ulicy, wyznaczamy miejsca parkingowe w zatokach postojowych wydzielonych z przewymiarowanej jezdni, budujemy kluczową trasę rowerową, tworzymy naziemne dojścia na niedostępne dotychczas przystanki tramwajowe pod Dworcem Centralnym oraz wprowadzamy nową zieleń — blisko 40 drzew, ponad 5 krzewów i bylin oraz 1,3 tys. m2 trawników. Kompleksowa informacja o zakresie tej ważnej inwestycji oraz najnowsze wieści z placu budowy dostępne są na stronie internetowej www.nowaaleja.waw.plotwiera się w nowej karcie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
17 + 5 =