Poprawia się bezpieczeństwo na przejściach
Kolejna setka niebezpiecznych przejść dla pieszych przejdzie metamorfozę w 2021 r. Drogowcy planują budowę sygnalizacji świetlnych, rond i azyli, a także przebudowy ulic w miejscach, gdzie jest to konieczne. Wszystko po to, by poprawić bezpieczeństwo pieszych na przejściach.
Piesi to najmniej chronieni uczestnicy ruchu. Aby poprawić ich bezpieczeństwo na drodze, w latach 2016-2020 miasto przeprowadziło audyt 4093 przejść dla pieszych bez sygnalizacji. – Dzięki audytowi Warszawa zyskała bazę danych, jakiej prawdopodobnie nie ma żadne podobnej skali miasto na świecie. Od początku audytu poprawiliśmy bezpieczeństwo na ponad 200 przejściach. W tym roku chcemy zrobić to na kolejnych 100 zebrach – powiedział Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.
Gdzie i jakie zmiany
W 2021 r. stolica ma w planach przebudowę kolejnych 100 przejść, z czego ponad połowa to te o najniższych ocenach (0 lub 1 pkt. w skali 0-5). Największe zmiany czekają ciąg ulic Umińskiego-Abrahama-Meissnera. Przebudowa tych ulic rozpoczęła się już jesienią zeszłego roku. Po jej zakończeniu bezpieczniej będzie na 25 zebrach, z których korzystają mieszkańcy sąsiadujących z tymi ulicami osiedli, w tym dzieci i uczniowie pobliskich szkół. Przejścia zostaną skrócone, dzięki czemu piesi będą mogli szybciej pokonać jezdnię i będą lepiej widoczni – przede wszystkim dzięki eliminacji nielegalnego parkowania przed zebrą.
Takie same zmiany czekają północny odcinek ul. Mickiewicza, między pl. Wilsona a Potocką. Znajduje się tam w sumie 8 przejść dla pieszych ocenionych na 0 lub 1 punktów. Bezpieczeństwo drogowcy chcą poprawić również na ul. Sokratesa. Zebry na tej ulicy zostały doraźnie zabezpieczone progami zwalniającymi, do czasu wprowadzenia większych zmian. Na sąsiednich ulicach Conrada i Przy Agorze również podniesie się bezpieczeństwo. Pięć tamtejszych zebr zyska większe azyle, uspokajające ruch.
Bezpieczniej będzie także w Śródmieściu. Do poprawy idą dwa przejścia przez Al. Ujazdowskie, uznane przez audytorów za najbardziej niebezpieczne w centrum miasta. Zmienią się podobnie, jak to się stało w przypadku zebry na wysokości parku Ujazdowskiego. Przy okazji zmian na pl. Trzech Krzyży przebudowane zostaną również przejścia na placu – zwłaszcza to w poprzek placu, przez kilka ruchliwych pasów ruchu (tu stanie sygnalizacja). Zniknie również niebezpieczne przejście u zbiegu Żurawiej i Brackiej – pojawi się tam bezpieczny azyl. Szereg niebezpiecznych przejść zostanie poprawionych przy okazji przebudowy pl. Pięciu Rogów – m.in. krótsze i bezpieczniejsze będą zebry u zbiegu Złotej i Jasnej. Sam plac również stanie się bardziej przyjazny pieszym – dziś przejście w ciągu ul. Chmielnej jest niewygodne dla pieszych i przecina bardzo ruchliwą ulicę.
Jak co roku planowana jest również budowa nowych sygnalizacji świetlnych. Staną one głównie na dużych, ruchliwych arteriach o dwóch pasach ruchu. Dzięki sygnalizacji ruch będzie uporządkowany. Na liście są m.in. przejścia przez Marszałkowską (przy Senatorskiej), al. Krakowską (przy Tapicerskiej), Kondratowicza (przy Blokowej), oraz I. Gandhi (przy Hirszfelda i Teligi). Sygnalizacja ma stanąć u zbiegu Lazurowej i Dywizjonu 303, zaś kompleksową przebudowę przejdzie skrzyżowanie Al. Jerozolimskich i Ryżowej. W miarę dostępnych środków planuowana budowę kolejnych świateł, m.in. na ul. Czecha, al. Reymonta, ul. Połczyńskiej i ul. KOR.
Ponad 20% niebezpiecznych przejść przebudowanych
Od 2016 roku sprawdzone zostały 4093 zebry. Audytorzy zbadali je bardzo szczegółowo. Przeprowadzili pomiary i obliczenia, biorąc pod uwagę 30 kryteriów. Wśród nich znalazły się m.in. widoczność, organizacja ruchu pojazdów, oznakowanie pionowe i poziome czy udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Na ich podstawie ocenili każde przejście, dając notę od 0 do 5. Te, które otrzymały najniższe noty – „zera”, „jedynki” i w kilku przypadkach „dwójki” – zostały zakwalifikowane do priorytetowych działań naprawczych. Takich przejść wskazano 481.
Oprócz oceny, każda zebra została opatrzona komentarzem z rekomendacją rozwiązań. Audytorzy podali te, które ich zdaniem najlepiej wpłyną na komfort pieszych w danym miejscu. Na tej podstawie podejmowana jest praca w terenie, poprawiając bezpieczeństwo wskazanych przejść. W latach 2016-2019 problem rozwiązany został na ponad 100, w tym 55 „zerach” i „jedynkach”. W 2020 r. przebudowę przeszło kolejnych ponad 100 przejść, w tym 57 „zer” i „jedynek”. To oznacza, że już ponad 20 proc. najbardziej niebezpiecznych przejść zostało przebudowanych.