Na warszawskich drogach jest bezpieczniej

Warszawscy drogowcy podsumowują działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na ulicach. Więcej doświetlonych przejść dla pieszych, nowe sygnalizacje i kolejne kilometry ścieżek rowerowych przyczyniły się do zmniejszenia liczby groźnych wypadków.

– Inwestujemy w modernizację dróg, by warszawianki i warszawiacy mogli w pełni bezpiecznie poruszać się po mieście. Stale spadająca liczba śmiertelnych wypadków pokazuje, że nasze starania przynoszą efekty. Kontynuujemy sprawdzone rozwiązania i będziemy podejmować się także nowych inicjatyw. Mam nadzieję, że zmiany pozwolą na całkowite ograniczenie nieszczęśliwych sytuacji na drogach – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy. 

Na arteriach pojawiły się dodatkowe latarnie oraz doświetlenia przejść dla pieszych. Dodatkowo, przy niektórych zebrach zamontowane zostały tzw. azyle bezpieczeństwa. Oprócz remontów ulic i wprowadzenia nowej sygnalizacji, warszawscy drogowcy wymienili poszczególne oznaczenia drogowe. Promowali również korzystanie z komunikacji miejskiej, a także noszenie odblasków. W edukacyjne akcje włączyły się szkoły, miejskie służby i instytucje, takie jak domy kultury czy ośrodki sportu.

Mniej ofiar

W 2018 roku na stołecznych drogach funkcjonariusze odnotowali najmniej wypadków śmiertelnych w porównania z poprzednimi latami.

Liczba śmiertelnych ofiar wypadków w Warszawie w latach 2013-2018 (dane na 5 lutego 2019 r.)

Wskaźnik liczby ofiar wypadków na 1 mln mieszkańców w ubiegłym roku wyniósł 24, co oznacza, że był trzykrotnie niższy niż średnia krajowa (74 ofiary). Wynik ten jest ponad dwukrotnie mniejszy od średniej wszystkich krajów Unii Europejskiej (50 ofiar w 2017 r.). Wyraźnie wzrosło też bezpieczeństwo pieszych. W 2017 r. zdarzenia z przechodniami stanowiły 68% wszystkich wypadków śmiertelnych, podczas gdy w 2018 r. było to 46,5%.

Ofiary śmiertelne wypadków w 2017 i 2018 r.

Niestety, ofiarami wypadków wciąż najczęściej są starsze osoby. Seniorzy stanowią blisko połowę z nich. Jeszcze w tym roku ratusz planuję nowe działania skierowane do seniorów, przypominające o zasadach bezpieczeństwa na drogach. Ta kampania będzie skierowana również do kierowców, aby uwrażliwić ich na potrzeby osób z ograniczoną mobilnością.

Ofiary śmiertelne wypadków w 2018 roku z podziałem na wiek

Komisje powypadkowe

Od początku 2018 r. po każdym wypadku drogowym z ofiarą śmiertelną, zwoływane są komisje powypadkowe. W spotkaniu, które odbywa się najpóźniej pięć dni po zdarzeniu, uczestniczą przedstawiciele policji i miejskich drogowców. W porze zbliżonej do godziny zdarzenia komisja stwierdza, czy do wypadku doszło wyłącznie z powodu błędu uczestnika ruchu drogowego, czy też przyczyniły się do tego inne czynniki. Sprawdzenie miejsca zdarzenia, warunków drogowych i zebranie uwag, takich jak oznakowanie, pozwalają na kompleksową ocenę przypadku. W ubiegłym roku podobne audyty specjaliści prowadzili też w miejscach wypadków śmiertelnych z 2017 r.

Bezpieczni piesi

W trosce o bezpieczeństwo pieszych planiści projektują wyniesione skrzyżowania równorzędne, progi zwalniające oraz tzw. aktywne przejścia, czyli „zebry” z odblaskami, czujnikami ruchu i systemem antypoślizgowym. Tylko w 2018 r. warszawscy drogowcy wymienili blisko 1,3 tysiąca latarni. Dodatkowo doświetlili 362 przejścia dla pieszych, a w planach mają modernizację 200 kolejnych „zebr”. W tej chwili w Warszawie mamy już 800 przejść z dodatkowym oświetleniem.

W ramach audytu bezpieczeństwa na przejściach, od 2017 roku skontrolowanych zostało już ponad 3100 „zebr” m.in. na Bemowie, Pradze-Północ, w Wawrze, Włochach i na Żoliborzu. W najbliższych miesiącach audytorzy sprawdzą kolejne 1106 przejść pod kątem 30 różnych kryteriów, a ich rekomendacje będą podstawą do wprowadzenia ulepszeń.

Kampanie społeczne

Spot promujący kampanię społeczną „10 metrów” w czerwcu był jednym z pięciu najchętniej oglądanych przez polskich internautów spotów reklamowych w serwisie YouTube. Film przypominał mieszkańcom o problemie ograniczonej widoczności przy „zebrach” i zagrożeniach, które powodują nielegalnie zaparkowane samochody. Druga z kampanii – „Odłóż smartfon i żyj” dotyczyła świadomego używania telefonów komórkowych w czasie poruszania się po drogach. Przed „zebrami” pojawiły się napisy przypominjące o zachowaniu uwagi i ostrożności m.in. przy przechodzeniu przez jezdnię.

Zmiany na moście Poniatowskiego

Z myślą o bezpieczeństwie wszystkich uczestników ruchu drogowego prezydent stolicy podjął współpracę z Komendą Stołeczną Policji, by zwiększyć częstotliwość kontroli prędkości m.in. na moście Poniatowskiego. Dodatkowe patrole „drogówki” obecne są na przeprawie od połowy stycznia, a od połowy lutego będą się tam pojawiać regularnie w ramach służb ponadnormatywnych finansowanych przez stołeczny ratusz.

Warszawscy drogowcy prowadzą obecnie rozmowy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego w sprawie montażu urządzeń do automatycznego pomiaru prędkości na moście Poniatowskiego. Na ten cel w budżecie stolicy zarezerwowane zostało ponad 800 tys. zł. Gotowe mierniki przejmie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD, nakładające mandaty karne.

Dodatkowo, na moście Poniatowskiego w tym roku zostanie przeprowadzona analiza poprawy bezpieczeństwa organizacji ruchu pieszych i rowerzystów. Według planów zmiany zostaną wdrożone w 2020 roku.

źródło: UM Warszawa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *