Sześć milionów wypożyczeń miejskich rowerów

Zakończył się już ósmy sezon Veturilo. Rowery miejskie były w tym roku wypożyczane blisko 6 mln razy. Jednoślady powrócą na ulice w marcu przyszłego roku.

Obecnie Veturilo liczy 390 stacji. Dzięki wsparciu poszczególnych urzędów dzielnic nowe wypożyczalnie pojawiły się w tym roku na Bielanach, Ochocie, Targówku i Ursynowie. Do 49 wzrosła też łączna liczba stacji sponsorskich, czyli sfinansowanych przez podmioty prywatne.

System składa się obecnie z 5,7 tys. rowerów, w tym 60 rowerków dziecięcych, 45 tandemów oraz 110 rowerów elektrycznych.

Warszawskie Veturilo jest również w pełni kompatybilne z systemami w Konstancinie-Jeziornie, Markach, Michałowicach, Piasecznie oraz w Pruszkowie. Oznacza to, że wypożyczone w tych miastach rowery można zwracać je w Warszawie i odwrotnie. Łącznie na terenie Warszawy zanotowaliśmy w tym sezonie ponad 5,9 miliona wypożyczeń rowerów miejskich.

Najpopularniejsze stacje

Najbardziej oblegane stacje były używane w tym roku ponad 100 tysięcy razy. Rekord ustanowiła wypożyczalnia w pobliżu Centrum Nauki Kopernik, drugie miejsce zajęła stacja ufundowana przez CH Arkadia. Użytkowników przyciągają także stacje przy głównych węzłach przesiadkowych i stacjach metra. Z ciekawością wypatrujemy jak trwające i planowane inwestycje rowerowe wpłyną w przyszłości na to zestawienie. W rejonie skrzyżowania al. Niepodległości z ul. Batorego dobiega właśnie końca wyznaczanie dodatkowego przejazdu rowerowego, który połączy dwie części Pola Mokotowskiego i znacznie usprawni ruch w okolicy.

  • Centrum Nauki Kopernik – 112 547 (49 205 wypożyczeń i 63 342 zwroty)
  • CH Arkadia – 100 835 (49 897 wypożyczeń i 50 938 zwrotów)
  • al. Niepodległości / Batorego – 98 177 (49 680 wypożyczeń i 48 488 zwrotów)
  • plac Wileński – 91 301 (45 041 wypożyczeń i 46 260 zwrotów)
  • rondo ONZ – 74 763 (38 944 wypożyczenia i 35 819 zwrotów)
  • rondo Jazdy Polskiej – 72 513 (38 188 wypożyczeń i 34 323 zwroty)

Najpopularniejsze trasy

Rowery Veturilo są szczególnie popularne wśród studentów. Widać to w rankingu najpopularniejszych tras pokonywanych na miejskich rowerach. W czołówce są trasy z metra Pole Mokotowskie na ul. Banacha (kampus UW) i ks. Trojdena (Uniwersytet Medyczny), z Marymonckiej i metra Młociny do kampusów UKSW czy z metra Ursynów na SGGW. Latem popularność zyskują również trasy wzdłuż Wisły, np. między Centrum Nauki Kopernik a Portem Czerniakowskim. Popularne są również dojazdy rowerem do najbliższej stacji metra czy węzła przesiadkowego.

Magia liczb – ciekawostki

Według prowadzonych przez miasto pomiarów Veturilo odpowiada za 7% całego ruchu rowerowego w Warszawie. W ósmym sezonie mieszkańcy stolicy i turyści wypożyczyli rowery dokładnie 5 953 802 razy. Najaktywniejsi byli w czerwcu i kwietniu, kiedy liczba wypożyczeń przekroczyła 900 tys., co oznacza, że operator codziennie odnotowywał odpowiednio 31,9 i 30,1 tys. wypożyczeń, a na każdym rowerze odbyło się 168 i 158 przejazdów miesięcznie. Łącznie od inauguracji systemu Veturilo operator – Nextbike Polska – odnotował 25,6 milionów wypożyczeń. Codziennie dokonywano średnio 21,7 wypożyczeń.

Średni czas wypożyczenia w tym roku wynosił 22 minut i 59 sekund. Około 77% wypożyczeń nie przekracza darmowego czasu 20 minut. Kolejne 18% wypożyczeń zamyka się w przedziale od 20 minut do 1 godziny, co kosztuje symboliczną złotówkę.

Najaktywniejszy użytkownik Veturilo skorzystał z jednośladów aż 363 razy w ciągu całego sezonu. Najpopularniejszy rower nosi numer 29005. Był wypożyczany aż 2012 razy w ciągu roku, czyli średnio ponad 7 razy dziennie.

Mieszkańcy stolicy najchętniej korzystali z systemu w godzinach 16.00-18.00, kiedy dochodziło do 20 proc. wypożyczeń z całego dnia. W skali tygodnia podział rozkłada się bardzo równomiernie, jednak statystycznie najwięcej wypożyczeń odnotowywano w niedziele – 15 proc. Zdecydowana większość wypożyczeń, bo aż 89%, została dokonana za pomocą aplikacji mobilnej. Ze stojących przy każdej stacji terminali mieszkańcy korzystają średnio przy co dziesiątym wypożyczeniu.

W trosce o jakość 

Veturilo to więcej niż rower. To element systemu transportowego miasta. Przy tak dużej skali i popularności rowerów miejskich usterki są nieuniknione. Aktywnie dążymy do tego, aby były usuwane jak najsprawniej. Przez cały sezon zespół złożony z pracowników Zarządu Dróg Miejskich zajmuje się nadzorem nad jakością świadczonej usługi. Łącznie w trakcie roku zgłosili oni operatorowi ponad 43 tysiące różnego rodzaju usterek.  

Jednocześnie operator systemu uruchomił specjalną aplikację zglosrower.pl służącą usprawnieniu procesu zgłaszania przez mieszkańców porzuconych jednośladów. Dzięki wsparciu warszawianek i warszawiaków oraz zaangażowaniu specjalnych patroli interwencyjnych operatora stopniowo eliminowane są nadużycia w korzystaniu z rowerów miejskich.

Najważniejsze to, co przed nami

W obecnym kształcie Warszawski Rower Publiczny będzie działał do grudnia 2020 r. Dlatego przygotowujemy się już do przetargu na prowadzenie usługi w kolejnych latach. Trwa przygotowanie koncepcji funkcjonowania systemu Veturilo po 2020 roku. We wrześniu i październiku odbyły się szerokie konsultacje społeczne. Zebrano ponad 5 000 ankiet, a ponad 700 uwag nadesłanych zostało drogą mailową. Łącznie na spotkania z mieszkańcami przeznaczyliśmy 40 godzin.

Następnym krokiem była organizacja dialogu technicznego. W ramach tego procesu firmy zajmujące się systemami roweru publicznego mogły zaprezentować swoje najnowsze rozwiązania i technologie. Zwieńczeniem całego procesu będzie „Studium koncepcyjne funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego po 2020 roku”. Dokument odpowie na pytanie co do optymalnego sposobu rozwoju Veturilo w zakresie m.in. liczby i rozlokowania punktów wypożyczeń, taryfy, modelu wypożyczeń (stacje, ich brak, lub model pośredni), rodzaju oferowanych rowerów oraz ich szczegółowej specyfikacji technicznej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Solve : *
16 + 21 =