W komunikacje miejskiej odpoczywamy i … czytamy
Zarząd Transportu Miejskiego zbadał zwyczaje i potrzeby podróżnych warszawskiej komunikacji publicznej, a także to, jak oceniają oni różne jej aspekty. Spośród przepytanych osób 84 proc. ocenia komunikację miejską w Warszawie dobrze i bardzo dobrze, a tylko 4 proc. ma na ten temat negatywną opinię. 73 proc. respondentów lubi korzystać z WTP, a tylko 8 proc. jest przeciwnego zdania. Najlepiej wypada metro – w skali ocen od 1 do 5, punktualność i częstotliwość podziemnej kolei oceniono na 4,5 a bezpieczeństwo – na 4,3. Dobrą ocenę za punktualność dostały także tramwaje – 4,2. Również na 4,2 respondenci ocenili dostosowanie WTP do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Codziennie lub prawie codziennie z komunikacji korzysta 38 proc. badanych: 4-5 razy w tygodniu 30 proc., a 2-3 razy tygodniowo – 14 proc. Tylko 10 proc. badanych wsiada do pojazdu komunikacji miejskiej rzadziej niż raz w tygodniu. A co skłania do podróżowania WTP? Dla 35 proc. to coś tak normalnego, że stało się przyzwyczajeniem. Inne motywacje to – „nie stoję w korkach” – 31 proc., „nie ma problemu z parkowaniem” – 27 proc., „mogę odpocząć” – 24 proc., „mogę poczytać” – 22 proc.
Najczęściej miejskim transportem publicznym warszawiacy jeżdżą do pracy (33 proc. codziennie lub prawie codziennie, 48 proc. 4-5 razy w tygodniu), do szkoły lub na uczelnię (20 proc. codziennie lub prawie codziennie, 42 proc. 4-5 razy w tygodniu) i do szkoły z dzieckiem (8 proc. codziennie lub prawie codziennie, 50 proc. 4-5 razy w tygodniu).
Badacze zapytali także o porównanie Warszawskiego Transportu Publicznego z innymi miastami w Polsce. Spośród wszystkich przepytanych osób 20 proc. korzystało z komunikacji miejskiej w innych polskich miastach (najczęściej powtarzały się Kraków, Gdańsk, Wrocław, Poznań i Szczecin) i uznały one, że w stolicy jest ona lepsza – odpowiedziało tak 61 proc.
Przebadano łącznie 1058 osób, w tym 948 mieszkających w Warszawie, 88 zamieszkujące miejscowości podwarszawskie oraz 22 zamieszkujące miejscowości ościenne, ale regularnie korzystające z komunikacji miejskiej w Warszawie. Wywiady były prowadzone w domach respondentów (CAPI in-home) od 11 czerwca do 6 lipca 2018 r.