Samochód elektryczny elementem przemian ekologicznych we … Francji
„Elektromobilność połączona z gospodarką okrężną, z kontrolą zużycia energii i z rozwojem możliwości jej magazynowania może przyspieszyć transformację energetyczną i rozwój energii odnawialnych”
Ponad 130 000 samochodów elektrycznych obecnie i kilka milionów w 2030 roku zgodnie z założeniami na skalę krajową. Rząd uznał „nowe pojazdy” za kluczowy element francuskiej strategii dekarbonizacji mimo braku jasnej wizji ich wkładu w transformację energetyczną i ekologiczną. Chcąc zbadać tę kwestię, Fundacja na Rzecz Natury i Człowieka (FNH) oraz Europejska Fundacja Klimatyczna (ECF) zwróciły się do głównych podmiotów instytucjonalnych i prywatnych, przedstawicieli branży motoryzacyjnej, a dokładniej sektora elektromobilności, producentów akumulatorów trakcyjnych, przedstawicieli branży energetycznej, a także do pięciu organizacji pozarządowych. Korzystając z ich wiedzy, FNH i ECF przeprowadziły dogłębną analizę oddziaływania samochodu elektrycznego na środowisko z uwzględnieniem pełnego cyklu życia pojazdu, ale także rozszerzyły badania na temat samego akumulatora i jego funkcji magazynowania energii, która mogłaby umożliwić świadczenie usług na rzecz systemu energetycznego. Założono trzy scenariusze na rok 2030 (Ambicja, Przyspieszenie, Odstąpienie) odzwierciedlające trzy różne ścieżki rozwoju samochodów elektrycznych.
ANALIZA OPARTA NA PORÓWNANIU 8 SAMOCHODÓW: ELEKTRYCZNYCH, HYBRYDOWYCH TYPU PLUG-IN I SAMOCHODÓW Z SILNIKAMI TERMICZNYMI ORAZ 3 SCENARIUSZY PRZEMIAN EKOLOGICZNYCH DO ROKU 2030
W analizie dokonano porównania sześciu hatchbacków i samochodów miejskich z silnikami elektrycznymi hybrydowymi i dwóch samochodów z silnikami termicznymi. Produkcja, eksploatacja, technologia „vehicle-to-grid”, recykling i drugie życie akumulatorów – te etapy zostały przeanalizowane pod kątem 5 kategorii oddziaływania: klimatu, paliw kopalnych, ekosystemu, wody, powietrza. Dane wyjściowe zostały następnie skonfrontowane z 3 scenariuszami: scenariusz nr 1 – Ambitna transformacja energetyczna (39% OZE), scenariusz nr 2 – Przyspieszenie na korzyść energii odnawialnych (zmierzające do 100% OZE w 2050 r.), scenariusz nr 3 – Odstąpienie z powodów politycznych (15% OZE, 19% paliwa kopalne).
PIĘĆ WAŻNYCH WNIOSKÓW
1. Wpływ samochodów elektrycznych na klimat i na środowisko różni się w zależności od pochodzenia użytej energii elektrycznej. Atuty środowiskowe samochodu elektrycznego są zatem nierozerwalnie związane z transformacją energetyczną i rezygnacją z paliw kopalnych i energetyki jądrowej. We Francji emisje gazów cieplarnianych spowodowane przez produkcję, użytkowanie i wycofanie samochodu elektrycznego z eksploatacji są obecnie od 2 do 3 razy niższe niż w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Elektryczny hatchback emituje średnio 2 razy mniej (o 44%) gazów cieplarnianych niż samochód z silnikiem wysokoprężnym tej samej klasy (26 ton CO2e i 46 ton CO2e). Elektryczny samochód miejski emituje średnio 3 razy mniej (o 63%) gazów cieplarnianych niż samochód miejski z silnikiem benzynowym (12 ton CO2e w stosunku do 33 ton CO2e). W 2030 r. ślad węglowy samochodu elektrycznego może wynieść od 8 do 14 ton CO2e, przede wszystkim w zależności od polityki energetycznej Francji.
2. W kontekście silnego wzrostu rynku samochodów elektrycznych do 2030 r., ograniczenie wpływu etapu produkcji jest warunkiem istnienia tego sektora. Będzie to wymagało wprowadzenia gospodarki okrężnej, począwszy od procesu projektowania akumulatorów (ekoprojektowanie i opracowywanie nowych procesów chemicznych) poprzez recykling, po optymalizację eksploatacji pojazdów i ponowne użycie akumulatorów w ramach ich drugiego życia. 40% śladu środowiskowego (klimat i ekosystem) związane jest z produkcją akumulatorów.
3. Korzyści środowiskowe samochodów elektrycznych można zwiększyć, opracowując usługi dla systemu energetycznego („vehicle-to-grid” lub V2G) lub maksymalizując ich wykorzystanie, na przykład poprzez usługi car sharingu. Te dodatkowe zastosowania są kompatybilne z okresem użytkowania akumulatorów w ramach elektromobilności (10 lat), do których należy doliczyć 5-letni okres magazynowania energii.
4.Gdy samochód elektryczny jest zaparkowany i podłączony do stacji ładowania, może pobierać lub oddawać część energii elektrycznej zawartej w akumulatorze do sieci energetycznej (V2G). W przypadku gdy cele transformacji energetycznej zostaną osiągnięte w 2030 r., dzięki technologii V2G samochody elektryczne będą mogły stać się komplementarnym elementem elastycznego systemu energetycznego. Przy szacunkowych zdolnościach, wynoszących 3 lub 4 TWh rocznie dla floty od 4 do 5 milionów pojazdów, potencjalnymi korzyściami będą: bardziej płynne przejście przez okresy szczytu poboru energii w ciągu dnia lub wieczorem, kontrola przeciążeń, absorpcja nadwyżek energii wytwarzanej przez odnawialne źródła energii po preferencyjnych stawkach.
5. Wykorzystanie drugiego życia akumulatorów do magazynowania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych jest sposobem na optymalne wykorzystanie zasobów naturalnych, kopalnych i mineralnych, niezbędnych do ich wytworzenia. To także dodatkowy sposób na magazynowanie w celu przyspieszenia transformacji energetycznej po roku 2030. Szacuje się, że w 2030 r. pojemność magazynowania energii wyniesie od 5 do 10 TWh rocznie, w zależności od tempa wdrażania samochodów elektrycznych. W 2040 r. potencjały magazynowania będą zróżnicowane w zależności od przyjętych scenariuszy i wyniosą od 15 do 37 TWh rocznie.
źródło: Renault