Samochód elektryczny, pojazd autonomiczny, elektromobilność, magazyn energii, polski gen motoryzacyjny, szybkie ładowanie to pojęcia, które budzą ciekawość i zainteresowanie społeczne. Od ogłoszenia planów elektromobilnych w czerwcu 2016 roku, które mają zmienić zacofane technologiczne know-how Polski, od skręcania śrubek w montowniach koncernów motoryzacyjnych do tworzenia abstrakcyjnych algorytmów zarządzających pracą silnika elektrycznego i jego zasobnika energetycznego, minęło dopiero półtora roku. Wysyp start’upów samochodowych i energetycznych, przynajmniej w sferze medialnej, pokazuje olbrzymie emocje społeczne związane z elektromobilnością. Chcemy bardzo, ale nie wiadomo czy chcieć, w tym przypadku, znaczy móc? Konstrukcja samochodu elektrycznego, cała jego zasada działania, widziana od strony energetyczno-elektronicznej, jest bardzo skomplikowana, zwłaszcza w konfrontacji z oczekiwanym zasięgiem jazdy i komfortem termicznym. Na tyle skomplikowana, że nawet niektóre tuzy światowej motoryzacji nie dają sobie z tym rady. Samochodów na rynku jest coraz więcej. Co prawda na razie więcej jest koncepcji niż nowatorskich konstrukcji na drogach. Samochód Tesla zmienił oblicze pożądania elektromobilnego i wyznaczył kierunek myślenia w światowym przemyśle motoryzacyjnym. W kwietniu 2019 roku mają pojawić się pierwsze prototypy polskich pojazdów elektrycznych. Takie przynajmniej plany przedstawia ElektroMobility Poland.
Jaka będzie zatem najbliższa przyszłość elektromobilna Polski? Czy skończy się to wszystko na tak zwanym „austriackim gadaniu”? Czy znajdą się pieniądze na prototyp auta elektrycznego dla Kowalskiego z rodziny 500+? Czy będziemy dalej wspierać tylko badania, a nie rozwój? Czy samochód bez kierowcy to wizja szalonych marzycieli? Czy przesiadka z samochodu tradycyjnego na elektryczny zlikwiduje korki w Warszawie? Jakie paliwa będą zasilały elektryczne pojazdy przyszłości? Wreszcie czy polski samochód elektryczny będzie zasilany węglem, czy da kolejny impuls do rozwoju miejskiej, obywatelskiej, energetyki rozproszonej, a w niedalekiej przyszłości do budowy obywatelskich sieci energetycznych niskich napięć prądu stałego?
Podczas II Kongresu, w gronie reprezentantów administracji rządowej i samorządowej, przedstawicieli nauki oraz ekspertów branżowych zastanowimy się nad wyżej wymienionymi problemami. Wspólnie poszukamy odpowiedzi na pytanie czy jesteśmy w stanie zamienić emocje związane z elektro-mobilnością na pracę u podstaw. Podstaw polskiego przemysłu elektromobilnego.
Program
Rejestracja na II Kongres producentów pojazdów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania została zakończona 9 stycznia 2018 roku.