Ponad 760 wraków usuniętych – trwają wiosenne kontrole
Przeszkadzają, straszą, stanowią zagrożenie dla mieszkańców i środowiska naturalnego. Nie są ukrywane w zaroślach czy na bocznych ulicach, ale są porzucane nawet w centrum miasta. Straż Miejska w ramach wiosennych kontroli lokalizuje i zleca usunięcie nieużytkowanych aut, o których „zapomnieli” właściciele.
Wysłużone, zdewastowane, zapomniane
Porastający mchem samochód pozostawiony na ul. Próżnej, kolejny zajmujący miejsce parkingowe przy ul. Zagłoby – dodatkowo z otwartym wlewem paliwowym, rdzewiejący bus przy ul. Warszawskiej, a pod nim śmieci – to tylko kilka przykładów pojazdów, które w ostatnich dniach zlokalizowali na terenie stolicy strażnicy miejscy.
Prowadząc kontrole na terenie miasta zwracamy szczególną uwagę na pojazdy, które mogą być tzw. wrakami. Wiele z nich zajmuje miejsca na ogólnodostępnych parkingach, zdarza się, że wraki są wypełnione odpadami, część jest w bardzo złym stanie – powybijane szyby, zdemontowane podzespoły, brak pokrywy silnika, niezabezpieczony wlew paliwowy, wystające ostre elementy karoserii – opisuje Jacek Forysiak Naczelnik III Oddziału Terenowego Straży Miejskiej m.st. Warszawy.
Czynności prowadzone są nie tylko w związku z lokalizacją wyeksploatowanych pojazdów, ale również takich, które reklamują skupy wraków i są w fatalnym stanie, pojazdów pokolizyjnych lub też spalonych. Tak było m.in. w dzielnicy Ursus, gdzie po interwencji strażników usunięty został samochód ciężarowy pozostawiony na poboczu ul. Traktorzystów. Kabina pojazdu była kompletnie wypalona i pozbawiona szyb.
Zintensyfikowane kontrole i podejmowane dalsze działania mają zapewnić mieszkańcom bezpieczeństwo i chronić środowisko naturalne, ale także zmierzają do uwolnienia zajmowanych przez „wraki” miejsc parkingowych i poprawy estetyki miasta – podkreśla Andrzej Snopkiewicz z-ca Naczelnika I Oddziału Terenowego Straży Miejskiej m.st. Warszawy.
Już ponad 760 „wraków” usunięto z ulic stolicy
Ostateczną decyzję o sposobie zakończenia interwencji podejmuje Referat ds. Pojazdów Oddziału Ochrony Środowiska. Jeśli „wrak” stanowi zagrożenie dla mieszkańców, jest bezzwłocznie usuwany po jego lokalizacji. W pozostałych przypadkach wszczynane są czynności zmierzające do ustalenia właściciela pojazdu. Straż, po ustaleniu właściciela pojazdu, zobowiązuje go do usunięcia auta na własny koszt lub też, jeśli jest taka możliwość, przywrócenia pojazdu do stanu pozwalającego na dalsze jego użytkowanie.
Właściciel nieużytkowanego pojazdu powinien go wyrejestrować i poddać recyklingowi. Część osób, kierując się być może własną wygodą, pozostawia auta na drogach publicznych, nie licząc się z utrudnieniami, jakie stwarza dla innych mieszkańców. Po naszych interwencjach w średnio co drugim przypadku właściciel pojazdu usuwa go na własny koszt – mówi Krzysztof Kosiński Naczelnik Oddziału Ochrony Środowiska Straży Miejskiej m.st. Warszawy.
Działania strażników miejskich doprowadzili w tym roku do usunięcia 763 „wraków”. Niemal 380 usunęli sami właściciele. Liczba usuwanych „wraków” z roku na rok jest coraz większa. W 2016 r., dzięki staraniom warszawskich strażników miejskich, z ulic stolicy zniknęło blisko 2,5 tys. „wraków”. To o 9% więcej niż rok wcześniej.
Kiedy pojazd może zostać usunięty?
Czynności dotyczące tzw. wraków pozostawionych na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu, podejmowane są na podstawie art. 50a ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, zgodnie z którym pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela lub posiadacza. W przypadku gdy pojazd jest zlokalizowany poza drogą publiczną, strefą zamieszkania lub strefą ruchu, prowadzenie czynności w związku z art. 50a jest możliwe jedynie w sytuacji, gdy pojazd stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa osób.