Lekkie aluminium daje Nissanowi Qashqai zdecydowaną przewagę
Nowy Qashqai będzie pierwszym modelem Nissana wyprodukowanym w Europie z wykorzystaniem dużej liczby lekkich paneli aluminiowych.
Pokrywa silnika, drzwi i przednie błotniki zostały wykonane ze stopu aluminium, dzięki czemu nadwozie jest o 60 kg lżejsze w porównaniu do modelu poprzedniej generacji. Rozwiązanie pozwala obniżyć emisję i wyposażyć samochód w większą liczbę technologii, w tym zelektryfikowany układ napędowy.
Inwestycja o wartości 52 milionów funtów w produkcję aluminium w zakładach Nissana w Sunderland obejmuje drugą linię pras o bardzo dużych rozmiarach, uruchomioną w ubiegłym roku, oraz cyklon – urządzenie do recyklingu, które wydmuchuje złom z prędkością 150 km/h i może przetworzyć ponad 7 t metalu na godzinę, ograniczając ilość odpadów i sprawiając, że proces produkcji jest bardziej ekologiczny.
Podczas tłoczenia pokryw silnika i drzwi, odpady są usuwane i rozdrabniane z podziałem na poszczególne rodzaje aluminium.
Segregacja odpadów zapewnia Nissanowi możliwość zwrotu wysokiej jakości złomu do dostawców. Ci z kolei przetwarzają oddzielony złom aluminiowy na arkusze ze stopów aluminium i dostarczają je z powrotem do zakładu Nissana do wykorzystania w produkcji.
System recyklingu w obiegu zamkniętym pozwala odzyskać złom aluminiowy, zmniejszyć ilość odpadów i emisję CO2. Przyczynia się także do realizacji celu przyjętego przez Nissana. Marka chce osiągnąć neutralność węglową we wszystkich swoich zakładach oraz w całym cyklu życia produktów do roku 2050.
Alan Johnson, wiceprezes ds. produkcji w zakładzie Nissana w Sunderland, powiedział: „Nieustannie szukamy sposobów, aby zarówno nasze pojazdy, jak i proces produkcyjny, były bardziej przyjazne dla środowiska, czego doskonałym przykładem jest zastosowanie lekkiego aluminium w nowym modelu Qashqai”.
„Wciąż doskonalimy wydajność naszych zakładów produkcyjnych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Sunderland odegra kluczową rolę w realizacji zobowiązania firmy do uzyskania neutralności węglowej” – dodał.
Recykling złomu aluminiowego oszczędza ponad 90% energii potrzebnej do wytworzenia porównywalnej liczby paneli z surowców.
W ramach dążenia Nissana do osiągnięcia neutralności węglowej, na początku lat trzydziestych wszystkie nowe modele Nissana oferowane na kluczowych rynkach będą zelektryfikowane.
Nissan ogłosił niedawno plany znacznego zwiększenia produkcji energii odnawialnej w Sunderland w Wielkiej Brytanii poprzez rozbudowę farmy słonecznej o dodatkowe panele generujące moc 20 MW.
Jeśli projekt zostanie zatwierdzony, rozbudowa farmy o 37 000 paneli sprawi, że 20% energii dla zakładu będzie pochodzić z odnawialnych źródeł energii, co wystarczy do wyprodukowania wszystkich zeroemisyjnych Nissanów LEAF sprzedawanych w Europie.