Renault SYMBIOZ samochód demonstracyjny: autonomiczny, elektryczny i zintegrowany

A gdybyśmy tak wspólnie zapisali nową stronę w historii? Wyobraź sobie, że podróżujesz prywatnie lub służbowo na pokładzie prawdziwego jeżdżącego salonu, który przyspiesza w taki sam sposób jak samochód sportowy, a jednocześnie pozwala całkowicie zapomnieć o jeździe. W salonie, który otoczy Cię dźwiękiem godnym sali koncertowej, z ekranami HD takimi jak w kinie. Wszystko to zawładnie Tobą i sprawi, że dotrzesz do celu wypoczęty i zrelaksowany. Czy to już przyszłość? Na pewno taką wyobraża sobie marka Renault, ale tworzy ją już dzisiaj wraz z tym wyjątkowym eksperymentem.

Po zaprezentowaniu na salonie samochodowym we Frankfurcie własnej wizji rozwoju motoryzacji do 2030 roku na przykładzie samochodu koncepcyjnego SYMBIOZ Renault oferuje dziennikarzom możliwość zajęcia miejsca w samochodzie demonstracyjnym SYMBIOZ, pierwszym jeżdżącym prototypie marki, który zapowiada bliższą przyszłość (2023).

Testy samochodu koncepcyjnego SYMBIOZ są dla Renault okazją do pokazania w rzeczywistych warunkach sposobów użytkowania autonomicznego, elektrycznego i zintegrowanego pojazdu oraz  całkiem nowego doświadczenia korzystania z samochodu i wynikającej z tego przyjemności z jazdy. Na pokładzie samochodu demonstracyjnego SYMBIOZ kierowca może przekazać prowadzenie autonomicznemu systemowi i wygospodarowany w ten sposób czas wykorzystać na inne zajęcia. Według Renault we wnętrzu, które można konfigurować w zależności od trybu jazdy, i dzięki integracji pojazdu z ekosystemem kierowcy i pasażerów podróże staną się prawdziwymi multisensorycznymi i zindywidualizowanymi doświadczeniami

„Nie sposób wyobrazić sobie przyszłości mobilności indywidualnej zanim nie wsiądzie się do samochodu demonstracyjnego SYMBIOZ. Nasze zespoły rozwojowe, łączące wiedzę konstruktorską z designem i wiedzą produktową, przesunęły granice czasu. Ten autonomiczny, elektryczny i zintegrowany samochód przenosi nas bezpośrednio w następną dekadę i pozwala przeżyć nowe doświadczenie, a także odkryć nowy sposób podróżowania. SYMBIOZ demo car to jeżdżący prototyp od samego początku zaprojektowany tak, aby rzucić wyzwanie starym paradygmatom mobilności. Jesteśmy zachwyceni i z niecierpliwością pragniemy przedstawić tę wizję kierowcom i dać im możliwość przetestowania przyszłości Renault” – Gaspar Gascon Abellan, dyrektor ds. inżynierii Grupy Renault

Renault SYMBIOZ demo car

Rozwój technologii jazdy autonomicznej stwarza szereg nowych możliwości użytkowania samochodów i warunków podróżowania. Samochód demonstracyjny SYMBIOZ jest pierwszym samochodem zaprojektowanym od początku z myślą o jeździe autonomicznej z wykorzystaniem technologii „Mind off”. Na drogach szybkiego ruchu technologia zwalnia kierowcę ze wszystkich czynności związanych z prowadzeniem i umożliwia mu oddanie się innym zajęciom. Ten eksperymentalny pojazd pokazuje, jak mogą wyglądać samochody jutra. Jest niezwykle cennym narzędziem w zdobywaniu niezbędnej wiedzy przez naszych konstruktorów i designerów – Mathieu Lips, dyrektor projektu SYMBIOZ Demo car

Zaawansowany, czwarty poziom jazdy autonomicznej – dodatkowy czas wolny

Jazda samochodem autonomicznym wymaga korzystania z nowego rodzaju technologii pokładowych. Samochód demonstracyjny SYMBIOZ umożliwia Renault przejście od teorii do praktyki i sprawdzenie możliwości nowych form podróżowania. W związku z tym konstruktorzy, designerzy i menedżerowie produktów Grupy Renault staną w obliczu wyzwań i możliwości charakterystycznych dla jazdy autonomicznej.

