Nowy beton na wiadukcie Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie
Budowa północnego, czyli pierwszego z dwóch nowych wiaduktów Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie wchodzi w kolejny etap. Obecnie trwa tu betonowanie płyty, na której znajdzie się m.in. jezdnia. Ten wiadukt będzie gotowy już latem. Jego „bliźniak” – w przyszłym roku.
Po rozebraniu północnego wiaduktu nad ul. Bajońską i Paryską w lipcu ub.r., rozpoczęła się budowa całkowicie nowego obiektu. Dotychczas wykonano pale, następnie ławy fundamentowe, podpory oraz przyczółki. Na nowych podporach powstaje płyta wiaduktu, na której w przyszłości pojawi się jezdnia, a wzdłuż niej ekrany akustyczne. Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie płyty. Stalowe pręty zbrojeniowe zalewane są mieszanką betonową przywożoną na plac budowy betonomieszarkami – popularnie zwanymi „gruszkami”.
Betonowy dywanik
Rozkładanie na wiadukcie nowego betonu odbywa się odcinkami – pierwszy wykonano dwa tygodnie temu, a prace przy kolejnym odbywały się w środę 14 lutego. W tym celu dostarczono około 280 m sześć. betonu. Przywieziony został on aż 35 betonomieszarkami.
Na wykonanie 37 metrów bieżących wiaduktu wykorzystano dotychczas 555 m sześć. betonu. W sumie na całą płytę o długości 210 m potrzeba będzie 1650 m sześć. betonu oraz 540 ton stali. Betonowanie całej płyty wiaduktu powinno zakończyć się w kwietniu.
Równocześnie prowadzone są prace przy ekranach akustycznych, które pojawią się wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych na odcinku od ul. Bajońskiej do ul. Międzynarodowej. Ekrany, w większości przezroczyste, będą chronić okoliczne tereny przed hałasem drogowym. W tym rejonie położona zostanie tzw. „cicha nawierzchnia”.
Więcej zieleni, lepsze oświetlenie
Nowe oświetlenie drogowe na wiadukcie i zmiany w oznakowaniu sprawią, że droga stanie się bezpieczniejsza. Będzie też więcej zieleni. Wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych posadzonych zostanie ponad 70 nowych drzew, które wraz z drzewami już rosnącymi utworzą obustronne szpalery. Pojawi się także blisko 15 tys. dodatkowych krzewów, liczne byliny, pnącza oraz trawniki.
Przebudowywane są również sieci: gazowa, wodociągowa, energetyczna i telekomunikacyjna oraz kanalizacja deszczowa. Prace te są już mocno zaawansowane.
Inwestycję, która ma się zakończyć w połowie 2025 r., realizuje Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Generalnym Wykonawcą robót budowlanych jest firma WARBUD. Funkcję Inżyniera kontraktu pełni firma Bico Group Sp. z o.o.
Inwestycja uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie 101 159 257,40 zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Przewidywana całkowita wartość prac to 106 483 428,84 zł.
Dobrze zaplanowany remont
Warszawa sukcesywnie modernizuje istniejące drogi oraz realizuje nowe, niezwykle ważne inwestycje komunikacyjne w stolicy. Prace na Saskiej Kępie to kolejny etap przebudowy Trasy Łazienkowskiej. Dotychczas wyremontowane zostały: most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim. Po oddaniu do ruchu, pod koniec ub.r. – i na kilka miesięcy przed czasem – wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli, prace skupiają się obecnie na modernizacji odcinka trasy przebiegającego przez prawobrzeżną część Warszawy.
Podczas przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Bajońską i Paryską, główną drogą objazdową jest Trasa Siekierkowska.
Pierwszy z wiaduktów na Saskiej Kępie powinien być gotowy już latem, a drugi w przyszłym roku.