Sześć lat BMW i3: pionier elektromobilności przejechał ponad 200 tys. km.

Prekursor zrównoważonej mobilności, bestseller i długodystansowiec – w ciągu sześciu lat od początku sprzedaży BMW i3 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 0,0 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 13,1 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym : 0 g/km) odniosło sukces i stało się symbolem elektromobilności. Od wejścia na rynek jest najlepiej sprzedającym się „elektrykiem” w segmencie samochodów kompaktowych premium. Do tej pory na całym świecie sprzedał się w liczbie ponad 165 tys. egzemplarzy. I od samego początku z roku na rok sprzedaż stale rośnie. W codziennym użytkowaniu BMW i3 zachwyca nowoczesną interpretacją radości z jazdy i wszechstronnymi zaletami daleko wykraczającymi poza jazdę na krótkich trasach w mieście. Pokazują to relacje pionierów elektromobilności, którzy swoimi BMW i3 regularnie pokonują dłuższe dystanse i do tej pory przejechali bez lokalnej emisji spalin już ponad 200 tys. km.

Dzięki roli wizjonerskiego prekursora technologii i niezmiennie wysokiej sprzedaży BMW i3 już w momencie wprowadzenia na rynek w 2013 r. osiągnęło status ikony. Dlatego BMW Group będzie nadal rozwijać ten samochód i obecnie planuje przedłużenie jego produkcji do 2024 r. Użytkownicy podkreślają przede wszystkim niezawodność i trwałość, ekonomiczność i zasięg BMW i3, który jak najbardziej sprawdza się w codziennej eksploatacji. Czy to w upalnej RPA, czy w mroźnej północnej Szwecji – pierwszy od lat w pełni elektryczny samochód BMW Group okazuje się być nieograniczenie praktycznym na co dzień, a przy tym ekonomicznym środkiem transportu. Klienci, którzy nabyli swoje BMW i3 krótko po rozpoczęciu sprzedaży i od tego czasu poddali zarówno samochód, jak i jego oryginalny akumulator prawdziwym testom wytrzymałościowym, korzystają z ekologicznej mobilności nie tylko do codziennych dojazdów do pracy, ale też regularnie na dłuższych dystansach, a nawet na wyjazdach wakacyjnych.

Ponad 277 tys. km na pierwszych klockach hamulcowych.

„Koncepcja BMW i3 jest wyjątkowa”, ocenia Helmut Neumann z Niemiec. „Z zewnątrz wygląda tak nowocześnie, że ludzie wciąż się za nim oglądają.” Helmut Neumann porusza się bez lokalnej emisji spalin od roku 2014 i swoim BMW i3 (60 Ah) bez problemów jeździ nawet do Berlina czy w Alpy. „Oprócz niesamowitej radości z jazdy BMW i3 jest po prostu niezwykle ekonomicznym samochodem,” mówi. „Dotyczy to zarówno zużycia energii, jak i utrzymania pojazdu”. Przy średnim zużyciu, które w całym dotychczasowym okresie wyniosło około 13 kWh na 100 km, koszty energii są niezwykle niskie – i to nie tylko w porównaniu z samochodem z silnikiem spalinowym, ale również w zestawieniu z innymi pojazdami elektrycznymi. Przy kosztach energii wynoszących 30 centów za kWh przejechanie 100 km kosztuje p. Neumanna zaledwie 3,90 euro.

Analiza przeprowadzona przez niemiecki automobilklub ADAC wykazała, że za samochodem elektrycznym przemawiają zarówno aspekty ekologiczne, jak i ekonomiczne. W porównaniu wszystkich kosztów BMW i3 było o około 20 procent tańsze niż porównywalny pod względem wielkości i osiągów model BMW z napędem spalinowym. Oprócz niższych kosztów energii i wysokiego utrzymania wartości to zasługa również niższych wydatków eksploatacyjnych. Wymiana oleju czy uszkodzenia układu wydechowego są dla kierowcy BMW i3 reliktami przeszłości. Hamowanie odbywa się najczęściej za pośrednictwem rekuperacji. Helmut Neumann przejechał swoim BMW i3 na pierwszych klockach i tarczach hamulcowych ponad 277 tys. km.