  • Między korzystaniem z podstawowych systemów wspomagania prowadzenia a zwolnieniem kierowcy ze wszystkich czynności związanych z prowadzeniem na wszelkich drogach możemy mówić o pięciu poziomach jazdy autonomicznej, zdefiniowanych przez Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji SAE International*. Samochód demonstracyjny SYMBIOZ jest wyposażony w systemy jazdy autonomicznej poziomu 4., zwanego „Mind off”.
  • Na tym poziomie z chwilą aktywacji systemu kierowca jest zwolniony ze wszystkich czynności związanych z prowadzeniem. Już nie musi poświęcać im nawet minimum uwagi, niezależnie od sytuacji na drodze. Samochód samodzielnie zapewnia pełne bezpieczeństwo podczas jazdy, nawet w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń w otoczeniu.

Na odpowiednio przystosowanych drogach, takich jak autostrady i dwupasmowe drogi ekspresowe z centralnym pasem rozdzielającym, samochód autonomiczny 4. poziomu kontroluje odległość od pojazdu jadącego z przodu, pozostaje na swoim pasie ruchu nawet na zakrętach, zmienia pas ruchu, np. w celu wyprzedzenia lub zjechania z autostrady oraz porusza się w korkach.

Obowiązujące przepisy ruchu drogowego nie zezwalają na jazdę autonomiczną poziomu 4. Mimo to władze we Francji i w innych krajach wyjątkowo zezwalają na prowadzenie jazd doświadczalnych pod warunkiem obecności w samochodzie osoby nadzorującej przebieg doświadczenia i zdolnej do przejęcia kontroli nad pojazdem w każdej chwili. W taki sposób odbywają się testy drogowe samochodu demonstracyjnego SYMBIOZ.

*Międzynarodowa organizacja z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, specjalizująca się w przemyśle motoryzacyjnym i normalizacji.

Przyjemność prowadzenia samochodu o zerowej emisji spalin

Oczywiste jest, że Renault, pionier w produkcji ogólnie dostępnych samochodów elektrycznych i lider na tym rynku w Europie, wyposażyło samochód demonstracyjny SYMBIOZ w 100% elektryczny, zeroemisyjny zespół napędowy*.

  • Dwa elektryczne silniki SYMBIOZ Demo car są umieszczone w tylnej części pojazdu, a każdy z nich napędza jedno tylne koło. Taki układ napędowy zapewnia lepsze przeniesienie mocy i zwiększa przyjemność jazdy.
  • Wrażenia za kierownicą potęguje układ jezdny 4CONTROL z czterema kołami skrętnymi, który zapewnia doskonałe trzymanie się drogi.
  • SYMBIOZ Demo car dysponuje maksymalną mocą sięgającą 500 kW i momentem obrotowym do 660 Nm (360 kW i 550 Nm w trybie ciągłym).
  • Samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6 sekund.
  • Instalacja elektryczna układu zasilania pracuje pod napięciem 700 V, umożliwiając szybsze osiąganie mocy maksymalnej.
  • SYMBIOZ Demo car jest wyposażony w zestaw akumulatorów trakcyjnych o pojemności 72 kWh. Konstrukcja prototypu umożliwia zamontowanie akumulatorów o jeszcze większej pojemności, sięgającej nawet 100 kWh.
  • Ładowanie akumulatorów trakcyjnych samochodu odbywa się za pośrednictwem przewodu podłączonego do terminala ładowania prądu stałego.
  • Podczas testów SYMBIOZ Demo car jest doładowywany z terminala o mocy sięgającej w niektórych fazach nawet 150 kW.
  • Umożliwia on naładowanie akumulatorów do poziomu 80% pojemności w mniej niż 30 minut.

* Zero emisji w trakcie użytkowania: brak emisji CO2 i innych określonych przepisami zanieczyszczeń atmosferycznych podczas jazdy, zgodnie z cyklem homologacji NEDC (bez uwzględnienia części eksploatacyjnych).

Innowacyjny design z myślą o potrzebach podróżnych

Istnieje bezpośredni związek pomiędzy samochodem demonstracyjnym SYMBIOZ i modelem koncepcyjnym SYMBIOZ, który był prezentowany na ostatnim salonie samochodowym we Frankfurcie. Demo car SYMBIOZ jest samochodem nowego rodzaju i prezentuje całkowicie odmienną filozofię urządzenia wnętrza. Punktem wyjścia w pracach projektowych były funkcje autonomicznej jazdy i związane z nimi nowe możliwości wykorzystania zyskanego czasu wolnego podczas jazdy.

