Samochody elektryczne testuję od 2009 roku. Wszystko zaczęło się od Mitsubishi i-Miev. To było pierwsze zauroczenie ciszą. BMW I 3 to już zauroczenie przyspieszeniem a w Nissanie LEAF zobaczyłem co to znaczy połączyć ciszę, przyspieszenie i funkcjonalność w jedno. Następnie przyszedł czas zaglądania pod maskę. Podpatrywania i uczenia się. Jak jest zbudowany układ zasilania silnika elektrycznego, ładowania baterii? Jak działają układy zarządzania pracą baterii z silnikiem. Co znaczą tajemnicze znaki: V2G, V2V, V2L. Dowiedziałem się jak działa rewelacyjny system Kameleon w ZOE (Renault). Co takiego zobaczyłem pod maską samochodu elektrycznego, że elektromobilność wciągnęła mnie bez reszty? Zobaczyłem tam przyszłość energetyki. Energetyki opartej na mikro instalacjach OZE, magazynach energii i na obywatelskich sieciach niskich napięć. Doszedłem do wniosku, że to przemysł motoryzacyjny da impuls do zmian we wspólczesnej energetyce. I dał.
Zacznijmy jednak od naszej, polskiej, elektromobilności.
Słowo elektromobilność od początku 2016 roku w Polsce zrobiło zawrotną karierę. Mówią i piszą o tym wszędzie. W dokumencie Plan rozwoju elektromobilności w Polsce można przeczytać o samochodach elektrycznych jako swoistych elektrowniach szczytowo pompowych. Ładujemy w nocy odbieramy energię w dzień. Przeczytałem też, że ma powstać specjalna taryfa “doliny nocnej” dla właścicieli samochodów elektrycznych a za produkcję elektryków podobno biorą się firmy energetyczne.
Przyjrzyjmy się bliżej tej zagadkowej elektromobilności i spójrzmy na nią od strony motoryzacyjnej i energetycznej. Spróbujmy zmierzyć się z mitami i marzeniami rodzącego się przemysłu samochodów elektrycznych w Polsce.
Zapraszam na I Kongres polskich producentów pojazdów elektrycznych i infrastruktury energetycznej do ich ładowania.
Będzie na pewno ciekawie.
Podczas Kongresu, w gronie reprezentantów administracji rządowej i samorządowej, przedstawicieli nauki oraz ekspertów branżowych zastanowimy się m.in. w jaki sposób zapewnić realizację rządowego projektu budowy polskiego samochodu elektrycznego, jakie mogą być bariery dla tego programu i potencjalne problemy oraz sposoby ich rozwiązania. Wspólnie poszukamy też odpowiedzi na pytanie czy jesteśmy w stanie wyprodukować samochód elektryczny dla obywatela o przeciętnych dochodach?
Kongres został objęty patronatem przez Ministra Energii RP – Pana Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Pana Grzegorza Matusiaka – posła na Sejm RP, Rektora Politechniki Warszawskiej oraz patronatem merytorycznym Dziekana Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej – prof. Lech M. Grzesiaka.
Robert Grudziński, współorganizator Kongresu
Relacje:
Renata Kaznowska: wystąpienie otwierające I Kongres [WIDEO]
Minister Kurtyka o idei rozwoju elektromobilności [WIDEO]
Prof. Lech M. Grzesiak: aspekty techniczne elektromobilności [WIDEO]
TRIGGO: polski pojazd przyszłości [WIDEO]
BTO: profesjonalne źródła energii [WIDEO]