DZIESIĘĆ LAT W HISTORII SAMOCHODÓW KONCEPCYJNYCH RENAULT
Ostatnie dziesięciolecie w historii samochodów koncepcyjnych Renault zaczęło się wraz z pojawieniem się nowego dyrektora designu Laurensa van den Ackera i zaprezentowaniem modelu DEZIR, który był symbolem stanu „zakochania”. Zaproponowana przez Laurensa van den Ackera nowa koncepcja stylistyki marki, oparta na cyklu życia człowieka, przełożyła się na wdrażaną od 2010 roku strategię designu odwołującą się do sześciu przełomowych etapów w naszym życiu. Strategia, której symbolem stał się kwiat o sześciu płatkach, zapoczątkowała okres nowych projektów i zaowocowała odświeżeniem całej oferowanej gamy pojazdów.
Laurens van den Acker dołącza do Renault
W październiku 2009 roku Laurens van den Acker rozpoczął pracę w Renault jako dyrektor designu przemysłowego Grupy. Zastąpił na tym stanowisku Patricka le Quémenta, który kierował działem projektowym przez ponad 20 lat, przyczyniając się do powstania wielu znaczących projektów (Twingo, Initiale, Avantime, Logan, Twizy).Ta zmiana oznaczała chęć zerwania z przeszłością i wzmocnienia wizerunku marki Renault, a także zwiększenia wyników sprzedaży. Pierwszym ambitnym celem, jaki postawił sobie Laurens van den Acker, było stworzenie atrakcyjnej, wyrazistej i spójnej gamy pojazdów, których charakterystykę można ująć w trzech kluczowych słowach: prostota, zmysłowość i ciepło. Nowe modele świadczyły o emocjonalnym podejściu do projektowania i designie skoncentrowanym na człowieku.
W naszym systemie organizacyjnym zespół projektantów pracujących nad stworzeniem samochodu koncepcyjnego jest również odpowiedzialny za projekt samochodu produkcyjnego, którego zapowiedzią jest concept car. Praca nad samochodem koncepcyjnym może stanowić doskonałe ćwiczenie, w którym projektant kieruje się w większym stopniu sercem niż umysłem. Jej głównym celem jednak jest wyznaczenie kierunku rozwoju przyszłych modeli produkcyjnych. Powierzenie zadań projektowych temu samemu zespołowi pomaga przekuć wizjonerskie pomysły na realia produkcyjne ― Laurens van den Acker.
Zaproponowana przez Laurensa van den Ackera nowa koncepcja stylistyki marki, oparta na cyklu życia człowieka, przełożyła się na wdrażaną od 2010 roku strategię designu odwołującą się do sześciu przełomowych etapów w naszym życiu: zakochania, odkrywania świata, założenia rodziny, pracy, aktywnego trybu życia i rozrywki oraz osiągnięcia mądrości życiowej, na którą składają się zdobyte doświadczenia. Strategia, której symbolem stał się kwiat o sześciu płatkach, zapoczątkowała okres nowych projektów i zaowocowała odświeżeniem całej oferowanej gamy pojazdów. Począwszy od Salonu Samochodowego w Paryżu w 2010 roku, każdy samochód koncepcyjny zaprezentowany przez Renault symbolizuje kolejny etap w życiu człowieka.
Każdej premierze nowego modelu towarzyszą nowe, dedykowane danemu modelowi sneakersy, w których model prezentuje Laurens van den Acker.
DEZIR – zakochanie (2010)
Renault DeZir wyróżnia się zdecydowaną stylistyką i intensywnie czerwonym nadwoziem w odcieniu Czerwony Passion i symbolizuje pierwszy przełomowy etap w życiu człowieka: zakochanie, odzwierciedlając nową strategię designu.
SAMOCHÓD KONCEPCYJNY CAPTUR – odkrywanie świata (2011)
Inspiracją do powstania samochodu koncepcyjnego CAPTUR był świat sportów uprawianych na świeżym powietrzu. Jego atletyczna sylwetka przypomina sprintera gotowego do startu. Renault CAPTUR Concept to kompaktowy i wszechstronny crossover, zaprojektowany aby spełniać wymagania młodych par żyjących w mieście.