  • Innowacyjny design nadwozia demonstracyjnego SYMBIOZ odpowiada kanonom Renault, które można określić jako „French Design”: zmysłowy i ciepły, o płynnych i dynamicznych liniach.
  • Design subtelnie podkreśla kolor nadwozia „Champagne” o perłowym połysku.
  • Samochód demonstracyjny SYMBIOZ jest nisko zawieszonym, jednobryłowym samochodem o sportowych liniach i następujących wymiarach:
    – 4,92 m długości,
    – 1,92 m szerokości,
    – 1,44 m wysokości,
    – 3,07 m rozstawu osi.
  • Mocno przesunięta ku przodowi przednia szyba zwiększa funkcjonalność wnętrza w obrębie deski rozdzielczej, która jest poziomą płaszczyzną z wieloma schowkami.
  • Górna część nadwozia została maksymalnie przeszklona, aby doświetlić kabinę i poszerzyć widoczność przy jednoczesnym zachowaniu wrażenia solidności.
    – Jest to „pływający”, szklany i opalizujący dach,
    – Jest wyposażony w system regulacji przepuszczalności światła i oświetlenia z diodami LED, dostępny za pośrednictwem interfejsu systemu Renault MULTI-SENSE 3.0.
  • Dla większej efektywności energetycznej, samochód wyposażono w szereg unikatowych elementów, które poprawiają aerodynamikę:
    – pionowe wloty powietrza przed kołami i wyloty powietrza za kołami, zmniejszające opór czołowy i zawirowania powietrza,
    – boczne spojlery pozwalające sterować przepływem strumienia powietrza jak najbliżej powierzchni nadwozia,
    – spojler dachowy, który wysuwa się automatycznie z chwilą przekroczenia prędkości 70 km/h,
    – w bocznych spojlerach czujniki odblokowania i otwierania tylnych drzwi, a w spojlerze dachowym – trzecie światło stopu.
  • Przy pracach projektowych nadwozia zadbano także o jak najlepsze możliwości wbudowania różnych czujników związanych z jazdą autonomiczną:
    – lidary (skanery laserowe) ukryte w przednich światłach i tylnym zderzaku,
    – radary i czujniki umieszczone w tylnej części nadwozia,
    – kamera czołowa umieszczona przy górnej krawędzi przedniej szyby, tylna kamera wbudowana w logo marki,
    – boczne kamery wbudowane w klamki drzwi, itd.
  • Charakterystyczny układ świateł SYMBIOZ demo car tworzą przednie reflektory i tylne światła w kształcie litery „C”. To dodatkowa cecha designu przyszłych modeli Renault.
  • Dla podkreślenia tożsamości, z chwilą włączenia trybu jazdy autonomicznej samochód demonstracyjny SYMBIOZ zmienia kolor układu świateł na niebieski.

Design nadwozia samochodu demonstracyjnego SYMBIOZ tworzono również z myślą o wyeksponowaniu zalet wnętrza, w którym znalazło miejsce wiele innowacyjnych rozwiązań zapewniających komfort i uprzyjemniających podróż.

  • Poszczególne tryby i funkcje jazdy autonomicznej 4. poziomu „Mind off”, które zwalniają kierowcę ze wszystkich czynności związanych z prowadzeniem i umożliwiają mu zajęcie się w tym czasie innymi sprawami, były impulsem do zmiany koncepcji wnętrza i zaoferowania pasażerom nowej przestrzeni. Przykładem tego mogą być:
    – całkowity brak środkowej konsoli,
    – nowa konfiguracja układu nawiewów, pozwalająca uzyskać całkowicie płaską podłogę sięgającą aż pod deskę rozdzielczą,
    – przeniesienie części schowków na deskę rozdzielczą, aby uzyskać więcej miejsca po bokach,
    – optymalizacja płatów drzwi z zastosowaniem wbudowanego podświetlenia, itd.
  • Samochód demonstracyjny SYMBIOZ wyróżnia się kabiną przypominającą salon, w której bezpieczeństwo i komfort wyraża się w indywidualnych fotelach dla każdego pasażera:
    – przednie fotele mają unikatową możliwości zmiany konfiguracji: położenie „zero grawitacji” w konfiguracji RELAX bądź też obniżenie środkowych podłokietników i obrót o 10° w kierunku wnętrza w konfiguracji LOUNGE,
    – tylna część kabiny zapewnia bardziej dyskretną atmosferę dzięki żaluzji tylnej szyby.
  • Konfigurację kokpitu samochodu demonstracyjnego SYMBIOZ można zmieniać w zależności od wybranego trybu jazdy:
    – z chwilą przejścia w tryb jazdy autonomicznej AD, wolne miejsce przed kierowcą zwiększa się o 12 cm dzięki cofnięciu kierownicy i zespołu zegarów,
    – jeśli kierowca wybiera tryb jazdy Dynamic, boczne podparcia jego fotela zaciskają się, stwarzając wrażenie zasiadania w fotelu kubełkowym.
  • Zaprojektowany przez firmę LG cyfrowy zespół zegarów w kształcie litery „L” (L-Shape) zmienia organizację przestrzeni w kabinie. Jest więcej wolnego miejsca i szereg nowych funkcji:
    – składa się on z trzech ekranów OLED umożliwiających dynamiczne wyświetlanie informacji związanych z prowadzeniem samochodu, nawigacją i warunkami podróżowania,
    – ekrany stwarzają unikatowe możliwości korzystania z rozrywki w trakcie podróży. Na przykład pozwalają na oglądanie filmów w rozdzielczości HD bądź też sprawdzenie oferty najbliższej strefy MOP na autostradzie.
  • Uzupełnieniem zespołu zegarów jest wielkoformatowy wyświetlacz przezierny typu Head-Up na przedniej szybie. Wyświetlane informacje umożliwiają kierowcy na obserwowanie w szczególności tego, co wykrywa system jazdy autonomicznej.

