Zaprojektowane z natury

Sześcioro finalistów I etapu konkursu Mazda Design Experience 2020/21 wzięło udział w warsztatach projektowych w Kampusie Kreatywnym „Design Nature”  w Sobolach. Tutaj, pod okiem mentorów i jurorów konkursu, zdobywali wiedzę i doświadczenia przydatne do wykonania konkursowego zadania i stworzenia projektu, który ma szansę na główną nagrodę – 20 tys. złotych.

W Kampusie Kreatywnym „Design Nature” w Sobolach, stworzonym i prowadzonym przez Gosię i Tomka Rygalików, odbyły się warsztaty kreatywne dla uczestników II etapu konkursu Mazda Design Experience 2020/21. Sześcioro młodych projektantów – Martyna Piątek, Aleksander Rokosz, Wojciech Błaszczyk, Karolina Gardzilewicz, Anna Eliza Gwiazda i Konstancja Kaźmierczyk – miało możliwość lepiej zapoznać się z korkiem – materiałem, którego będą używać w swoich projektach, wykonać pierwsze prace projektowe pod okiem mentorów oraz poznać wartości istotne dla inżynierów i designerów Mazdy. 

Organizacja warsztatów jest konsekwencją przyjęcia przez organizatorów nowej formuły cenionego konkursu – Mazda Design, któremu japońska marka patronuje już od 11 lat.

Postanowiliśmy zmienić koncepcję konkursu w tej edycji, żeby dać możliwość uczestnikom nie tylko pokazania swoich projektów, ale też zdobycia doświadczenia. Doświadczenia od naszych jurorów, którzy potrafią być mentorami, potrafią dzielić się swoją wiedzą, a przy okazji chodzi o to, żeby każdy doświadczył też czegoś nowego, inaczej spojrzał na projektowanie, na to, co robi i co może być efektem tego konkursu. – mówi o nowej formule konkursu Szymon Sołtysik PR Manager Mazda Motor Poland. – Chcieliśmy też, żeby uczestnicy spotkali się, żeby mogli się poznać, bo to też trochę pokazuje z kim mają do czynienia. I to nie chodzi o taką czystą rywalizację, raczej o inspirację, o to, żeby poznali swój sposób patrzenia na projektowanie, bo myślę, że czas pandemii, który – mam nadzieję – jest za nami, i tej naszej izolacji pokazał nam, że jednak musimy działać wspólnie, musimy inspirować się, musimy przekazywać sobie wiedzę, bo człowiek, który działa indywidualnie nie jest w stanie wytworzyć tak inspirującej rzeczy, tak inspirującego projektu jak może to zrobić po tym, jak spotka się z innymi – z jednej strony ze swoimi mentorami, z drugiej strony ze swoimi konkurentami. 

Podczas warsztatów z uczestnikami spotkali się członkowie konkursowego jury: Jo Stenuit – dyrektor Centrum Designu Mazda Motor Europe, Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”, oraz wybitni polscy projektanci – Tomek Rygalik, Alicja Patanowska i Agnieszka Bar.

Anna Grużewska, jako specjalistka od lat śledząca najciekawsze projekty i trendy w designie, opowiedziała młodym projektantom o właściwościach korka oraz sposobie jego pozyskiwania i produkcji. Przedstawiła także najciekawsze realizacje z ostatnich lat, którymi będą mogli zainspirować się w swoich pracach.

Uczestnicy warsztatów mieli okazję spotkać się i porozmawiać – tym razem jeszcze zdalnie – z Jo Stenuitem. Szef europejskich projektantów japońskiej marki wprowadził ich w świat designu Mazdy oraz filozofię projektowania KODO, opowiadając o wartościach, którym hołduje marka i podejściu jej projektantów do używanych materiałów.

W trakcie warsztatów nadarzyła się okazja, żeby dokładnie zapoznać się z konkursową inspiracją – czyli elektrycznym modelem Mazda MX-30. Podczas prezentacji samochodu Szymon Sołtysik odpowiedział na wszystkie pytania i wątpliwości uczestników, którzy bardzo dokładnie oglądali samochód i poszerzali swoją wiedzę na temat elektromobilności.