SAMOCHÓD KONCEPCYJNY R-SPACE – założenie rodziny (2011)
Dzięki dynamicznym liniom i zaprojektowanemu na nowo wnętrzu samochód koncepcyjny R-SPACE zrewolucjonizował koncepcję samochodów jednobryłowych, aby zaspokoić potrzeby całej rodziny. Powstał rodzinny samochód, który jest nie tylko praktyczny i funkcjonalny. Zmysłowy i ciepły R-SPACE Concept nie zapomina również o radości z jazdy i nie brakuje mu sportowego zacięcia. Pełnemu emocji concept carowi udało się przełamać tradycyjne stereotypy dotyczące minivanów. Rzeźbione boki, tylne nadkola, które dodają charakteru, wcięcie w talii, zaokrąglony tył… R-SPACE Concept przypomina ludzką postać. Krzywizny i płynne linie, podkreślone wyjątkowymi dla vana refleksami światła, dodają mu energii i lekkości.
FRENDZY – aktywność zawodowa (2011)
Renault FRENDZY, zaprezentowane po raz pierwszy na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2011 roku, reprezentuje czwarty z kolei rozdział nowej strategii designu marki i wprowadza nas w świat pracy. To w swoim założeniu pojazd wszechstronny, który sprawdzi się zarówno jako samochód dostawczy, jak i osobowy, spełniając tym samym oczekiwania użytkowników biznesowych i całych rodzin.
SAMOCHODY KONCEPCYJNE TWIN’RUN I TWIN’Z – rozrywka (2013)
Renault Twin’Run
Renault Twin’Run jest swego rodzaju hołdem złożonym legendarnym modelom R5 Turbo i Clio V6. Sportowe auto o wyrazistej stylistyce stanowiło jednocześnie zapowiedź kolejnej generacji Renault Twingo. Zaprezentowany z okazji 71. Grand Prix Formuły 1 w Monako w 2013 roku Twin’Run to miejski concept car o sportowych osiągach. Symbolizuje rozrywkę, kolejny płatek w strategii designu marki.
Renault Twin’Z
Na mediolańskim Triennale marka Renault i brytyjski designer Ross Lovegrove zaprezentowali światu model Twin’Z. Samochód koncepcyjny, który jest owocem ścisłej współpracy projektanta z marką, łączy dwa światy: świat mebli i świat samochodów. W obydwu design odgrywa szczególną rolę.
SAMOCHÓD KONCEPCYJNY INITIALE PARIS – wiek mądrości życiowej (2013)
Samochód koncepcyjny Initiale Paris symbolizuje „wiek mądrości życiowej”, czyli ostatni płatek w strategii designu marki. Reprezentuje otwartość umysłu oraz zapewnia komfort i doznania z jazdy charakterystyczne dla samochodów klasy premium. INITIALE PARIS Concept to samochód, którego trzeba doświadczyć. Oddaje zaangażowanie marki Renault na rzecz innowacji dla komfortu i przyjemności z jazdy.
Etap odkryć: TREZOR, SYMBIOZ, trylogia EZ i MORPHOZ
Po pierwszej serii concept carów opartych na strategii projektowej Renault odwołującej się do cyklu życia człowieka, które miały za zadanie wyznaczanie kierunków rozwoju naszych przyszłych modeli, nadeszła era samochodów koncepcyjnych, które miały przedstawiać naszą wizję mobilności. Dziś już nie da się projektować samochodu bez uwzględnienia całokształtu otaczającego nas ekosystemu ― Laurens van den Acker.
