JAKIE VETURILO PO 2020 ROKU?
System rowerów miejskich Veturilo na obecnych zasadach będzie działać do końca sezonu w 2020 r. Zanim ZDM przygotuje założenia i warunki do przetargu na Veturilo w latach 2021-25, chce porozmawiać z mieszkańcami Warszawy i osobami korzystającymi z miejskich rowerów o tym, jak ma wyglądać ten system w przyszłości.
Pierwsze spotkanie odbędzie się już w najbliższą sobotę 14 września o godz. 10.30 (Warsztat, pl. Konstytucji 3). Kolejne zaplanowano 1 października o godz. 17. (Centrum Wielokulturowe, Jagiellońska 54). Zaproszeni są wszyscy, którzy chcieliby się podzielić pomysłami na nowe Veturilo.
„Zależy nam na opiniach dotyczących przede wszystkim: modelu systemu, taryfy, sposobb wypożyczania, rodzajów rowerów, modeul i wyposażenia roweru, wyposażenia stacji, aplikacji mobilna i terminalu. Na specjalnej mapie można także zaznaczyć propozycje lokalizacji stacji.” – informuje ZDM.
Konsultacje trwają do 10 października 2019 r.
Wyraź opinię
Jak można wyrazić swoją opinię na temat rowerów miejskich i zgłosić pomysły dotyczące rozwoju systemu?
*przyjdź na spotkanie,
- 14 września (sobota), godz. 10.30, Warsztat, pl. Konstytucji 3
- 1 października (wtorek), godz. 17.00, Centrum Wielokulturowe, Jagiellońska 54
*znajdź nasz mobilny punkt konsultacyjny. Przez cały czas trwania konsultacji będziemy jeździć po ulicach Warszawy w specjalnym rowerze konsultacyjnym. Postaramy się dotrzeć do każdej dzielnicy i porozmawiać o rowerach miejskich. Szukajcie nas przy stacjach Veturilo i uczęszczanych trasach rowerowych.
*zaproponuj lokalizacje nowych stacji na interaktywnej mapie dostępnej pod adresem zdm.waw.pl/Veturilo2021 od 14 września br. Możesz tam również wypełnić ankietę dotyczącą Veturilo i zapoznać się z analizą dotyczącą wypożyczeń rowerów i najpopularniejszych tras.
*zgłoś opinie i sugestie mailowo na adres veturilo2021@zdm.waw.pl
Veturilo dziś
Rowery Veturilo jeżdżą po warszawskich ulicach od 2012 roku. Zaczynaliśmy od 55 stacji i 1000 rowerów. Z biegiem czasu system był systematycznie rozbudowywany, a rowery wpisały się w krajobraz miasta i stały się częścią systemu transportowego. Veturilo w obecnym kształcie to rezultat poprzedzonego konsultacjami społecznymi przetargu, na mocy którego rowery będą działać do końca sezonu w 2020 roku. Podpisana w 2017 roku umowa wprowadziła wiele nowości takich jak m.in.: wzbogacenie systemu o rowery elektryczne, dotykowy terminal obsługujący karty płatnicze czy wygodna aplikacja mobilna. O konsultacjach „Jakie Veturilo
Obecnie Veturilo to blisko 400 stacji i ponad 5500 rowerów. System wyróżnia się na tle swoich odpowiedników zarówno w Polsce jak i w całej Europie – jest największy w kraju i piąty co do wielkości w skali europejskiego kontynentu. W szczytowym okresie, system notuje dziesiątki tysięcy wypożyczeń dziennie, co nie dziwi biorąc pod uwagę, że zarejestrowanych jest już ponad 800 tysięcy użytkowników. Według najnowszego badania opinii mieszkańców o mieście, czyli “Barometru Warszawskiego”, zdecydowana większość (67 proc.) z nich pozytywnie ocenia działanie systemu. Co ciekawe, sama marka cieszy się dużą rozpoznawalnością – 100 proc. respondentów odpowiedziało, że wie co to jest Veturilo.
Co dalej?
Do końca obecnej umowy zostało jeszcze półtora roku. W celu zapewnienia ciągłości działania systemu, już myślimy o jego przyszłości. W związku z tym przygotowujemy „Studium koncepcyjne funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego po 2020 roku”. Zadaniem wykonawcy wybranego przez ZDM jest przeprowadzenie wielokryterialnej analizy, która będzie podstawą do rozpisania przetargu na kolejne lata działalności Veturilo (2021-2025).
Analiza odpowie na pytanie co do optymalnego sposobu rozwoju Veturilo w zakresie m.in. liczby i rozlokowania punktów wypożyczeń, taryfy, modelu wypożyczeń (stacje, ich brak, albo model pośredni), rodzaju oferowanych rowerów oraz ich szczegółowej specyfikacji technicznej. W tym celu wykonawca sprawdza funkcjonowanie różnych systemów roweru publicznego w Polsce i na świecie oraz analizuje statystyki wypożyczeń Veturilo. Zasadność wprowadzenia konkretnych rozwiązań w Warszawie będzie oceniania pod kątem m.in. kosztu funkcjonowania, awaryjności, lokalizacji, odporności na warunki atmosferyczne czy też akty wandalizmu. Analizę uzupełnią opinie mieszkańców Warszawy i użytkowników rowerów Veturilo.
źródło: ZDM