 

Samochód demonstracyjny Renault SYMBIOZ – doznania z jazdy

Trzy tryby jazdy i trzy warianty konfiguracji wnętrza

SYMBIOZ Demo oferuje trzy tryby jazdy dostępne za pośrednictwem systemu Renault MULTI-SENSE 3.0 – udoskonalonej wersji aktualnego systemu MULTI-SENSE:

  • tryb Classic to tryb podstawowy, w którym pasażerowie podróżują samochodem, czując się jednocześnie „jak u siebie w domu”. Jest to tryb ze standardowymi ustawieniami pozycji za kierownicą i ustawieniami pojazdu w trybie komfort.
  • Tryb Dynamic to prawdziwy booster doznań z jazdy. Jazda w tym trybie staje się bardziej dynamiczna, a boczne podparcia fotela kierowcy zaciskają się, stwarzając wrażenie zasiadania w fotelu kubełkowym. Równocześnie zmieniają się nastawy i brzmienie silnika, jak również nastawy układu kierowniczego i układu jezdnego pod kątem optymalizacji właściwości jezdnych.
  • Tryb AD (Autonomous Driving) maksymalnie zwiększa wolną przestrzeń przed kierowcą, aby mógł wykorzystać czas na inne zajęcia. Z chwilą wyboru tego trybu, kierownica i zespół zegarów z unikatowym ekranem w kształcie litery „L” cofają się automatycznie o 12 centymetrów.

Wybór tego trybu odbywa się poprzez naciśnięcie umieszczonego pośrodku kierownicy, podświetlonego jak hologram logo Renault.

W trybie AD dostępne są trzy różne konfiguracje wnętrza, które umożliwiają kierowcy skorzystać możliwie jak najlepiej i w zależności od upodobań, z odzyskanego tym sposobem czasu.

  • Konfiguracja Alone@Home poprzez cofnięcie kierownicy i zespołu zegarów, tworzy dodatkową wolną przestrzeń, która uzupełnia istniejącą pod nogami kierowcy. Platforma pojazdu, zoptymalizowana pod kątem jazdy autonomicznej i napędu elektrycznego, pozwala bowiem całkowicie zrezygnować ze środkowej konsoli i tunelu mieszczącego normalnie wał napędowy. Dzięki temu kierowca zyskuje więcej wolnej przestrzeni wokół siebie i może w tym czasie zająć się własnymi sprawami.
  • Konfiguracja Relax pozwala kierowcy odprężyć się i odpocząć dzięki przestawieniu jego fotela do położenia „zero grawitacji”. Może również dzięki specjalnemu kaskowi opracowanemu przez firmę Urbisoft przenieść się do świata wirtualnej rzeczywistości z symulacją krajobrazów i nastrojową muzyką.
  • Konfiguracja Lounge pozwala kierowcy przysunąć się do podróżującej wraz z nim osoby. W tym celu podłokietniki ulegają automatycznemu opuszczeniu, a każdy z foteli obraca się względem drugiego o 10°.

Relaks w podróży w samochodach jutra

Samochód demonstracyjny SYMBIOZ oferuje imponującą liczbę zaawansowanych technologii. Najistotniejsze jest, w jaki sposób technologie te wpływają na poprawę samopoczucia i warunków podróżowania w kabinie. Pod tym względem SYMBIOZ (demo car) ucieleśnia filozofię „Easy Life”, która od zawsze jest jednym z kanonów Renault. Przebywając w kabinie, kierowca i pasażerowie mogą pozwolić sobie na prawdziwe „uruchomienie wszystkich zmysłów”.

