Tramwaj na Modlińskiej. Przetarg na studium nowej linii tramwajowej

Ogłoszono przetarg na Studium techniczno–ekonomiczne nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Modlińskiej. Wybrany wykonawca będzie miał ponad 300 dni na przygotowanie dokumentacji.

Studium techniczno–ekonomiczne to początek przygotowań do budowy nowej linii tramwajowej. Nim robotnicy wbiją pierwszą łopatę na budowie, będzie trzeba jeszcze przeprowadzić analizę oddziaływania inwestycji na środowisko, przygotować projekt budowlany i dostać pozwolenie na budowę. Najważniejsze jednak jest pozyskanie funduszy na inwestycję, np. ze środków UE – ale żeby móc z nich korzystać, potrzebna jest szczegółowa dokumentacja.

Jaka będzie nowa trasa?

Planowana linia tramwajowa wzdłuż Modlińskiej będzie przedłużeniem trasy, która biegnie po ul. Jagiellońskiej, wzdłuż terenu dawnej fabryki samochodów FSO i kończy się pętlą pod trasą Armii Krajowej. Dalej pobiegnie ona nad Kanałem Żerańskim i wzdłuż ul. Modlińskiej, aby połączyć się z trasą z Młocin na Winnicę. Wykonawca dokumentacji zaproponuje, jak mają przebiegać nowe tory przez węzeł drogowy ul. Jagiellońskiej i trasy AK. To jedno z bardziej skomplikowanych zadań, bo być może nie obejdzie się bez przebudowy niektórych estakad. Tańsze rozwiązanie może polegać na obejściu torami całego węzła od zachodu wzdłuż brzegu Wisły.

Studium pomoże też wybrać wariant przebiegu trasy przez nowe osiedla na Starych Świdrach. Tory pobiegną prosto wzdłuż Modlińskiej do al. Kuklińskiego albo przez ul. Myśliborską, bliżej planowanych nowych osiedli na terenach dawnej fabryki domów. Tramwajarze zakładają także możliwość budowy dodatkowej trasy do przystanku kolejowego Warszawa Żerań, a także pętli dla tramwajów i autobusów wraz z parkingiem przesiadkowym przy ul. Familijnej. Inwestycja będzie mogła być podzielona na etapy – które z nich zostaną zrealizowane i w jakiej kolejności, zależeć będzie od funduszy spółki. Wykorzystana zostanie także ekspertyza techniczna, dzięki której sprawdzono, jak wykorzystać istniejący most nad Kanałem Żerańskim.

Planowana trasa uwzględniona została w koncepcjach urbanistycznych w ramach przeprowadzonych warsztatów „Osiedla Warszawy”. W opracowaniach dla terenów Polfy Tarchomin, a także obszaru Starych Świdrów, tramwaj wskazano jako podstawową formę obsługi tego obszaru przez transport publiczny. Realizacja trasy tramwajowej stanowi warunek rozwoju tej części stolicy – w szczególności dla obszaru Starych Świdrów.

Inwestycje tramwajowe w stolicy

To były trzy pracowite kwartały dla miejskiej spółki. Otworzono nową trasę do Winnicy. Po serii odwołań, które w większości zakończono umorzeniem, oddaleniem lub odrzuceniem odwołania, wkrótce będzie można podpisać umowę na budowę nowej trasy na Kasprzaka Przygotowywana jest budowa nowej zajezdni na Annopolu. Ogłoszono przetarg na budowę tramwaju do Wilanowa. A pierwsze ze 123 nowo zamówionych tramwajów Huyndai już przewiozły pierwszy raz warszawiaków. 

Tramwaje Warszawskie prowadzą też prace nad projektami budowlanymi kolejnych tras tramwajowych – między innymi trasy na Gocław i dalszymi fragmentami magistrali tramwajowej Wola – Wilanów (przygotowywane inwestycje mają szanse na finansowanie z nowych środków UE na lata 2021–2027). Złożono też wnioski o decyzję środowiskową na budowę tras na Zieloną Białołękę i na al. Wilanowskiej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
29 − 18 =