Metro na Targówek: Rusza drążenie pierwszego tunelu
Jak poinformowała dzisiaj (5 maja) Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawa, że rozpoczął się rozruch tarczy TBM Maria (nazwana po polskiej noblistce, Marii Skłodowskiej-Curie). To jedna z dwóch tarcz, która ma drążyć tunele szlakowe odcinka wschodniego II linii. Maszyna była już wykorzystywana przy drążeniu tuneli centralnego odcinka II linii. – Z kontraktowego punktu widzenia rozruch oznacza początek drążenia, choć oczywiście wszystko odbywa się znacznie wolniej. Musimy sprawdzić, czy wszystkie urządzenia pracują prawidłowo – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Astaldi.
Niebawem, po rozruchu, tarcza pełną parą wyruszy z szybu startowego na stacji C18 Trocka w kierunku stacji C15 Dworzec Wileński na końcu działającego od 2015 r. centralnego odcinka II linii. Maszyna będzie pracować w tunelu prawym (patrząc od strony Dworca Wileńskiego), którym w przyszłości będą kursować pociągi od strony centrum i Pragi. Dokładnie Maria będzie miała do wydrążenia 2244,42 m tunelu (bez części stacyjnych). Przyjęto średnie tempo budowy na poziomie 10 m na dobę, co oznacza, że tunel powstanie w ciągu ok. 10 miesięcy. W odstępie co najmniej miesiąca ma ruszyć druga z tarcz, która na tym samym odcinku będzie drążyć równoległy tunel szlakowy. Maszyna o nazwie Anna (na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) znajduje się również pod ziemią w szybie startowym.
Zadaniem tarcz jest nie tylko drążenie tuneli, ale także jego obudowywanie betonowymi tubingami i odprowadzanie za pomocą taśmociągów urobku. Długość każdej maszyny to 97 m, a masa to 615 ton. Tarcze składają się z głowicy skrawającej (czoła) o długości 12 metrów i masie ok. 400 ton oraz 85-metrowego zaplecza, gdzie zlokalizowane są wszystkie systemy pomocnicze tarczy – od pomp hydraulicznych, przez mieszalniki substancji, która jest natryskiwana na obudowę tunelu dla jej uszczelnienia czy piany, która uzdatnia grunt. Średnie tempo drążenia określane jest na prędkość powyżej 10 metrów na dzień. Na budowie centralnego odcinka II linii dobowy rekord wyniósł aż 43,5 m.