Rowerowy kręgosłup Warszawy

Trasa rowerowa północ-południe przez centrum rysuje się coraz wyraźniej. Miasto kończy kolejny etap „Zielonej Marszałkowskiej” – powstaje ścieżka od ul. Królewskiej przez plac Żelaznej Bramy do placu Bankowego. Będzie ona wkrótce przedłużona na północ – rozpoczęły się przygotowania do wytyczenia trasy wzdłuż ulicy Andersa na Muranowie. Oprócz samej trasy pojawi się też nowa zieleń na okolicznych ulicach.

Nie tylko „Zielona Marszałkowska”

Ciąg ulic Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska tworzy wielokilometrowy korytarz łączący Bielany i Żoliborz ze Śródmieściem. W tym miejscu docelowo powinna powstać wysokiej jakości spójna trasa rowerowa łącząca dalsze dzielnice Warszawy z jej ścisłym centrum. W ostatnim czasie drogowcy skupili się na samej ulicy Marszałkowskiej.

W zeszłym roku powstał odcinek wzdłuż placu Defilad oraz przejazdy rowerowe w rejonie ronda Dmowskiego. Obecnie dobiega końca budowa drogi rowerowej od skrzyżowania z ulicą Królewska do al. „Solidarności”, wraz z odcinkiem przez plac Bankowy. Trwa też już projektowanie przebudowy trasy na Marszałkowskiej między placem Konstytucji a rondem Dmowskiego. W powiązaniu z utworzeniem tzw. placu Centralnego oraz przebudową kwartału w rejonie ulic Złotej i Zgoda możliwe są jeszcze dalsze zmiany.

Integralną częścią każdego z kolejnych fragmentów drogi rowerowej są remonty chodników oraz tworzenie nowych szpalerów drzew oraz trawników zdobionych kwiatami, bylinami i żywopłotami. Wszystkie te elementy składają się na wysokiej jakości przyjazną przestrzeń publiczną, czyli znak rozpoznawczy powstającego krok po kroku Nowego Centrum Warszawy. 

Muranowska trasa rowerowa

Teraz przyszedł czas na zmiany na ulicy Andersa oraz w jej okolicy. Zarząd Dróg Miejskich właśnie ogłosił przetarg na budowę trasy rowerowej od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Będzie miała formę dwukierunkowej drogi dla rowerów poprowadzonej po zachodniej stronie ulicy.

Ścieżka połączy się w spójną całość z istniejącymi trasami na ulicach: Bonifraterskiej, Świętojerskiej, Anielewicza i Dawidowskiego. W tym celu zostaną wyznaczone m.in. komplety przejazdów rowerowych na skrzyżowaniach z ulicą Stawki oraz z ulicą Anielewicza. Łącznie z licznymi elementami dodatkowymi, które zostały przewidziane już na tym etapie, w Śródmieściu przybędą dzięki temu ponad 2 kilometry infrastruktury rowerowej.

Nowe światła i trawniki

To kompleksowa inwestycja, która wybiega daleko poza samą tylko budowę niezbędnej infrastruktury rowerowej oraz obejmuje swoim zasięgiem nie tylko ulicę Andersa. Dlatego na kolejnych odcinkach, oprócz samej trasy rowerowej, przybędzie zieleni, a infrastruktura dla różnych użytkowników ulicy, nie tylko dla rowerzystek i rowerzystów, zostanie rozbudowana.

Drogowcy wymienią kilka sygnalizacji świetlnych na nowocześniejsze, przebudują lub wyremontują chodniki. W tym w szczególności stary i nierówny ciąg na odcinku Anielewicza-Nowolipki, czyli wzdłuż skweru Więźniów Politycznych Stalinizmu.

Połączone będą ze sobą pasy rowerowe na ulicy Międzyparkowej i Miodowej, wyznaczając je na biegnącej między nim ulicy Bonifraterskiej, równoległej do Andersa. Z ulicy Andersa będzie można dostać się w ten rejon nowym łącznikiem rowerowym biegnącym wzdłuż ulicy Muranowskiej właśnie między Andersa i Bonifraterską.

Przetarg obejmuje również realizację projektu z budżetu obywatelskiego, jakim jest budowa drogi dla rowerów po wschodniej stronie ulicy Andersa na odcinku Świętojerska-Długa, czyli wzdłuż Ogrodu Krasińskich i na tyłach Skweru Sportów Miejskich, wraz z zapewnieniem dojazdu do stacji metra Ratusz-Arsenał.

Oprócz tego zaplanowany został pakiet „zielonych” zmian na prostopadłej ulicy Świętojerskiej. W wielu miejscach zbędna powierzchnia betonowa zostanie „rozpłytowana” – zastąpią ją ozdobne trawniki. Takie prace przewidziane są też w wielu miejscach na samej ulicy Andersa.

Projekt i budowa

Inwestycja toczyć się będzie w trybie „Zaprojektuj i wybuduj”. Punktem wyjścia będzie dokumentacja przekazana przez Zarząd Dróg Miejskich, dojdą do niej dodatkowe projekty niektórych specjalistycznych dokumentacji branżowych (np. związanych z elektryką czy odwodnieniem).

Taki tryb ma w tym konkretnym przypadku zapewnić maksymalnie sprawne prowadzenie inwestycji. Przetarg został ogłoszony 20 listopada. Na oferty miasto czeka do 18 grudnia. Na całość zadania wybrana firma będzie miał 20 miesięcy, licząc od momentu podpisania umowy. Oznacza to, że zgodnie z planem prace będą toczyły się w latach 2024-25.

To jeszcze nie wszystko

To pierwszy z zaplanowanych etapów prac. Równocześnie trwa projektowanie wcześniejszego odcinka drogi dla rowerów na Andersa, czyli od placu Bankowego do ul. Nowolipki, przez al. „Solidarności”. To krótszy fragment, miasto chce go oddać do użytku w podobnym czasie co opisany wyżej etap Nowolipki – Dworzec Gdański.

Trwa też projektowanie dalszego odcinka tej trasy – na ulicy Mickiewicza, czyli od rejonu Dworca Gdańskiego do placu Wilsona. W przygotowaniu jest również trasa rowerowa w al. „Solidarności” i na ul. Leszno. W pierwszej kolejności powstanie odcinek między al. Jana Pawła II i ul. Okopową. Równolegle rozpoczęły się procesy konsultacji społecznych zmian na trzech śródmiejskich placach – Bankowym, Teatralnym i Żelaznej Bramy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
14 − 9 =