Jest jednym z klientów, którzy wzięli udział w programie modernizacji i wymienili oryginalny akumulator 60 Ah swoich BMW i3 o pojemności brutto 22,6 kWh na akumulator 94 Ah o wyższej pojemności energetycznej wynoszącej 33 kWh. Nowy akumulator oferuje znacznie większe rezerwy energii. „Dzięki temu długie trasy są zdecydowanie wygodniejsze,” mówi Helmut Neumann.

Niezmienny zasięg potwierdza jakość akumulatora wysokonapięciowego.

Doświadczenia klientów korzystających z BMW i3 od pierwszych lat produkcji pokazują również, że zasięg uzyskiwany na oryginalnym akumulatorze nawet przy dużych przebiegach zmniejsza się jedynie w nieznacznym stopniu. Potwierdza to prognozy BMW Group co do jakości akumulatora wysokonapięciowego. Do tej pory nie trzeba było wymieniać żadnego akumulatora w BMW i3 z powodu przedwczesnego zestarzenia się. Ponieważ po dotychczasowych szacowanych 100 tys. km potencjał akumulatora jest nadal daleki od wyczerpania, BMW Group wydłużyła teraz gwarancję na akumulatory w nowych BMW i3 w Europie. Maksymalny przebieg w ośmioletnim okresie gwarancyjnym został zwiększony do 160 tys. km.

BMW Group opracowała także rozwiązania w zakresie wtórnego wykorzystania akumulatorów, które nie nadają się już do wymagających zastosowań w samochodach. Nawet po długim okresie eksploatacji w pojeździe mogą nadal służyć jako stacjonarne zasobniki energii. Akumulatory wysokonapięciowe pochodzące z pojazdów przedseryjnych oraz od klientów, którzy wzięli udział w programie modernizacji swojego BMW i3, są wykorzystywane na przykład w zakładach BMW w Lipsku do magazynowania wyprodukowanej tam ekologicznej energii z turbin wiatrowych.

Dzięki swojemu realnemu zasięgowi w praktyce BMW i3 spełnia wymogi intensywnej ciągłej eksploatacji. Gabriele Forster z Austrii od razu znalazła właściwy rytm jazdy i ładowania. Celowo wybrała samochód przyjazny dla środowiska, którym teraz dwa razy dziennie kursuje między domem a firmą. W południe i w nocy podłącza swoje BMW i3 (60 Ah) do stacji Wallbox, dzięki czemu nawet z oryginalnym akumulatorem o maksymalnej pojemności 22,6 kWh może z łatwością pokonać dzienny dystans około 200 km.

Robert Cleary z USA pokonuje bez lokalnej emisji spalin prawie 150 km dziennie. Tylko raz w drodze do domu zabrakło mu prądu – niecałe 50 m od podjazdu przed domem. Problem rozwiązał za pomocą przedłużacza. Robert Cleary wziął udział w testach z BMW Active E i w związku z tym w 2014 r. otrzymał BMW i3 (60 Ah) w wersji „Electronaut” dla pionierów elektromobilności. Jego samochód wciąż jeszcze jest tematem wielu rozmów. Wraz z kolegami z firmy Robert Cleary stworzył grupę promującą samochody elektryczne, która działa m.in. na rzecz tworzenia nowych publicznych stacji ładowania. „Jazda elektryczna wzmacnia świadomość ekologiczną,” twierdzi z przekonaniem.

Również Shaun Maidment z RPA nie ma żadnych obaw związanych z zasięgiem. „Jeździłem już BMW i3 z Johannesburga do Kapsztadu. Trwało to trochę dłużej, ale dało się,” mówi. W normalne dni robocze pokonuje do 300 km, korzystając z postojów u klientów, aby doładować akumulator. W roku 2014 Shaun Maidment zdecydował się na BMW i3 (60 Ah) z Range Extenderem. Dziś jednak uważa napędzany benzyną „awaryjny generator” za zbędny. „Range Extender to w zasadzie tylko forma zabezpieczenia”. Dla dalszej promocji elektromobilności w swoim kraju Shaun Maidment uruchomił platformę crowdfundingową, aby wspierać tworzenie nowych publicznych stacji ładowania w RPA.