Ważnym momentem w historii concept carów Renault był model TREZOR, który w 2016 roku zapoczątkował nową serię samochodów koncepcyjnych, wierną wdrażanej z sukcesem od 2010 roku strategii opartej na cyklu życia człowieka. Modele TREZOR, SYMBIOZ, trylogia EZ oraz MORPHOZ reprezentują wizję przyszłości motoryzacji według Renault. Te samochody koncepcyjne mają charakter modeli bardziej eksperymentalnych i uwzględniają przełomowe zmiany technologiczne takie jak silniki elektryczne, jazda autonomiczna, mobilne technologie czy współdzielona mobilność, które zmuszają do całkowitego przedefiniowania koncepcji samochodu i mobilności.
Samochody z tej grupy uosabiają wizję indywidualnej i współdzielonej mobilności w perspektywie do roku 2030. Wizja ta stanowi element planu działania, który ma umożliwić Grupie Renault budowanie dostępnej dla wszystkich i zrównoważonej mobilności jutra.
TREZOR (2016)
Model Trezor został po raz pierwszy zaprezentowany przez Renault na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w 2016 roku. Wyrazista stylistyka i intensywna czerwień nadwozia DeZir symbolizowały zakochanie, pierwszy etap w strategii designu opartej na przełomowych momentach w cyklu życia człowieka. Trezor sięga do kolejnego etapu, wyrażając dojrzałość uczuć i zaangażowanie. Wpisuje się w nową stylistykę samochodów Renault i łączy elementy występujące w całej gamie: proste, ciepłe i zmysłowe linie nadwozia oraz charakterystyczny przód ze światłami w kształcie litery C.
Renault dysponuje obecnie całkowicie odnowioną gamą samochodów zdecydowanie wyższej jakości, które wzajemnie się uzupełniają, a jednocześnie mają odrębną tożsamość. Trezor stanowi kontynuację nurtu odnowy stylistycznej, a zarazem inauguruje kolejny etap historii cyklu ludzkiego życia. Stylistom oferuje możliwość swobody twórczej i pozwala wyobrazić sobie, w którym kierunku pójdzie stylistyka naszych samochodów w przyszłości. Budowanie marki wymaga spójności. W przeciwnym razie nie jest się rozpoznawalnym ze swoją marką na wszystkich rynkach. Dlatego tak istotna jest tożsamość kształtowana na przestrzeni dwóch lub trzech pokoleń ― Laurens van den Acker.
Trezor – zdobywca tytułu najpiękniejszego samochodu koncepcyjnego w prestiżowym Konkursie Elegancji w Villa d’Este (Concorso d’Eleganza Villa d’Este).
SYMBIOZ (2017)
Nowa wizja przyszłości ― to przyszłość, w której zacierają się granice między pojazdem a domem. To również zapowiedź nowych elementów stylistycznych takich jak przednie reflektory i tylne światła w kształcie litery C, nowej konfiguracji wnętrza, a także nadchodzącej ery pojazdów autonomicznych. Renault SYMBIOZ Concept sprawia, że idea mobilnego domu, zakładająca pełną i harmonijną integrację pojazdu z domem, nabiera realnych kształtów.
SYMBIOZ reprezentuje wizję samochodu autonomicznego, elektrycznego i zintegrowanego z otoczeniem. To wizja wybiegająca w przyszłość, w której możliwa będzie stała łączność i współdzielenie danych pomiędzy pojazdem a połączonymi z nim domami, miastami, innymi samochodami oraz infrastrukturą drogową. Samochód zapewni optymalne zarządzanie energią, a podróże staną się prawdziwie spersonalizowanym doświadczeniem z unikatową możliwością korzystania z funkcji rozrywki dostosowanych do preferencji użytkownika. Pojawienie się samochodu koncepcyjnego, który pełni jednocześnie funkcję mobilnego domu, było wydarzeniem bez precedensu na targach motoryzacyjnych. SYMBIOZ sprawdzi się w dynamicznych scenariuszach, które zakładają korzystanie z auta w domu, w pobliżu domu i w podróży.