Podróż zaczyna się już w domu. Kalendarz planowanych wyjazdów, wpisany do smartfona, tabletu bądź komputera, jest współdzielony między samochodem a domem. Jest wyświetlany również na ekranie domowego telewizora bądź znajdującego się w domu tabletu. Podczas jazd próbnych wygląda to następująco:

  • na 15 minut przed godziną wyjazdu wyświetlane jest przypomnienie szczegółów podróży – punkt docelowy, związana z nim rezerwacja pokoju hotelowego, ewentualna publikacja na Facebooku itd.
  • na 5 minut przed godziną wyjazdu wyświetlane są informacje dotyczące samochodu (stan naładowania akumulatora i zasięg, podobnie jak w aplikacji Z.E. Services, dostępnej dla gamy elektrycznych modeli Renault) oraz trasy przejazdu (informacja o ruchu drogowym, prognoza pogody).
  • Kierowca może za pomocą zegarka sparowanego ze smartfonem przywołać SYMBIOZ demo car. Samochód opuszcza wówczas swoje miejsce postojowe i podjeżdża pod punkt, z którego ma zabrać pasażerów. Jest to funkcja „Valet parking” związana z systemami jazdy autonomicznej samochodu. Przy wykorzystaniu smartfona możliwa jest wizualizacja trasy przejazdu „na pusto” dzięki kamerze typu „birdview”.

System Renault MULTI-SENSE 3.0 jest udoskonaloną wersją aktualnego systemu MULTI-SENSE. Wzmacnia doznania zmysłowe w kabinie samochodu demonstracyjnego SYMBIOZ w zależności od wybranego trybu jazdy. Możliwe są trzy towarzyszące poszczególnym trybom jazdy scenariusze, oddziałujące jednocześnie na zmysł wzroku, słuchu i powonienia pasażerów:

  • „Niech stanie się światło!” Samochód demonstracyjny SYMBIOZ otacza pasażerów oświetleniem ambientowym sprzyjającym poprawie samopoczucia. Może się ono zmieniać w zależności od trybu jazdy.
    – Z chwilą wsiadania do samochodu, kierowcę wita fala świetlna przepływającą przez kabinę wzdłuż umieszczonego w połowie wysokości na drzwiach i desce rozdzielczej pasa z diodami LED.
    – Dynamiczne animacje towarzyszą również wyborowi poszczególnych trybów jazdy. Na przykład wybór trybu Dynamic sygnalizowany jest czerwoną falą świetlną przepływającą od tyłu ku przodowi kabiny.
    – W trybie jazdy autonomicznej AD kabinę wypełnia łagodne, złociste światło.
  • Imponujące wrażenie na pasażerach z pewnością zrobią efekty dźwiękowe. Dzięki współpracy z firmą Devialet, SYMBIOZ Demo car pokazuje, jak duży wpływ może mieć dźwięk na sferę emocji i całkowicie zmienia sposób postrzegania podróży samochodem:
    – Moduły audio są mniejszą wersją głośników Phantom firmy Devialet.
    – Zostały umieszczone w środkowych słupkach, pośrodku deski rozdzielczej oraz pomiędzy tylnymi siedzeniami.
    – Są sprzężone z rozmieszczonymi w kabinie listwami akustycznymi.
    – W pracach nad optymalnym uprzestrzennieniem dźwięku uwzględniono także rezonans poszczególnych materiałów.

Ilustrując możliwości „Mind off” podczas jazdy autonomicznej samochodem demonstracyjnym SYMBIOZ, nasz partner Ubisoft proponuje wyjątkowe doświadczenie wirtualnej rzeczywistości. Stwarza ono poczucie pełnego zanurzenia, kontemplacji i całkowitego wyłączenia się, gdy samochód porusza się w trybie autonomicznym.

