Całkiem nowe Veturilo

1 marca na ulice wracają rowery miejskie Veturilo. Od tego roku wypożyczalnie znajdować się będą w każdej dzielnicy. W tym roku czeka nas rewolucja! Stacje do wypożyczania pozostają, ale koniec z wyciąganiem roweru z elektrozamka. Będą też elastyczniejsze zasady zwrotu pojazdów.

Na ulicach Warszawy pojawiają się już słupy informacyjne, które zastępują znane z wcześniejszych lat terminale. Dzięki nim stacje Warszawskiego Roweru Publicznego będą dobrze widoczne. Na słupie znajdzie się też pełna informacja o zasadach wypożyczania i zwrotu, opłatach itp.

Stacje są umieszczane przede wszystkim w miejscach, które odwiedza najwięcej ludzi – to jedna z głównych zasad systemu. Dlatego tak jak dotychczas najwięcej stacji będzie w centralnych dzielnicach miasta, a także przy węzłach przesiadkowych. Zarząd Dróg Miejskich po konsultacjach społecznych postanowił też, że – po raz pierwszy – stacje znajdą się w każdej z 18 dzielnic Warszawy.

Gdzie powstają stacje

Od 1 marca najwięcej stacji znajdzie się w Śródmieściu. Na drugim miejscu jest Wola, a na trzecim Praga-Południe. Łącznie będzie ich równo 300:

  • Bemowo – 11
  • Białołęka – 8
  • Bielany – 15
  • Mokotów – 24
  • Ochota – 22
  • Praga-Południe – 26
  • Praga-Północ – 23
  • Rembertów – 5
  • Śródmieście – 60
  • Targówek – 18
  • Ursus – 5
  • Ursynów – 17
  • Wawer – 7
  • Wesoła – 4
  • Wilanów – 6
  • Włochy – 3
  • Wola – 35
  • Żoliborz – 11

Od początku marca Warszawa sfinansuje działanie 300 stacji z 3030 rowerami. Przez cały czas trwania obowiązującej do 2028 roku umowy, będzie możliwość rozbudowy Veturilo. Operator systemu, firma Nextbike, prowadzi rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu, którzy mogliby sfinansować tzw. stacje sponsorskie. To dodatkowe wypożyczalnie, a więc też kolejne rowery zwiększające dostępną pulę, ustawione i finansowane przez centra handlowe, biurowce itp. Od marca wróci m.in. stacja przy centrum handlowym Westfield Arkadia – co roku zdecydowanie jedna z najpopularniejszych w skali całego Veturilo. 

Dodatkowe stacje mogą finansować też poszczególne dzielnice. Najbardziej zaawansowane są przygotowania do ich uruchomienia na terenie Ursynowa i Rembertowa. Start dodatkowych stacji w Rembertowie zaplanowany jest wstępnie na 1 kwietnia, a na Ursynowie na 1 maja.

Pożegnanie z elektrozamkiem

W tej chwili w hali na Żeraniu trwa kontrola techniczna rowerów, które mają w marcu wyjechać na stołeczne ulice. To fabrycznie nowe maszyny, a 10 proc. całej floty będzie mieć wspomaganie elektryczne. Oznacza to, że na start dostępnych będzie 2700 tradycyjnych rowerów i 300 „elektryków”. Do tego dodatkowo także 60 tandemów, czyli rowerów dwuosobowych.

Ostatnie szlify przechodzi też przygotowywana od podstaw nowa strona internetowa i aplikacja mobilna Veturilo. Same stacje, których montaż też jest na ostatniej prostej, również będą wyglądać inaczej niż dotychczas. Wszystko to ma związek z odświeżonymi zasadami funkcjonowania systemu.

Bezpowrotnie zniknęły elektrozamki, do których trzeba było w poprzednich latach wprowadzać rowery. Ich miejsce zajmie blokada typu „o-lock”, która będzie wbudowana w tylne koło każdego roweru. Zamek ten będzie posiadał również funkcję umożliwiającą bezpieczny postój bez kończenia wypożyczenia.

Rowery wciąż najlepiej będzie zostawiać na stacjach. Pojawi się jednak także nowa możliwość zwrotu roweru poza stacją – ale za dodatkową opłatą.

Dodatkowymi strefami zwrotu będą wybrane publiczne stojaki rowerowe. Ale za pozostawienie w nich roweru system naliczy opłatę dodatkową – 15 zł. Z kolei w odwrotnej sytuacji system przewiduje bonusy. Za przyprowadzenie roweru ze strefy zwrotu do stacji – plus 5 złotych na konto użytkownika.

Porzucanie rowerów, czyli kończenie wypożyczenia poza stacją lub strefą zwrotu, nie będzie dozwolone. Takie zachowanie może wiązać się z naliczeniem użytkownikowi kary przez operatora systemu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
24 ⁄ 6 =