Dzięki modelowi koncepcyjnemu SYMBIOZ samochód staje się przedłużeniem domu. Wszystko zostało przemyślane pod kątem powiększenia przestrzeni życiowej. Kształty, kolory, materiały, funkcje… Wszystko sprawia, że w czasie podróży odnosisz wrażenie przebywania we własnym salonie. A po podróży zaparkowany samochód staje się dodatkowym wielofunkcyjnym pomieszczeniem w domu. Jego przytulne wnętrze i cyfrowe funkcje są cały czas dostępne.
Trylogia EZ – elektryczne samochody-roboty (2018)
Zaprezentowana w 2018 roku rodzina samochodów-robotów Renault pozwala testować rozwiązania z zakresu współdzielonej i autonomicznej mobilności przyszłości, z myślą o 2030 roku. Według Grupy dostępne dla jak najszerszego grona użytkowników rozwiązania w zakresie mobilności będą podstawą inteligentnych ekosystemów miejskich. Zrobotyzowane modele EZ-GO, EZ-PRO i EZ-ULTIMO wyróżniają się emocjonalnym bądź funkcjonalnym designem. Przeznaczone do przewozu towarów lub osób samochody koncepcyjne kreślą nową wizję przyszłości motoryzacji.
EZ-GO, EZ-PRO, EZ-ULTIMO w służbie współdzielonej mobilności
W 2018 roku Grupa Renault przedstawiła swoją wizję współdzielonej mobilności! Po raz pierwszy producent samochodów oferuje kompletną gamę trzech wzajemnie uzupełniających się pojazdów-robotów, które wspólnie składają się na kompleksową wizję. Jej podstawę stanowi plan strategiczny Grupy Renault „Drive the Future” na lata 2017-2022, który stawia na elektryczne, inteligentne, współdzielone i autonomiczne samochody.
Renault EZ-GO: pojazd-robot, który jest jednocześnie samochodem i usługą
Wielu producentów samochodów i urządzeń oraz operatorów poszukujących rozwiązań w zakresie współdzielonej mobilności jutra przedstawiło już swoje wizje zrobotyzowanych pojazdów, które za kilka lat będą poruszały się po ulicach miast. Samochód koncepcyjny Renault EZ-GO, zaprezentowany po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Genewie na początku marca 2018 r., idzie o krok dalej i łączy w sobie pojazd oraz usługę. EZ-GO daje wstępne wyobrażenie o tym, jak może wyglądać elektryczny, inteligentny, autonomiczny pojazd-robot bez kierownicy i kierowcy na potrzeby usług mobilności na żądanie i mobilności współdzielonej w miastach.
EZ-PRO to zrobotyzowany pojazd, który pokazuje nowe możliwości dla dostaw w mieście
Biorąc pod uwagę niezwykłe tempo rozwoju e-handlu, dostawy ostatniego kilometra stały się jedną z głównych przyczyn wzmożonego ruchu pojazdów i odpowiadają za 30% ruchu w mieście. EZ-PRO w sposób naturalny integruje się z przestrzenią miejską, uosabia cichą i wolną od zanieczyszczeń mobilność oraz współdzielone rozwiązania idealnie dostosowane do potrzeb użytkowników końcowych.
Szybko postępująca urbanizacja i dynamiczny rozwój zakupów online sprawiają, że również przewóz towarów musi być jeszcze szybszy, bardziej sprawny, elastyczny i niezawodny. W związku z tym muszą zostać spełnione bardziej rygorystyczne przepisy ruchu drogowego w miastach. Podobnie jak EZ-GO i EZ-ULTIMO, EZ-PRO jest elektrycznym, inteligentnym i w pełni autonomicznym pojazdem-robotem przyszłości.
Renault EZ-ULTIMO ― mobilny salon przyszłości inspirowany francuskim designem
Renault uzupełnia swoją wizję o EZ-ULTIMO. To ostatni z trzech concept carów reprezentujących inteligentną mobilność przyszłości. Ten autonomiczny pojazd oferuje swoim pasażerom wrażenia klasy premium. Wyjątkowe i ekskluzywne wnętrze zapewnia prywatność. Ta autonomiczna taksówka może być naturalnym przedłużeniem pobytu w luksusowym hotelu, ośrodku wypoczynkowym czy lotu samolotem, by zapewnić swoim pasażerom niezapomniane wrażenia. W razie potrzeby zmienia się w mobilne biuro lub pozwala podziwiać świat na zewnątrz i kolejne atrakcje turystyczne. Nie zabraknie też miejsca na bagaże i zakupy.