Najnowsza generacja akumulatorów BMW i3 (120 Ah), których pojemność energetyczna brutto wynosi teraz 42,2 kWh, pozwoliła zwiększyć zasięg z 285 do 310 km w cyklu testowym WLTP i do 260 km w codziennej eksploatacji. Stanowi to wzrost o około 50 procent w porównaniu z BMW i3 z akumulatorem pierwszej generacji.

Zrównoważona radość z jazdy – znak rozpoznawczy BMW i3.

Radość z jazdy, jaką daje BMW i3, ma również trwały efekt. Nawet po wielu latach jazdy z napędem elektrycznym klienci chwalą sobie spontaniczne oddawanie mocy silnika elektrycznego i wrażenie jazdy „na jednym pedale” wynikające z hamowania za pośrednictwem rekuperacji. „Testowałem już inne samochody elektryczne, w tym większe i szybsze,” mówi Rob van Roon z Holandii, „ale żaden nie był tak zwinny i praktyczny jak BMW i3”. Od końca 2013 roku Rob van Roon pokonał pierwszym seryjnie produkowanym samochodem elektrycznym BMW Group 276 tys. km, a od marca 2019 r. kolejne 25 tys. km nowym BMW i3 (120 Ah). W nowym modelu wystarczy jedno ładowanie dziennie, które van Roon umie rozsądnie wykorzystać. „Ładowanie nie musi oznaczać czekania,” mówi; „wykorzystuję ten czas na załatwianie spraw lub rozmowy telefoniczne, które wymagają ode mnie pełnej uwagi”. Podczas dłuższych podróży odkrył zalety stacji szybkiego ładowania Jonity, które można znaleźć już w około 200 puntach obsługi podróżnych na europejskich drogach tranzytowych. „Tam, gdzie można coś zjeść, można też ładować,” mówi. Rob van Roon jeździł BMW i3 wraz z rodziną na Nordkap, do Algarve i na Sycylię.

Leif Carlsson ze Szwecji już w październiku 2013 r. miał pierwszą okazję do jazdy próbnej w Sztokholmie. „Po jednej przejażdżce wiedziałem: to samochód dla mnie. To była najfajniejsza jazda, jaką miałem okazję odbyć”. Do dziś codziennie jeździ BMW i3 (60 Ah) z Range Extenderem i po przejechaniu ponad 216 tys. km jest nadal zachwycony idealną relacją pomiędzy radością z jazdy a ideą zrównoważonego rozwoju. Na początku zarówno w domu, jak i w pracy do ładowania wystarczały mu zwykłe gniazdka elektryczne. W Szwecji nie brakuje ich nawet na parkingach wielopoziomowych, ponieważ z sieci elektrycznej zasilane jest często ogrzewanie postojowe w samochodach. Obecnie w jego miejscu pracy zainstalowano stacje szybkiego ładowania; coraz gęstsza jest też sieć publicznych stacji ładowania. Dlatego Carlsson rzadko korzysta z Range Extendera. Z kolei każdej zimy bardzo ceni sobie standardowe ogrzewanie postojowe w swoim BMW i3. „Funkcja programatora czasowego działa idealnie. W porze odjazdu wnętrze jest ogrzane, a szyby wolne od lodu i śniegu”.

Również João Gonçalvesa z Portugalii przekonała jazda próbna BMW i3 (60 Ah) zimą 2013 r. To była „miłość od pierwszego wejrzenia – połączona z wieloma korzyściami ekonomicznymi i ekologicznymi”. Od tego czasu cieszy się każdą jazdą „do pracy, w wolnym czasie i na urlop. Moim BMW i3 dojadę wszędzie”. Dziennie pokonuje do 250 km, a w godzinach pracy, w biurze czy u klienta, zawsze jest możliwość doładowania akumulatora. Do przygotowań dłuższych podróży Gonçalves korzysta z systemu nawigacyjnego BMW i3. „System planuje moją trasę, uwzględniając stacje szybkiego ładowania po drodze, mam więc pewność, że dotrę do celu bez żadnych problemów”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
16 × 3 =