Tysiące kontroli, setki kar
Ponad 8 tysięcy kontroli, blisko 1,5 tysiąca usuniętych reklam i naliczone kary na kwotę ponad 2,6 mln zł – to bilans naszych działań w zakresie kontroli pasa drogowego w 2016 roku.
Nasi pracownicy na bieżąco kontrolują pas drogowy pod kątem wykorzystania go do działalności niezwiązanej z funkcją drogi. To nie tylko reklamy, ale też różnego rodzaju stoiska handlowe, stare kioski czy kontenery.
W minionym roku przeprowadziliśmy łącznie 8322 kontrole. Skontrolowaliśmy 5221 reklam, z których 1452 zostały usunięte (w tym 112 reklam na przyczepach samochodowych i 75 na samochodach).
Dodatkowo, dzięki naszym działaniom udało się spowodować usunięcie 666 innych obiektów w pasie drogowym (m.in. stoiska handlowe, kioski, kontenery).
Co ważne, w stosunku do podmiotów zajmujących pas drogowy bez naszej zgody, wszczęto 603 postępowania administracyjne oraz wydano 745 decyzji nakładających kary administracyjne. Łączna wysokość naliczonych już kar to 2 606 477 zł.
Zgodnie z przepisami
Nasi pracownicy na bieżąco prowadzą postępowania administracyjne zmierzające do wydania decyzji o ukaraniu. Długość takiego postępowania zależy przede wszystkim od złożoności sprawy. Zazwyczaj trwa ono około miesiąca. Postępowanie prowadzone jest zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego i Ustawą o drogach publicznych.
Stawki za reklamy precyzyjnie określa uchwała Rady m.st. Warszawy. Jeśli chodzi o wymiar kary, zależy on m.in. od wielkości nośnika reklamowego. Kara może wynieść maksymalnie 10-krotność stawki podstawowej, pomnożonej przez powierzchnię nośnika reklamowego. Stawka podstawowa mieści się w przedziale 2,5-10 zł.
Usunięte nośniki reklamowe trafiają do magazynu ZDM, gdzie czekają na właściciela. Kierujemy do niego prośbę o odbiór. Naliczamy też koszty usunięcia, transportu i przechowywania, które właściciel musi pokryć. Nośniki nieodebrane lub takie, których właściciela nie udało się ustalić, są sukcesywnie utylizowane.
źródło: ZDM Warszawa