Unijne pieniądze na drogi rowerowe w Warszawie i metropolii
Warszawa, 13 grudnia 2024 r.
Unijne pieniądze na drogi rowerowe w Warszawie i metropolii
Warszawa, Marki i Wołomin otrzymały dofinansowanie w wysokości około 58 mln zł ze środków Unii Europejskiej na budowę dróg rowerowych. W stolicy część tych środków została już wykorzystana na wytyczenie nowych lub przebudowę istniejących odcinków tras dla rowerzystów.
Wniosek o dofinansowanie projektu m.st. Warszawy pn.: „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy – etap III” dotyczy 24 odcinków dróg dla rowerzystów (DDR) i otrzymał z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 dofinansowanie w wysokości 58,3 mln zł. Z czego blisko 50 mln zł dotyczy infrastruktury rowerowej i pieszej w Warszawie, natomiast pozostałe środki zostaną zagospodarowane przez partnerów z ościennych gmin.
Kolejne nowe trasy dla rowerów
W ramach 20 odcinków DDR na terenie Warszawy wybudowano i przebudowano już ok. 7 km tras rowerowych w różnych częściach miasta. Powstała m.in. ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Marszałkowskiej – od Metra Centrum do Placu Bankowego. Uzupełniono też sieć dróg rowerowych w dzielnicy Ursynów – na ul. Wąwozowej i Sępa Szarzyńskiego, ul. Rosoła oraz ul. Płaskowickiej.
Do wybudowania pozostały trasy rowerowe m.in. w tak istotnych lokalizacjach, jak: ul. Waszyngtona (od Ronda Waszyngtona do Ronda Wiatraczna), sieć infrastruktury rowerowej w okolicy ul. Andersa; Al. Solidarności od ul. Okopowej do Al. Jana Pawła II; Al. Jana Pawła II (strona wschodnia) od Ronda ONZ do Al. Solidarności; Al. Jerozolimskie od ul. Śmigłowca do ul. Popularnej czy też wzdłuż ul. Strażackiej od ul. Cyrulików do ul. Żołnierskiej.
Nowa infrastruktura została zaprojektowana w dogodnych lokalizacjach przy istotnych węzłach przesiadkowych, takich jak m.in.: Metro Centrum – Dworzec Warszawa Śródmieście, Metro Młociny – Parking P+R Młociny, Metro Dworzec Gdański – PKP Warszawa Gdańska.
Ponadto przebieg ścieżek rowerowych wytyczono wzdłuż kilkudziesięciu przystanków autobusowych i tramwajowych oraz licznych budynków użyteczności publicznej.
Skorzystają również piesi
Nie zapomniano również o infrastrukturze towarzyszącej, tj. podpórkach pod stopy przy przejściach i przejazdach przez ulice czy też miejscach postojowych dla rowerów, które zapewnią lepszy komfort poróżowania. W ramach przedsięwzięcia pamiętano również o potrzebach pieszych – w projekcie znajduje się aż 17 km chodników wzdłuż dróg rowerowych – z uwzględnieniem wszelkich wymogów w zakresie dostępności. Część z nich została już wybudowana lub wyremontowana. Natomiast żadna z realizacji nie odbyła się kosztem miejskich przestrzeni obsadzonych zielenią.
Powstała infrastruktura rowerowa łącząca miejsca zamieszkania i pracy umożliwi wybór roweru jako alternatywy w poruszaniu się po terenie metropolii. Zwiększy się także bezpieczeństwo ruchu drogowego, ponieważ rowerzyści nie będą musieli korzystać z chodników czy też jezdni.
Projekt wpisuje się również w koncepcję Nowego Centrum Warszawy, gdzie jednym z głównych wyzwań jest zapewnienie odpowiednich warunków infrastrukturalnych dla skokowo zwiększającego się ruchu rowerowego w tej części miasta.
Do zakresu projektu włączono również inwestycje o charakterze lokalnym tj. przedsięwzięcia z budżetu obywatelskiego, będące efektem głosowania mieszkańców – np. drogi rowerowe wzdłuż ul. Rembielińskiej, ul. Światowida czy ul. Grenadierów.
Planowany termin zakończenia realizacji projektu to koniec 2027 r.