Mobilny salon przyszłości, idealnie dostosowany do potrzeb współczesnego świata. To doskonałe określenie dla EZ-ULTIMO, samochodu koncepcyjnego zaprezentowanego przez Renault na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2018 roku. Ten autonomiczny, inteligentny i w 100% elektryczny pojazd-robot w sposób bardziej emocjonalny podchodzi do kwestii współdzielonej mobilności jutra.
MORPHOZ (2020)
Samochód koncepcyjny MORPHOZ reprezentuje wizję elektrycznej mobilności jutra oraz przyszłej gamy pojazdów elektrycznych Renault z charakterystycznym układem świateł. Ten modułowy pojazd można dostosowywać w zależności od indywidualnych potrzeb i pragnień użytkowników oraz przewidzianych zastosowań, przesuwając granice mobilności.
Renault MORPHOZ to modułowy studyjny crossover z napędem w 100% elektrycznym, z możliwością indukcyjnego doładowania nawet podczas jazdy. Zapewnia dostęp do internetu i usług mobilnych oraz możliwość jazdy autonomicznej poziomu 3. To samochód, który dostosowuje się do indywidualnych potrzeb i wszelkich zastosowań. Ten futurystyczny pojazd Renault przedstawia wizję osobistego samochodu, który można udostępniać innym i to w niedalekiej przyszłości.
Modularność Renault MORPHOZ polega na transformacji między dwoma wersjami: krótką wersją City i przedłużoną wersją Travel. Samochód dostosowuje się do oczekiwań użytkowników, którzy potrzebują środka transportu do krótkich, codziennych przejazdów i na dłuższe wyjazdy, na przykład na wakacje.
Wersja City posiada akumulator, którego pojemność idealnie wystarcza na codzienne potrzeby, a wersja Travel jest wyposażona w dodatkowy akumulator, który pozwala na pokonywanie długich tras, np. po autostradach.
Zgodnie z DNA marki strategia designu Renault odzwierciedla kolejne etapy życia. Samochód koncepcyjny MORPHOZ symbolizuje czas „Family”. To jednak nie tylko wizja przyszłej mobilności. Stylistyka, detale, wygląd kabiny zapowiadają nową gamę modeli elektrycznych Renault, która pojawi się w najbliższych latach. Główną przeszkodą w zakupie samochodu elektrycznego jest zasięg lub wyobrażenia klienta na temat zasięgu samochodu. Ta bariera wkrótce zniknie. Samochód koncepcyjny Renault MORPHOZ jest tego najlepszym przykładem.
Dwa okresy w designie Renault
W pierwszym etapie obejmującym lata 2010-2017 ambicją marki było stworzenie nowej stylistyki samochodów Renault. Każdy samochód koncepcyjny miał stanowić zapowiedź nowego samochodu produkcyjnego. Dzięki takiemu podejściu emocjonalny język stylistyczny concept carów przekładał się na atrakcyjność samochodów.
W kolejnym etapie, zapoczątkowanym w 2017 roku, marka koncentrowała się przede wszystkim na rozwiązaniach dla samochodów przyszłości. Niemniej powstałe w tym czasie futurystyczne samochody koncepcyjne służyły również dopracowaniu rozwiązań i detali przyszłych samochodów produkcyjnych, ze szczególnym naciskiem na jakość i wnętrze. Najnowszym samochodem koncepcyjnym jest Renault MORPHOZ –– ucieleśnia wizję auta przyszłości i stanowi zapowiedź nadchodzącej gamy modeli elektrycznych, wpisując się w realizację celów obu etapów w historii designu Renault.