  • Załóż kask i zmień swój sposób widzenia! Zakładając kask wirtualnej rzeczywistości, kierowca rozpoczyna wirtualną podróż, która przenosi go ze świata realistycznego odwzorowania samochodu i drogi do bardziej abstrakcyjnych i surrealistycznych przestrzeni.
  • W celu utrzymania interaktywnego kontaktu z rzeczywistością, system wykorzystuje dokładne informacje dotyczące samochodu: prędkość, tor jazdy i położenie względem osi drogi, jak również pojazdy w jego otoczeniu wykryte przez czujniki jazdy autonomicznej.
    – Pozwala to na korelację między tym, co kierowca widzi w kasku wirtualnej rzeczywistości, a tym, co odczuwa jego ciało, co pomaga uniknąć ryzyka choroby lokomocyjnej.
    – Wzmacnia to również wrażenie zanurzenia i ucieczki od codzienności, a jednocześnie czyni to doświadczenie niepowtarzalnym i specyficznym dla każdej pokonanej trasy i napotkanych pojazdów.
  • Pasażerów czekają również doznania zapachowe, specjalnie opracowane na potrzeby jazdy samochodem SYMBIOZ Demo car. Renault nawiązało współpracę z firmą perfumeryjną, która opracowała trzy zapachy towarzyszące każdemu z trzech dostępnych trybów jazdy: Classic, DynamicAD.
    – Charakterystyczny zapach unoszący się w trybie Classic oparty jest na olejkach odpowiadających zapachom materiałów wykończeniowych kokpitu. Wybrane komponenty: imbir, cedr, brzoza, wetiweria itd. tworzą łagodny, przyjazny i ciepły bukiet.
    – Zapachy charakterystyczne dla trybów Dynamic i AD są pochodnymi zapachu podstawowego.
    – W trybie Dynamic zapach jest bardziej stymulujący. Energetyzuje dzięki silniejszym nutom imbiru, kardamonu i bergamotki.
    – W trybie AD zapach otwiera przestrzeń jak oddech czy powiew świeżego powietrza dzięki nutom kminku zwyczajnego, drzewa sandałowego, piżma i szafranu.

Samochód demonstracyjny Renault SYMBIOZ – ekosystem

Zaprojektowaliśmy SYMBIOZ demo car mając na uwadze fakt, że ludzie pragną coraz bardziej indywidualnych przeżyć, a podróż samochodem może być bardzo osobistym doświadczeniem. Zdecydowaliśmy się rozszerzyć możliwości korzystania ze smartfonu, aby dał on możliwość demonstracyjnemu Renault SYMBIOZ automatycznego rozpoznawania osób, które wchodzą na pokład zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Ma to wpływ na wiele elementów, począwszy od ustawienia foteli, a skończywszy na oświetleniu ambientowym i ustawieniach multimediów. Jesteśmy przekonani, że ci, którzy przetestują SYMBIOZ Demo car, będą zaskoczeni, jak można spersonalizować doświadczenie i co nam umożliwi w przyszłości jazda samochodem – Sandrine Woll, kierownik projektu SYMBIOZ Demo car

Dzięki demonstracyjnemu modelowi SYMBIOZ zanikają granice pomiędzy samochodem, domem i pracą. Stała łączność i ciągłe współdzielenie danych pomiędzy różnymi komponentami ekosystemu zapewniają bezproblemowe połączenie wszystkich czynności klienta. Podczas testów, w których głównym „centrum dowodzenia” jest smartfon, wyraża się to na kilka sposobów.

Zawsze online

Dzięki możliwości łączności w samochodzie demonstracyjnym SYMBIOZ, pasażerowie mają bezpośredni i stały dostęp do swojego cyfrowego świata i mogą korzystać z szerokiej gamy usług. Połączenie pomiędzy użytkownikiem a jego danymi, mediami i preferencjami nigdy nie zanika.

  • Użytkownicy są rozpoznawani za pośrednictwem smartfonu, niezależnie od miejsca, które zajmują w pojeździe.
    – W tym celu muszą tylko zbliżyć smartfon do pola rozpoznawania, oznakowanego za pomocą małego piktogramu wyhaftowanego na zewnętrznych podłokietnikach w przypadku przednich foteli lub z tyłu oparcia przednich foteli dla pasażerów siedzących z tyłu.
    – Smartfon współdziała z interfejsem człowiek-maszyna, który automatycznie zmienia ustawienia na ulubione konfiguracje użytkownika (fotel, klimatyzacja, muzyka, itp.).
  • Dzięki wbudowanym modułom łączności (GPS, 4G, Wi-Fi) użytkownicy mają dostęp do swojego cyfrowego ekosystemu, mediów i usług, tak jakby znajdowali się w domu lub w biurze.
  • Ekran L-Shape deski rozdzielczej – główny interfejs człowiek-maszyna (HMI) – współpracuje zdalnie z zewnętrznymi elementami takimi jak infrastruktura drogowa czy dom. Dzięki temu jest możliwe między innymi:
    – sprawdzenie dzięki kamerze 360˚, co dzieje się w domu,
    – zmiana online ustawień ogrzewania lub innych urządzeń domowych takich jak np. lodówka.

