Miejskie parkingi coraz bliżej
Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej miejskiego parkingu na Mokotowie. W ramach programu budowy miejskich parkingów powstanie ponad 2 tys. miejsc parkingowych.
To kolejny krok do realizacji programu budowy miejskich parkingów – w czerwcu Rada Warszawy przeznaczyła na ten cel 25 mln zł. W sumie na program zostanie zarezerwowane 200 mln zł, co pozwoli na wybudowanie w ciągu najbliższych lat ok. 10 parkingów na ponad 2 tys. miejsc.
Nowoczesny parking na Mokotowie
Budową parkingów zajmie się pion inwestycyjny Zarządu Transportu Miejskiego, późniejszym zarządzaniem natomiast Zarząd Dróg Miejskich. Jako jeden z pierwszych, pilotażowych obiektów ma zostać wybudowany parking przy ul. Orzyckiej. Właśnie ruszył przetarg na opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej i przeprowadzenie niezbędnych analiz. Wykonawca będzie miał za zadanie m.in. opracowanie studium wykonalności, analizy finansowej oraz wielobranżowej, dwuwariantowej koncepcji parkingu miejskiego z zagospodarowaniem parteru na przestrzeń handlową, bo na poziomie terenu ma on mieć przestrzeń handlową, gdzie mógłby zostać przeniesiony pobliski bazarek z ul. Gotarda. Budynek ma mieć również nowoczesne wyposażenie: przynajmniej cztery stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych, system czujników lub kamer wizyjnych pozwalających określić liczbę wolnych miejsc postojowych (na potrzeby programu e-parkowania) czy też interaktywne tablice informacyjne.
Przyjaźniejsze ulice
Miasto będzie budowało parkingi podziemne aby samochody nie stały na chodnikach i placach. Dzięki temu ulice będą przyjaźniejsze dla mieszkańców i turystów. Ulice i place to nie tylko trasy komunikacyjne, ale także miejsca które można wykorzystywać do organizacji imprez kulturalnych, spacerów, wydarzeń miejskich, integracji społeczności lokalnych itp. Warszawa będzie się zmieniała – rewitalizacja ulic, placów sprawi, że będą przyjaźniejsze dla mieszkańców i turystów. Ulice Nowy Świat, Francuska, Świętokrzyska są tego najlepszym przykładem. Zwiększanie przestrzeni przeznaczonych dla pieszych umożliwi nadawanie ulicom i placom tradycyjnych funkcji społecznych, kulturowych, estetycznych. Ich różnorodność będzie kształtować wizerunek Warszawy, a także przesądzać o atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej. Aktywne działania w tym kierunku, oprócz oczywistych korzyści związanych ze zwiększeniem stopnia integracji społecznej, poprawą jakości życia w mieście, będą przynosić korzyści związane z rosnącą atrakcyjnością strefy śródmiejskiej do zamieszkania.
Pojazdy zajmują przestrzeń publiczną co utrudnia przekształcenia miejskich placów i ulic. Utrudnia to także poprawę warunków ruchu pieszego, rowerowego i funkcjonowania komunikacji miejskiej. Stopniowo miasto będzie dążyło do zmiany sposobu parkowania i zastąpienia parkowania na chodnikach parkowaniem na pasach postojowych i w zatokach, a także na parkingach wydzielonych. Parkingi podziemne będą elementem tych zmian, usytuowanie ich w miejscach największego deficytu pozwoli na zwiększenie liczby miejsc parkingowych dla mieszkańców i na uwolnienie przestrzeni miejskiej, przeznaczenie jej na inne cele, m.in. związane z ruchem pieszym i rowerowym oraz rozwojem społecznych i kulturowych funkcji ulic. Dostępność miejsc będzie można sprawdzić w Systemie Zarządzania Parkowaniem np. za pomocą aplikacji na smartfony. System będzie zbierać informacje o wolnych miejscach w SPPN i na wydzielonych innych parkingach miejskich, np. parkingach Zarządu Terenów Publicznych. Ułatwi to znalezienie miejsca do parkowania a tym samym zmniejszy liczbę aut krążących po mieście w poszukiwaniu miejsca – według szacunków ZDM ok. 30 proc. ruchu w centrum generują kierowcy szukający miejsc postojowych.