Mazda potwierdza parametry rewolucyjnego silnika Skyactiv-X i rozpoczyna jego sprzedaż
Klienci w Europie mogą już zamawiać Nową Mazdę 3 wyposażoną w silnik Skyactiv-X, z terminem odbioru aut wczesną jesienią 2019 r. Ceny w Polsce zaczynają się od 112 900 zł za wersję Kai z najbogatszym wyposażeniem seryjnym w segmencie obejmującym m.in. kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie, reflektory LED, nawigację satelitarną, system Apple Car Play/Android Auto, adaptacyjny tempomat oraz pakiet systemów bezpieczeństwa i-Activsense.
Wyposażony w unikatową technologię Mazdy zapłonu samoczynnego sterowanego świecą (SPCCI), 2-litrowy czterocylindrowy silnik Skyactiv-X jest pierwszą na świecie seryjnie produkowaną jednostką napędową łączącą zapłon iskrowy silnika benzynowego z zapłonem samoczynnym znanym z silnika Diesla. Zapewniając kierowcom wysokoobrotową charakterystykę silnika benzynowego i doskonałą reakcję na gaz rodem z silnika wysokoprężnego, Nowa Mazda3 z jednostką Skyactiv-X generuje maksymalną moc 180 KM i 224 Nm. Nowa Mazda3 Skyactiv-X z nadwoziem sedan osiąga zużycie paliwa zaledwie 4,3 l/100 km przy emisji CO2 96 g/km1,2,3.
Silnik Skyactiv-X w Nowej Maździe 3 w standardzie wyposażony jest w technologię Mazda M Hybrid. Nowatorski system miękkiej hybrydy wykorzystujący instalację 24V, pomaga obniżyć zużycie paliwa, emisje i zwiększyć dynamikę, wykorzystując energię odzyskaną podczas hamowania do zasilania pokładowego osprzętu i silnika elektrycznego.
Tak jak pozostałe silniki Nowej Mazdy 3, Skyactiv-X będzie dostępny, do wyboru, z sześciobiegową ręczną skrzynią Skyactiv-MT lub z sześciobiegową skrzynią automatyczną Skyactiv-Drive. Oprócz napędu na przód, wersja hatchback wyposażona w silnik Skyactiv-X dostępna będzie, podobnie jak modele marek premium, również z systemem napędu na wszystkie koła – i-Activ AWD.
Mazda Skyactiv-X – dane techniczne[2] | ||||||||
Pojemność | cm3 | 1,998 | ||||||
Stopień sprężania | 16.3: 1 | |||||||
Moc maksymalna | kW (KM) | 132 (180) przy 6000 obr./min | ||||||
Maks. moment obrotowy | Nm | 224 przy 3000 obr./min | ||||||
Rekomendowane paliwo | 95 RON | |||||||
Norma emisji spalin | Euro 6d-TEMP | |||||||
Zużycie paliwa wg WLTP[3]: Nowa Mazda3 Skyactiv-X | ||||||||
Rodzaj nadwozia | Hatchback | Sedan | ||||||
Skrzynia biegów | 6MT | 6AT | 6MT | 6AT | 6MT | 6AT | ||
Napęd | FWD | FWD | AWD | AWD | FWD | FWD | ||
Wartość uśredniona | l/100 km | 16 cali18 cali | 5.5 5.8 | 6.2 6.3 | 6.0 6.2 | 6.6 6.9 | 5.4 5.6 | 6.0 6.2 |
Prędkość bardzo wysoka | l/100 | 16 cali18 cali | 6.0 6.2 | 6.5 6.7 | 6.2 6.4 | 6.6 7.1 | 5.6 5.8 | 6.2 6.3 |
Prędkość wysoka | l/100 | 16 cali18 cali | 4.6 5.0 | 5.3 5.4 | 5.2 5.3 | 5.7 5.9 | 4.7 4.9 | 5.2 5.4 |
Prędkość średnia | l/100 | 16 cali18 cali | 5.2 5.5 | 5.8 5.8 | 5.7 6.1 | 6.4 6.5 | 5.3 5.4 | 5.7 5.9 |
Prędkość niska | l/100 | 16 cali18 cali | 6.6 7.1 | 8.0 8.1 | 7.8 7.8 | 8.7 9.3 | 6.8 7.0 | 7.9 8.2 |
Emisje CO2 (w trybie mieszanym) | g/km | 16 cali18 cali | 125 131 | 140 142 | 137 142 | 149 157 | 122 127 | 136 142 |
Zużycie paliwa wg cyklu NEDC: Nowa Mazda3 Skyactiv-X[4] | ||||||||
Wartość uśredniona | l/100 km | 16 cali18 cali | 4.4 4.5 | 5.3 5.3 | 4.7 4.8 | 5.5 5.5 | 4.3 4.5 | 5.2 5.2 |
Poza miastem | l/100 | 16 cali18 cali | 4.1 4.2 | 4.7 4.8 | 4.3 4.4 | 4.9 4.9 | 3.9 4.1 | 4.6 4.6 |
W cyklu miejskim | l/100 | 16 cali18 cali | 4.9 5.1 | 6.4 6.2 | 5.4 5.5 | 6.6 6.6 | 5.0 5.2 | 6.2 6.1 |
[1] Zużycie paliwa nowej Mazdy 3 z silnikiem Skyactiv-X według cyklu WLTP: 4.6-9.3 l/100km; emisja CO2według cyklu WLTP: 122-157 g/km; zużycie paliwa według cyklu NEDC: 3.9-6.6 l/100km; emisja CO2 według cyklu NEDC: 96-125 g/km.
[2] Dane dla Nowej Mazdy 3 Skyactiv-X w wersjach hatchback i sedan.
[3] Samochody poddano homologacji zgodnie z procedurą WLTP (Rozporządzenie (EU) 1151 / 2017; Rozporządzenie (EU) 2007/715).
[4] Aby zapewnić porównywalność danych NEDC – dane zostały określone zgodnie z Rozporządzeniem (UE) 1153 / 2017.