Zintegrowany z infrastrukturą

Administracja, rządy, samorządy lokalne i regionalne coraz częściej inwestują w Internet rzeczy (IoT) oraz w Inteligentne miasta. To sprzyja poprawie komunikacji między ludźmi, pojazdami i infrastrukturą. Renault w ramach starań o rozwój zrównoważonej mobilności dla wszystkich ściśle współpracuje z tymi podmiotami, a także z organizacjami pozarządowymi i partnerami z sektora prywatnego.

We wnętrzu samochodu demonstracyjnego SYMBIOZ podróż przebiega spokojniej dzięki połączeniu pojazdu z infrastrukturą drogową sieci grupy Sanef, spółki zależnej grupy Albertis, wiodącego światowego operatora autostrad. Ten eksperyment wymiany informacji między pojazdem a infrastrukturą (V2X) opiera się na protokołach komunikacyjnych zdefiniowanych w ramach europejskiego projektu partnerstwa publiczno-prywatnego SCOOP. Dzięki niemu:

  • jazda jest bardziej bezpieczna i spokojna, ponieważ pojazd jest ostrzegany z wyprzedzeniem o wszelkich zagrożeniach na trasie: robotach drogowych, wypadkach, pogorszeniu pogody, korkach itp. Tak więc pojazd jest w stanie „widzieć” dalej, niż pozwalają mu na to jego czujniki.
  • Samochód demonstracyjny SYMBIOZ wykrywa pasy przeznaczone do płatności elektronicznych w trybie jazdy bez zatrzymania (tryb TSA – Télépéage Sans Arrêt), umożliwiające przejazd przez bramkę wjazdową na autostradzie A13 w sposób całkowicie autonomiczny.
  • Pasażerom są proponowane nowe rodzaje informacji. Przejeżdżając w pobliżu atrakcji turystycznych, na ekranie L-Shape na desce rozdzielczej są wyświetlane informacje o tym miejscu.

Połączony z domem

Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie marka Renault zaprezentowała na stoisku poza pojazdem SYMBIOZ Concept także model domu online, który pozwalał zwiedzającym zobaczyć możliwe przyszłe interakcje pomiędzy samochodem, a otoczeniem. „Zaparkowany” w domu model SYMBIOZ Concept udowadniał, że samochód będzie w coraz większym stopniu integralną częścią naszego codziennego życia.

Dom inteligentny będzie również wykorzystany podczas testów samochodu demonstracyjnego SYMBIOZ

  • Dom ma 21 metrów długości, 7 metrów wysokości i 8 metrów szerokości.
  • Został zaprojektowany dla Renault przez pracownię Marchi Architectes, laureata nagrody „Nouveaux albums des jeunes architectes et paysagistes” 2008 (NAJAP), przyznawanej przez Ministerstwo Kultury i Komunikacji.
  • Marchi Architectes jest jedną z dobrze zapowiadających się pracowni architektonicznych we Francji. Pracę firmy charakteryzuje ciepło i ludzki wymiar. Cechy te są również częścią DNA stylistyki marki Renault.
  • Dla maksymalnego doświetlenia wnętrza, 80 procent prostokątnych powierzchni przeszklonych parteru wykorzystuje przezroczyste szkło.
  • Brak słupów i ścian wewnętrznych ułatwia poruszanie się i wyznacza modelowi SYMBIOZ demo car specjalne miejsce, dzięki czemu pasażerowie wsiadają do niego, nie wychodząc z domu.
  • Ściany domu, prawie w całości przeźroczyste, pozwalają prezentować na zewnątrz zaparkowany wewnątrz samochód.
  • Piętro w kształcie cylindra ma ciepły miedziany odcień.
  • To jest „miejsce do spania”, z sypialnią i korytarzem prowadzącym na taras.
  • W przeciwieństwie do parteru, ściany pierwszego piętra są nieprzezroczyste dla zapewnienia większej prywatności.
  • Trzy świetliki w dachu zapewniają dodatkowe oświetlenie sięgające parteru.
  • Wewnątrz znajduje się wiele mebli stworzonych przez francuskich projektantów, przedstawicieli obiecującego pokolenia, wyznającego wartości innowacyjności i autentyczności, tak bliskie marce Renault. Wśród nich Ionna Vautrin (oświetlenie, powierzchnie robocze), Constance Guisset (lustra, pufy), Iratzoki Lizaso (stół, krzesła), Guillaume Delvigne (przedmioty z marmuru, kryształowe kieliszki), Samuel Accoceberry (lustro, dywan), czy też Cléo Joffre i Cardew Bonniot (zastawa stołowa).


