Jak przemieszczają się mieszkańcy aglomeracji warszawskiej?

Instytut Badań Outdooru sprawdził zwyczaje komunikacyjne dziesięciu aglomeracji w Polsce. Jedną z nich była aglomeracja warszawska. Dzięki badaniom wiemy, że wbrew powszechnym opiniom i kierowcom narzekającym na korki, warszawiacy na poruszanie się nie poświęcają więcej czasu niż mieszkańcy innych badanych rejonów. Czym jeszcze zaskakują wyniki?

Ile czasu mieszkańcy spędzają w podróży?

W samochodzie, komunikacji miejskiej i pieszo… Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej spędzają codziennie w podróży średnio 2 godziny 49 minut i plasują się poniżej średniego czasu, który wynosi 3 godziny i 1 minutę. W zestawieniu dziesięciu aglomeracji, warszawska znalazła się na ósmym miejscu, za nią uplasowały się jedynie poznańska i śląska.

Z czasu poświęconego na poruszanie się niemal 66 proc, czyli 1 godzina i 51 minut, spędzane jest w odległości większej niż 500 metrów od domu. Pozostały czas poświęcony jest na poruszanie się wokół domu – chociażby na zakupach, spacerach z psem – bez określonego celu „podróży”.

Jakie dystanse pokonują?

Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej pokonują codziennie ponad 30 kilometrów – najwięcej spośród ludności wszystkich przebadanych aglomeracji.

Mieszkając w Warszawie często mamy wrażenie, że codziennie przemieszczamy się na ogromne dystanse i oddalamy się od domu na dziesiątki kilometrów. Prawdą jest, że średnio pokonujemy każdego dnia ponad 30 kilometrów, ale co zaskakujące, od domu oddalamy się tylko na nieco ponad 8 kilometrów – podkreśla Bartosz Barański, ekspert Instytutu Badań Outdooru.

Indeks siły nabywczej

Kolejnym ciekawą informacją, którą pozyskano w ramach badania jest określenie wskaźnika indeksu siły nabywczej mieszkańca stolicy aglomeracji warszawskiej. Wskaźnik ten pozwala określić ile dóbr i usług można nabyć za jednostkę pieniądza. Specyfika Warszawy sprawia, że mieszkańcy z wynikiem 182[1] plasują się na pierwszym miejscu wśród stolic badanych aglomeracji. Kolejny w zestawieniu jest Wrocław ze 133 punktami. Stawkę zamyka Bydgoszcz, której indeks wynosi 107. Co te wyniki oznaczają w praktyce? Odnosząc je do średniej Polski wynoszącej 100, wynik 182 oznacza, że za średnią pensję mieszkańcy Warszawy mogą kupić średnio o 82 proc. więcej towarów niż średnio mieszkańcy Polski.

[1] Populacja aglomeracji: 15-65 lat, GUS: „Ludność. Stan i struktura w przekroju terytorialnym”, aktualne na dzień 30.06.2013 r.

Co wiemy o populacji aglomeracji?

Populacja[1] aglomeracji warszawskiej ogółem wynosi 2 805 860 osób, z czego 61,6 proc. to mieszkańcy stolicy, a ponad 38 proc. stanowią mieszkańcy okolicznych gmin.[1] Populacja aglomeracji: 15-65 lat, GUS: „Ludność. Stan i struktura w przekroju terytorialnym”, aktualne na dzień 30.06.2013 r.

Kto i dlaczego przeprowadził badanie?

Instytut Badań Outdooru (IBO), we współpracy z siedmioma polskimi (m.in. Ipsos, Millward Brown) oraz zagranicznymi partnerami, przebadał 148 gmin tworzących 10 aglomeracji[2] w całej Polsce, w tym warszawską. Aglomeracją na potrzeby badania nazwano obszar, na który składa się stolica aglomeracji – Warszawa oraz wybrane zlokalizowane wokół miasta gminy[3]. Badanie odbyło się w ramach realizacji projektu pomiaru widowni reklamy zewnętrznej Outdoor Track. Jednym z jego elementów było poruszanie się reprezentatywnej próby mieszkańców przez 14 lub 28 dni ze specjalnym nadajnikiem GPS – mobitestem. Obszar badania jest związany z rozmieszczeniem nośników reklamy zewnętrznej. Obejmuje gminy, w których znajduje się największa część rynku outdooru oraz zamieszkiwane przez ludność o największej sile nabywczej.

***

Instytut Badań Outdooru Sp. z o.o. (IBO) został utworzony w 2013 roku przez trzy wiodące firmy na rynku polskiej reklamy zewnętrznej: AMS S.A., Clear Channel Poland Sp. z o.o. i Ströer Polska Sp. z o.o. Realizuje projekt badawczy Outdoor Track.

 

Outdoor Track to innowacyjny projekt badawczy Instytutu Badań Outdooru w Polsce. Projekt jest  standardem badania rynku reklamy zewnętrznej w Polsce. Jego podstawowym celem jest kompleksowe zbadanie widowni outdooru na bazie wskaźników stosowanych w innych mediach – liczby kontaktów, częstotliwości kontaktów oraz zasięgu kampanii w grupach docelowych i innych danych opisujących mobilność społeczności.

[1] Populacja aglomeracji: 15-65 lat, GUS: „Ludność. Stan i struktura w przekroju terytorialnym”, aktualne na dzień 30.06.2013 r.

[2] Warszawska, Śląska, Bydgoska, Szczecińska, Trójmiejska, Poznańska, Łódzka, Lubelska, Krakowska i Wrocławska.

[3] Lista gmin, które objęto badaniem: Baranów, Błonie, Brwinów, Dąbrówka, Dębe Wielkie, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Halinów, Izabelin, Jabłonna, Jaktorów, Józefów, Kampinos, Karczew, Klembów, Kobyłka, Konstancin-Jeziorna, Legionowo, Leszno, Lesznowola, Łomianki, Marki, Michałowice, Milanówek, Mińsk Mazowiecki, Nadarzyn, Nieporęt, Nowy Dwór Mazowiecki, Otwock, Ożarów Mazowiecki, Piaseczno, Piastów, Poświętne, Prażmów, Pruszków, Radzymin, Raszyn, Serock, Stare Babice, Sulejówek, Tarczyn, Warszawa-Bemowo, Warszawa-Białołęka, Warszawa-Bielany, Warszawa-Mokotów, Warszawa-Ochota, Warszawa-Praga-Południe, Warszawa-Praga-Północ, Warszawa-Rembertów, Warszawa-Śródmieście, Warszawa-Targówek, Warszawa-Ursus, Warszawa-Ursynów, Warszawa-Wawer, Warszawa-Wesoła, Warszawa-Wilanów, Warszawa-Włochy, Warszawa-Wola, Warszawa-Żoliborz, Wiązowna, Wieliszew, Wołomin, Zakroczym, Ząbki, Zielonka, Żabia Wola.

 

 

Informacja prasowa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
5 × 23 =