Eko zmiany w Szybkiej Kolei Miejskiej

Warszawska Szybka Kolej Miejska w 2021 roku wprowadzi nowy, dynamiczny system wspierania eko jazdy. Zaoszczędzona od początku działania programu energia wystarczyłaby do zasilenia ponad 3000 gospodarstw domowych przez rok, a związane z tym ograniczenie emisji CO2 odpowiada zasadzeniu 200 ha lasu.

W 2021 roku Szybka Kolej Miejska planuje rozpocząć pilotaż nowego, dynamicznego systemu wspierania eko jazdy. Zakłada on wyposażenie tabletów, z których korzystają maszyniści w aplikację podpowiadającą kierującemu pojazdem, kiedy przyspieszyć i z jaką mocą, jak długo jechać z wykorzystaniem uzyskanej prędkości, kiedy rozpocząć hamowanie. Wymaga to m.in. uwzględniania profilowania tras i wytycznych związanych z rozkładem jazdy. Będzie to nowatorskie rozwiązanie z wykorzystaniem mechanizmów samouczącej się sztucznej inteligencji.

Eco driving w Szybkiej Kolei Miejskiej został wprowadzony pod koniec 2018 roku. Statyczny system obserwacji jazdy oparty o odczyty z liczników poboru energii zamontowanych w pojazdach wykazał już znaczne oszczędności. Co więcej, stosując eco driving podczas jazdy redukcji ulega nie tylko pobór energii elektrycznej, ale także poziom emisji CO2, co przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego.

– W ciągu dwóch lat zaoszczędziliśmy ponad 6000 MWh energii. Przyjmując, że jedno gospodarstwo domowe zużywa rocznie 2 MWh energii, takie oszczędności mogłyby posłużyć do zasilenia ponad 3000 domostw. To się przekłada na konkretne korzyści finansowe. W 2020 roku dzięki eco drivingowi zaoszczędziliśmy około 1,8 mln zł. Nasze wyliczenia pokazują, że w kolejnym roku możemy osiągnąć poziom nawet 2 mln zł – mówi Alan Beroud, prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej. – Dodatkowo, ograniczyliśmy emisję CO2 o blisko 5000 ton, a taka redukcja jest możliwa dzięki zasadzeniu 200 ha lasu – dodaje.

Sukces projektu zależy nie tylko od wdrożenia nowego narzędzia do wspierania eko jazdy, ale przede wszystkim od zaangażowania kluczowej grupy zawodowej, jaką są maszyniści. Udzielana przez nich informacja zwrotna na etapie pilotażu, pozwoli na doskonalenie przyjętych założeń. Każdy maszynista SKM, który jeździ zgodnie z zasadami eco drivingu, otrzymuje 10 % kwoty, którą udało mu się zaoszczędzić dla spółki.

Wstępne analizy pokazują, że wprowadzenie dynamicznego systemu wspierania eko jazdy pozwoli osiągnąć poziom około 2 mln zł oszczędności w skali roku. W związku z tym, zarząd SKM zdecydował o powołaniu funduszu proekologicznego, który będzie finansował kolejne działania na rzecz energooszczędności i ochrony środowiska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Solve : *
24 − 11 =