Samochód demonstracyjny SYMBIOZ – prace projektowe

Prace nad modelem demonstracyjnym SYMBIOZ były prowadzone jednocześnie z modelem SYMBIOZ Concept w tzw. „Garażu” w Technocentre w Guyancourt, który jest przestrzenią współpracy nad projektami. Ta nowa organizacja, kierowana przez Mathieu Lipsa, zgromadziła wielodyscyplinarne zespoły inżynierskie, produktowe i projektanckie we współpracy z wieloma partnerami z sektora przemysłu, liderami technologicznymi i kreatywnymi, w ramach działań Open Innovation Grupy Renault.

Sześciu „open-innowacyjnych” partnerów

Sześciu głównych partnerów zaangażowanych w rozwój SYMBIOZ Demo car wraz z pracownikami Renault wniosło swój wkład w różnych obszarach:

  • LG – opracowanie interfejsów człowiek-maszyna i usług mobilnych,
  • Devialet – system dźwiękowy i klimat dźwiękowy w samochodzie,
  • Ubisoft – technologie immersyjne,
  • IAV – rozwiązania inżynieryjne umożliwiające jazdę autonomiczną,
  • Sanef – komunikacja z infrastrukturą drogową,
  • TomTom – geolokalizacja.

Płyta podłogowa – zadanie dla przedprototypów!

Renault SYMBIOZ demo car został opracowany na płycie podłogowej zaprojektowanej specjalnie dla napędu elektrycznego. W tym celu nasi inżynierowie wykorzystali przedprototypy.

  • Prace nad płytą podłogową były prowadzone z wykorzystaniem przedprototypu nazwanego Road Runner, jednego z trzech, które umożliwiły opracowanie prototypu. Liczne testy przeprowadzone na nim pozwoliły osiągnąć bardzo dobry poziom komfortu, zachowania i niezawodności przed zastosowaniem różnych elementów w modelu demonstracyjnym SYMBIOZ.
  • Płyta główna pojazdu była od samego początku projektowana pod napęd elektryczny. To pozwoliło na optymalne umiejscowienie silników i akumulatorów dla osiągnięcia znaczących korzyści:
    • brak tunelu środkowego i napęd na tył pozwoliły przesunąć do przodu przednie fotele i uzyskać przestronne wnętrza.
    • Obniżenie środka ciężkości i optymalne rozłożenie masy, w tym akumulatorów, umożliwiają dynamiczną jazdę.
    • Ograniczenie wszelkich przechyłów i efektu podsterowności podczas jazdy zapewniają bezpieczeństwo.

Demonstracyjny Renault SYMBIOZ pokazuje, jak będzie wyglądał autonomiczny, elektryczny i zintegrowany samochód jutra. Te doświadczenie możemy przeżyć już dziś. Oprócz elementów stylistyki wnętrza kabiny i nadwozia, niektóre z technologii testowanych w SYMBIOZ demo car zostaną wdrożone w najbliższych latach w samochodach Renault.

  • Funkcje jazdy autonomicznej będą stopniowo wprowadzane pod nazwą Renault EASY DRIVE.
  • Pierwszy model, który pojawi się w 2019 roku, będzie dysponował funkcjami autonomicznymi drugiego poziomu („Eyes on”), z których będzie można korzystać na autostradzie lub w strefach okołomiejskich.
  • Modele wyposażone w funkcje poziomu czwartego „Mind off” są spodziewane już w 2022 roku, o ile zostaną wprowadzone odpowiednie przepisy.
  • Niektóre z mobilnych usług i technologii nowej generacji zostaną wprowadzone w najbliższych miesiącach i latach pod nazwą Renault EASY CONNECT i będą współpracować z nową z nową mobilną aplikacją MY Renault.

6 października 2017 roku Grupa Renault ogłosiła nowy plan strategiczny Drive The Future, prezentujący wizję zrównoważonej mobilności – dziś i w przyszłości. Do roku 2022 w gamie samochodów Renault pojawi się:

  • 8 modeli elektrycznych i 12 modeli zelektryfikowanych, które umocnią pozycję lidera, jaką marka zajmuje na rynku samochodów elektrycznych.
  • 15 modeli autonomicznych opracowanych z wykorzystaniem oszczędności skali i technologii powstałych dzięki współpracy Renault, Nissana i Mitsubishi.
  • 100% samochodów na kluczowych rynkach będą stanowiły samochody zintegrowane.

źródło: materiały prasowe Renault Polska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
28 ⁄ 14 =