Elektromobilności potrzebny jest impuls
Trwa II Kongres producentów pojazdów elektrycznych i infrastruktury energetycznej do ich ładowania. O tym jak dużo emocji wiąże się z Polską elektromobilnością widać było już podczas otwarcia wydarzenia. Nie zabrakło uwag, wspomnień, przemyśleń, ale też i obietnic.
– Bardzo konsekwentnie realizujemy plan, który przyjeliśmy w 2016 roku. Zaczynamy od dużych pojazdów, autobusów, żeby stopniowo przechodzić w kierunku pojazdów dostawczych potem osobowych. To otworzy perspektywy dla polskiego przemysłu. Plan bezemisyjnego transportu to już dzisiaj jeden z największych projektów na świecie a na pewno w Europie. 1000 autobusów zostało zakontraktowanych wspólnie z NCBR i NFOŚiGW. To stawia Polskę w gronie najbardziej ambitnych liderów, którzy o elektromobilności myślą w sposób bardzo praktyczny i logiczny – mówił Michał Kurtyka, podsekretarz Stanu w Miniesterstwie Energii otwierając II Kongres producentów pojazdów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania.
– Jest nas tu na sali bardzo liczne grono. Są naukowcy, przedsiębiorcy i pasjonaci, bo właśnie to co do niedawna było pasją dziś staje się przyszłością – mówiła Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy rozpoczynając kongres. – Stawiamy na elektromobilność, ale i transport szynowy. Do końca 2025, może 2027 chcielibyśmy wymienić wszystkie autobusy na niskoemisyjne lub zeroemisyjne. To pozwoli przybliżyć nas do celu jakim jest czyste powietrze dla Warszawy. Chcemy również wspierać elektryczny transport indywidualny dlatego nie czekając na rozwiązania ustawowe przygotowujemy program publicznych ładowarek miejskich. Ich szybka budowa nie będzie jednak możliwa bez należycie przygotowanego prawa – uzupełniła. – Życzę gorącej i owocnej dyskusji. Jeśli dziś Państwo będziecie się spierać, uznam, że dzisiejszy kongres był ważny i wniósł wiele do Polskiej elektromobliności – zakończyła prezydent Kaznowska.
– Półtora roku temu, tu w gmachu Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferu Technologii Politechniki Warszawskiej, którego mam przyjemność być gospodarzem, podpisywaliśmy pierwszą umowę związaną z elektromobilnością. Udział naszej uczelni w rozwoju tej dziedziny to dla nas zaszczyt, ale też i obowiązek – mówił do zebranych na auli CZIiTT prof. Stanisław Wincenciak, prorektor ds. rozwoju Politechniki Warszawskiej i dodał – Mam nadzieję, że dzisiejsze spotkanie w kręgu gości ze świata biznesu, przemysłu i nauki przyniesie bogatą wymianę doświadczeń i wiedzy.
Po uroczystym przywitaniu nastąpiły pierwsze wykłady wprowadzające. W drugiej części odbędzie się panel prezentacyjno-dyskusyjny dotyczący start-upów, a poprzedzi go wykład „Ekonomista i inżynier, czyli kilka słów o kompromisie naukowym” wygłoszony przez prof. Mirosława Bojańczyka.
Kolejnym z tematów kongresu będą miejskie magazyny energii oraz miejska infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych. Dyskusję poprowadzi Robert Grudziński z Fundacji Nasza Energia, a udział w niej wezmą m.in. czołowi producenci aut elektrycznych.
Ostatnia część wydarzenia poświęcona będzie paliwom alternatywnym (m.in. CNG, LNG, wodór), pojazdom autonomicznym oraz miejskim pojazdom elektrycznym.
Z pełnym programem II Kongresu producentów pojazdów elektrycznych i infrastruktury energetycznej do ich ładowania można zapoznać się tutaj.
Jeszcze przed rozpoczęciem kongresu Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy miała okazję zapoznać się z pracami kół naukowych Politechniki Warszawskiej, a także start-upów z sektora elektromobilności. Zwiedzanie wystawy poprzedziła krótka przejeżdżka samochodem o napędzie elektrycznym.
Poniżej krótka fotorelacja z kongresu w którym udział bierze ponad 300 osób, m.in. naukowców i przedsiębiorców.