Jedyny taki parking w Polsce

Stolica podpisała umowę na projekt i budowę nowoczesnego parkingu podziemnego na pl. Powstańców Warszawy. Obiekt powstanie w formule koncesji, która jest rodzajem partnerstwa publiczno-prywatnego. Wybudowany parking będzie własnością miasta, ale to koncesjonariusz będzie zarządzał garażem i ponosił koszty jego eksploatacji przez 40 lat.

– Mamy powody do zadowolenia. Udało nam się wynegocjować warunki i umowę, która jest unikalna w skali kraju. Dzięki podpisanemu dziś partnerstwu Warszawa zyska nowy wielopoziomowy parking podziemny nie inwestując przy tym własnych środków. Co ważne, ryzyko inwestycyjne również będzie po stronie koncesjonariusza – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Pod koniec listopada ub.r. nastąpiło otwarcie ofert na wybór koncesjonariusza dla budowy parkingów podziemnych w stolicy. Wpłynęła jedna propozycja – złożona przez Immo Park Warszawa sp. z.o.o., spółkę zależną Mota-Engil Central Europe S.A.

– Mota-Engil Central Europe jest doświadczonym inwestorem i wykonawcą na rynku polskim nie tylko w zakresie budowy parkingów, ale przede wszystkim jednym z pionierów w realizacji takich inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jako jedni z pierwszych zrealizowaliśmy projekt w formule PPP jakim jest parking pod placem Nowy Targ we Wrocławiu. W naszym portfolio znajduje się także umowa z Miastem Gdańsk na budowę i eksploatację parkingów kubaturowych. – mówi Marcin Podlecki, członek zarządu IMMO Park Warszawa Sp. z o.o.  Warszawa ma również ogromny potencjał na kolejne lokalizacje parkingowe w tej formule. W naszej ocenie projekty partnerstwa publiczno-prywatnego to przyszłość samorządów, które po ograniczeniu napływu środków Unii Europejskiej będą szukały nowych źródeł finansowania swoich inwestycji – dodaje.

Umowa między m.st. Warszawą i firmą Immo Park Warszawa Sp. z o.o., spółką zależną Mota-Engil będzie wiązać strony koncesją udzieloną na 40 lat. W ciągu pierwszych 48 miesięcy koncesjonariusz zaprojektuje, a następnie wybuduje, pod placem Powstańców Warszawy, czterokondygnacyjny parking, na 420 miejsc postojowych.

– Spełniamy obietnice o budowie parkingów podziemnych w sercu Warszawy. Wszyscy wiemy, że sprawa ta nie jest łatwa, ale podpisywana dziś umowa to najlepszy dowód, że samorządy mogą z powodzeniem współpracować z przedsiębiorcami. To jedna z najlepszych dróg do realizacji wspólnych celów – mówi Anna Nehrebecka-Byczewska, radna i przewodnicząca Komisji ds. Nazewnictwa Miejskiego Rady m.st. Warszawy. – Wierzę, że parking, który powstanie pod placem Powstańców Warszawy będzie pierwszym, ale nie ostatnim, jaki zostanie wybudowany w najbliższych latach w stolicy. Mam cichą nadzieję, że następny będzie podziemny garaż nieopodal Starego Miasta. Gdyby powstał, widok na Starówkę z brzegów Wisły byłby jeszcze piękniejszy – dodaje.

Co ważne parking zostanie zaprojektowany i wybudowany wyłącznie ze środków koncesjonariusza. Wybudowany obiekt, o szacunkowej wartości ok. 86 mln zł, przejdzie na własność miasta. To pierwsza tego typu umowa na parking podziemny w Polsce.

– Warszawie zależy, aby jej oferta w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego była różnorodna i bogata. Dotychczasowe doświadczenia, związane są m.in. z wymianą niemal 1600 wiat przystankowych, obsługą i rozwojem miejskiego inkubatora przedsiębiorczości i kreatywności – Centrum Kreatywności Targowa, i w końcu parking na Placu Powstańców Warszawy. Projekty te potwierdzają, że model PPP pozwala stolicy z sukcesem realizować zaplanowane przedsięwzięcia – mówi Grzegorz Kaczorowski, dyrektor Biura Rozwoju Gospodarczego Urzędu m.st. Warszawy.

Obiekt, który zacznie działać w 2024 r., będzie wyposażony w ładowarki dla samochodów elektrycznych, a także ogólnodostępną toaletą. Na powierzchni placu będą zamontowane stojaki rowerowe. Ceny za parkowanie będą ustalane przez koncesjonariusza, jednak w swojej ofercie musi on posiadać abonamenty dla okolicznych mieszkańców.

Plac Powstańców Warszawy zmienił się po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra. Wówczas więcej miejsca przeznaczono dla pieszych i rowerzystów, pojawiły się elementy małej architektury. Dzięki realizacji projektów wybranych przez mieszkańców w ramach budżetu partycypacyjnego, na placu przybyło zieleni ulicznej. Pojawiły się także trampoliny i instrumenty uliczne. Był to jednak jedynie etap zmian. Założenia kompleksowej przybudowy zostały wypracowane wspólnie z mieszkańcami w ramach konsultacji i warsztatów, które odbyły się pod koniec 2017 r. Po wybudowaniu parkingu plac Powstańców Warszawy zostanie kompleksowo przebudowany, ale większość istniejących tam obecnie elementów małej architektury i zieleni zostanie ponownie wykorzystana. Wszystko zgodnie z wytycznymi Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy, sporządzonymi na podstawie wypracowanych uzgodnień z warszawiankami i warszawiakami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
25 + 3 =