Najważniejszym punktem pobytu w kampusie „Design Nature” były oczywiście wykłady starszych kolegów i praca z mentorami: Agnieszką Bar, Alicją Patanowską i Tomkiem Rygalikiem.

Warsztat, który przygotowałam skupił się wokół materiału – korka, ale też wokół tego, co nas tutaj otacza –opowiadała o prowadzonych przez siebie zajęciach Agnieszka Bar. – Zaczęliśmy od zastanowienia się, jakie są cienie i blaski korka jako materiału – co jest zaletą korka, a czego należy raczej w nim unikać. Następnie zrobiliśmy sesję organoleptyczną, w której każdy indywidualnie doświadczał różnych form materiału, żeby móc jakby wejść głębiej trochę w to doświadczenie, żeby móc każdy zmysł wykorzystać do tego, żeby poznać ten materiał. 

Z kolei spotkanie z Alicją Patanowską dotyczyło upcyklingu: drugiego życia obiektów; zmiany perspektywy patrzenia na produkty, które są już nieużyteczne z jakiegoś powodu; „wkładania” przedmiotów w inne, nowe konteksty; oraz łączenia materiałów i produktów, które przez to łączenie dostają nowego blasku i są postrzegane oraz wykorzystywane w zupełnie inny sposób. Alicja kładła też nacisk na zaprezentowanie konieczności spójności życia prywatnego i zawodowego, pokazywała jak własne postawy i działania w życiu prywatnym przekładają się, a przynajmniej powinny przekładać się na sferę projektową i zawodową twórcy.

Warsztat Tomka Rygalika skupił się na projektowaniu cyrkularnym i społecznej, a przede wszystkim ekologicznej odpowiedzialności projektantów. Udowodniono, że około 80% problemów środowiskowych na ziemi można by uniknąć na etapie fazy projektowania – mówił mentor podczas swojego wykładu. – Dlatego to są warsztaty właśnie adresowane problemom związanym ze środowiskiem naturalnym. Sześcioro laureatów konkursu współtworzy rozwiązania, które mogą być zaimplementowane realnie w środowisku naturalnym, nie zaśmiecając przyrody, a rozwiązując ten istotny problem naszego odseparowania się od natury, z której tak naprawdę jako gatunek ludzki pochodzimy. 

Zgodnie z takim założeniem podczas swoich zajęć Tomek Rygalik postawił uczestnikom zadnie zaprojektowania obiektu, który ponownie pomagałby integrować się z naturą – szczególnie w oparciu o znajdującą się w okolicy kampusu rzekę. Uczestnicy zajęć nie tylko stworzyli projekt, ale wykonali prototyp obiektu zatytułowanego – „Temat Rzeka”, który następnie od razu został też zastosowany i sprawdzony w praktyce. 

Sobole to nie tylko nauka i zajęcia praktyczne, to także codzienna integracja, wymiana doświadczeń i pomysłów oraz networking z mentorami.

W Sobolach zostaliśmy zaproszeni do wzięcia udziału w takiej sytuacji trochę prywatnej. Weszliśmy do czyjegoś domu, wspólnie spędzamy tutaj czas, wspólnie jemy, wspólnie odnosimy naczynia, rozmawiamy, żartujemy na tematy półprywatne  mówiła o wyjątkowym charakterze pobytu i pracy w kampusie Alicja Patanowska.  Myślę, że taka sytuacja sprzyja zmniejszaniu dystansu mentora i uczestnika warsztatów i sprzyja nawiązywaniu więzi emocjonalnej nawet na polu projektowym i branżowym, co owocuje zupełnie innymi relacjami w przyszłości. 

Efektem warsztatów w Sobolach oraz kolejnych – planowanych w europejskiej centrali Mazdy w niemieckim Oberursel – i późniejszej indywidualnej pracy projektantów będzie stworzenie prototypów innowacyjnych przedmiotów o wysokiej wartości estetycznej i użytkowej, których przeznaczeniem będzie rekreacja fizyczna i mentalna użytkowników. Gotowe prace jury oceni w listopadzie 2021 r., a w grudniu zostanie wyłoniony zwycięzca konkursu Mazda Design Experience 2020/21, który otrzyma nagrodę w wysokości 20 tys. złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
11 × 7 =